Bloggarkiv
Svante Lundgren
Svante Lundgren har nyligen skrivit en bok om de kristna i Mellanöstern. Själv bor han just nu i Yttre Hebriderna utanför Skottland. Därifrån bloggar han om smått och stort.
Sabbat i Pargas
18.12.2011 12:03
Idag är det söndag. En decembersöndag i Finland är lite annorlunda än i Stornoway. Glest med folk i kyrkan och fullt i butikerna.
Sabbatarianerna bland de skotska kristna har en ganska enkel grund för sin syn: sabbatsbudet är ett av de tio buden. Mycket i Mose lag gäller inte längre i det nya förbundet, men skulle faktiskt ett av de tio buden höra till det? Inte resonerar vi heller när det gäller buden att inte dräpa, stjäla eller begå äktenskapsbrott att "nå numera är det inte så noga med detta". Så varför gör vi det med sabbatsbudet?
En av de intellektuella stjärnorna bland presbyterianerna på Lewis är Iain D. Campbell. Han har doktorerat, skrivit flera böcker och är på förslag att bli professor i systematisk teologi vid Free Church College i Edinburgh. En av hans böcker är On the first day of the week. God, the Christian and the Sabbath. Jag träffade honom för ett givande samtal senaste onsdag.
I sin bok argumenterar Iain D. - det är så han kallas - för att det gammaltestamentliga sabbatsbudet nu gäller veckans första dag, Herrens dag - ett uttryck som finns redan i Nya testamentet (Upp. 1:10, jfr. Apg. 20:7, 1 Kor. 16:2). Vi är påbjudna av Gud att helga denna dag och avstå från onödigt arbete, dock inte sådant som är nödvändigt (hälsovården kan ju inte stänga bara för att det är söndag) eller en barmhärtighetsgärning. Han är mycket mån om att detta inte förfaller till legalism. Det var just de många och detaljerade förbuden gällande sabbaten som Jesus kom i konflikt med fariséerna om, inte om att fira sabbat, vilket var självklart för Jesus (Luk. 4:16).
Så det handlar inte om att leverera en lista på vad man får och inte får göra på söndag. Iain D. var mån om att poängtera att folk väljer sin egen väg och att saker och ting ändras med tiden. Det händer att han ser på TV på söndag, något som var otänkbart i hans barndomshem. Det han vill säga är att denna dag ska vara en gåva till oss. Den ska vara annorlunda, inriktad på gemenskap med Gud, familj och vänner.
I en värld av ständig tillgänglighet, konstant uppkoppling, dygnet-runt öppna butiker, hets, stress, jäkt och arbetsnarkomani är sabbaten en tillgång och välsignelse. Men då gäller det att hålla den.
Sabbatarianerna bland de skotska kristna har en ganska enkel grund för sin syn: sabbatsbudet är ett av de tio buden. Mycket i Mose lag gäller inte längre i det nya förbundet, men skulle faktiskt ett av de tio buden höra till det? Inte resonerar vi heller när det gäller buden att inte dräpa, stjäla eller begå äktenskapsbrott att "nå numera är det inte så noga med detta". Så varför gör vi det med sabbatsbudet?
En av de intellektuella stjärnorna bland presbyterianerna på Lewis är Iain D. Campbell. Han har doktorerat, skrivit flera böcker och är på förslag att bli professor i systematisk teologi vid Free Church College i Edinburgh. En av hans böcker är On the first day of the week. God, the Christian and the Sabbath. Jag träffade honom för ett givande samtal senaste onsdag.
I sin bok argumenterar Iain D. - det är så han kallas - för att det gammaltestamentliga sabbatsbudet nu gäller veckans första dag, Herrens dag - ett uttryck som finns redan i Nya testamentet (Upp. 1:10, jfr. Apg. 20:7, 1 Kor. 16:2). Vi är påbjudna av Gud att helga denna dag och avstå från onödigt arbete, dock inte sådant som är nödvändigt (hälsovården kan ju inte stänga bara för att det är söndag) eller en barmhärtighetsgärning. Han är mycket mån om att detta inte förfaller till legalism. Det var just de många och detaljerade förbuden gällande sabbaten som Jesus kom i konflikt med fariséerna om, inte om att fira sabbat, vilket var självklart för Jesus (Luk. 4:16).
Så det handlar inte om att leverera en lista på vad man får och inte får göra på söndag. Iain D. var mån om att poängtera att folk väljer sin egen väg och att saker och ting ändras med tiden. Det händer att han ser på TV på söndag, något som var otänkbart i hans barndomshem. Det han vill säga är att denna dag ska vara en gåva till oss. Den ska vara annorlunda, inriktad på gemenskap med Gud, familj och vänner.
I en värld av ständig tillgänglighet, konstant uppkoppling, dygnet-runt öppna butiker, hets, stress, jäkt och arbetsnarkomani är sabbaten en tillgång och välsignelse. Men då gäller det att hålla den.