Vardagstro och söndagstvivel.
Bara få va mig själv
I juli deltog jag i Kyrkans Ungdoms läger i Nykarleby. Det var roligt att delta i lägret. Det värdefullaste för mig var att träffa bekanta och vänner. På sommarlägret finns det mycket olika programpunkter och varje dag finns det två kurspass. Det bästa det här året var verkligen kursen jag deltog i som hette Livspussel. Inte så mycket för att kursledarna skulle ha haft de rätta svaren på existentiella frågor och hur man lever det kristna livet. Snarare tvärtom, äntligen någon som vågar erkänna att det inte finns klara patentlösningar. Dessutom var många i rummet bekanta och vänner i ganska samma ålder och livsskede och diskussionen upplevde jag som öppen och ärlig.
Tidigare under våren hade jag redan funderat på att vi i kristna sammanhang så lätt verkar hoppa på en trend och tror oss hitta Metoden att nå Gud på. Jag tänkte speciellt på en sydkoreansk väckelse som gjorde det blev inne att stiga tidigt upp och be. Inget fel på det i sig. Problemet här var att det som fungerat i Sydkorea lanserades som en mirakulös metod för alla kristna. På kursen pratade vi mycket om just detta att ”one size doesn´t fit all”. En tid är det skrattväckelse som är grejen, ibland är det att be tidigt på morgonen, ibland är den from som viftar med böneflaggor. Vad som räknas som inne just nu vet jag inte, kanske har vi blivit lite klokare med generaliseringar.
Jag anser att det behövs mer nåd i hur vi kristna bemöter varandra. I vissa kretsar verkar man räkna gångerna Jesus nämns i en predikan och talar predikanten bara om Gud är hen liberal och ljum. Om det på Facebook finns en bön skriven för folk som inte är så vana med kyrkiska är det någon som kritiserar den. Tänk om vi kunde blanda oss i vad folk skriver och säger bara om någon helt uppenbart för in något som inte stämmer med trosbekännelsen och vill kalla det kristet.
På kursen var det också tal om att inte behöva se mänskor som något frälsningsobjekt utan bara kunna umgås, vara medmänniska och låta Gud göra det han vill göra. Hit hör att kunna vara sig själv och inte behöva visa en glansbild av sitt liv för att visa andra vilken Fin Kristen jag är.
Vardagen rullar på också i dödens eftersvall
När jag skriver det här är det sex veckor sedan min mamma dog. Det var en verklig bubbla där i hennes rum på boendet de sista två sommarveckorna. Världens gång och det inrikespolitiska virrvarret kändes avlägset. Mammas kropp och sinnen kämpade mot den lunginflammation som skulle bli den sista, i hennes rum stod tiden stilla medan familjen kom på några sista besök och jag med pappa väntade på det oundvikliga. Allt handlade om hur mamma såg ut, vilka ord vi kunde urskilja, hur kroppen ändrades, hur hon andades. Att hon andades. Hur länge skulle det starka hjärtat envist slå när kroppen annars till större delen hade gett upp?
Hur har det då varit de här sex veckorna sedan mamma dog den där måndagsmorgonen med fåglarna kvittrande i gryningen? På något vis rullar ju vardagen på, kan jag konstatera nästan förvånat. Tonåringar ska ha mat på bordet, tre-åringar vill baka med modellera, jobbmöten ska hållas, räkningar ska betalas, tvättmaskiner ska tömmas och nätter ska sovas så gott det går.
Stundvis fylls jag nästan av dåligt samvete: hur är det möjligt att jag trots en viss dimma och en stor trötthet ändå tycks kunna greppa vardagen?! Min mamma har ju dött! Livet tycks gå vidare utan att jag bryter ihop, är det faktiskt okej?!
Mina tankar och mina vänner säger mig att allt är okej. Jag sörjer och saknar hela tiden, men samtidigt också i en berg-och-dal-bana. Sorgen kommer och går på olika sätt i olika vågor och perioder. I vissa ögonblick ser jag på mig själv nästan nyfiket och fascinerat, ”vad intressant att få vara med om den här processen”.
De senaste åren har jag insett att jag har haft väldigt många frågetecken kring vad som händer och vad som behöver göras när någon dör. Jag råkade nämna det här i våras en gång i rätt sällskap, nu är jag så glad att min församling ordnar en serie träffar kring just det här. Serien ordnas som ett brett samarbete med andra aktörer, det blir information och samtal om allt från gravkontorets tjänster och bouppteckning till palliativ vård, omhändertagandet av kroppen och sorgebearbetning.
Vad skulle du vilja veta mera om som gäller din egen eller någon annans död? Jag tycker vi talar så lite om döden, fast den berör oss alla. Både träffarna i den här serien, som heter När någon dör, och mina bloggtexter här på Andetag om min mammas död är inlägg i den tystnaden.
Om du inte bor i Åbo-knutarna och kan delta i höstens träffar kan du alltid prata med någon. Fråga hur hen har tänkt och gjort när de berörts av ett dödsfall eller vad de önskar för sin egen del. Eller bara sitt en stund tillsammans, ta er tid att begrunda både livet och döden.
Alltid finns det hopp
Livet fylls av glädje och sorg och som bäst är det väl i vår vardagliga lunk. Men ibland kan lunken bli som en mörk lång tunnel. Ibland kan böneämnen komma i så stora mängder och vara så svåra och sorgsna och övermäktiga att modet faller.
Då påminner jag mig om min senapskornstro som räcker till ett stort träd där fåglarna kan bygga sina bon eller om vännerna som bar den lame mannen och hissade ner honom genom taket framför Jesu fötter när de inte nådde honom på grund av trängseln. Jag minns Paulus och Petrus som lovsjunger Gud (vid olika tillfällen) i fängelset dit de är placerade för att de predikat Jesus. Och i lovsången faller kedjor och murar och de går fria. Också Jerikos murar föll en gång – inte för att armén ingrep utan för att lovsångarna gick sina sju varv runt stadsmuren och slog på sina instrument och prisade Gud. Så vann de segrar. Jag minns den blinde som ropade, envist, vid vägkanten, ropade och folket ville tysta ner honom, sa att han inte skulle störa mästaren, men han fortsatte ihärdigt tills Jesus stannade upp på vägen och frågade vem som ropar och bad någon föra fram mannen, frågade vad han ville. Han ville kunna se igen. Och det fick han! Och kvinnan som litet hemligt tog tag i Jesu manteltofs, rädd för att märkas, fylld av skam, och blev helad. Petrus som vandrat tre år med Jesus och förnekar honom när mörkret är som mörkast – och blir senare både förlåten och upprättad och satt i en ledartjänst. Dessa erfarenheter lever vidare i berättelser som ännu idag påverkar mitt livsmod, vägleder och ger hopp. Här är vi mitt i omöjligheterna – men Gud har också tidigare lett människor igenom. Och Han är densamma idag.
När bördorna blir stora får vi minnas att Jesus tog oket på sig, att det ändå är Han som bär och Han som gör undren. Trötta får vi vila vid Hans löften, styrkta får vi se vad Han gjort förr och erinra oss att för den kristne finns alltid ett hopp om mirakel. Vi har redskap som fasta och bön till vårt förfogande, men det är Gud som gör undren. Och redskapen behöver vara drivna av Kristi kärlek och omsorg att de inte blir skramlande metallverktyg som slår ner oss själva och dem vi har omkring oss. För störst bland dessa tre: tro, hopp och kärlek – är kärleken.
Till dig. Herre, lyfter jag min själ. Min Gud, på dig förtröstar jag. (Ps. 25:1)
Min längtan att få tillhöra
Fågelkvitter hörs genom det halvöppna fönstret. Men det är inte det som väckt mig den här morgonen. Jag tror det är Guds Ande som försiktigt blåst på mig, vidrört min själ så att min bön om att få vakna i tid till morgongudstjänstens klockringning uppfylls.
Nu hör jag ett svagt klingande och ett starkare plingande och ett ömt rus av klockor, asplöv som förvandlats till silverbjällror sveper i luften. Ringningen, klangen, plinget virvlar i skyn, når in genom öppna fönsterspringor, samlar, kallar alla som vill och önskar till gudstjänst. Klockan är litet över halv fem på morgonen och jag ligger stilla och lyssnar, stiger snart upp och går rufsig iväg genom den tidiga morgonen mot den ortodoxa morgongudstjänsten i Nya Valamo. Därför är jag ju här.
Hjärtat längtar, värker efter Gud. Jag ser Honom i de tända ljusen, hör honom i psalmerna och Fader vår som läses upp, sätter mig i ett sidorum och hör, ber medan mumlet från stora salen pågår i min bakgrund. Ikonerna vakar över mig, som änglarna som fanns vid min säng i natt.
Och samma upplevelse kan jag ha på verandan på landstället vid havet när en doppingfamilj besöker vår strand, dyker upp, dyker ner, spritter över vattenytan i pur glädje. Havet glittrar, vågorna drar mot stranden, havet mörknar och molnen reser sig från syd lilafärgade, majestätiska. Havet lugnt, stilla, så att en tunn kvist hörs när den singlar mot marken. Månen stiger upp ur kvällen och berättar om stjärnor och drömmar och allt som är större än allt som är stort.
Min längtan att få tillhöra Skaparen, att få vara i det renaste, vackraste, ömmaste, mest äkta. Att få vara jag helt och hållet, att få vara du, att få vara vi, att tillhöra, ge och få och dela.
När jag går ut i vardagen får jag bära med mig klockringningen som kallar och vägleder mig. Den kan finnas där inom mig liksom havet och skogen sedan barndom mitt i stadens rush, tutande bilar, tunga matkassar. Så kan min hand läggas mot magen eller hjärtat, litet så där i smyg, och jag vet, jag vet att jag bär den där skatten med mig.
Jag lyfter mina ögon upp till dig, du som bor i himlen. Visa mig den väg jag skall gå, till dig upplyfter jag min själ. (Ps 123, 143)
För att repetera det vi lärt oss i grundskolan
Ingen vinner på att ett samhälle blir polariserat utom diktatorer och extrema rörelser. Men hur gör man för att undvika polarisering? För att citera Michelle Obama: “When they go low, we go high”.
Vi ska bete oss som vi själva vill bli bemötta. Allt en skriver bör gå igenom face-to-face-testet.
Vi håller kontakten med dem som har en annan åsikt än vi själva och vi kallar inte varandra för fula saker. Det är möjligt att föra en debatt civiliserat om båda parterna vill göra det. De som inte för en debatt schysst utan sysslar med riktade trakasserier (online shaming, maalittaminen) skyddar vi varandra för och anmäler vid behov till polisen.
Vi kompromissar däremot aldrig med att stå upp för den som har en svagare position i samhället och godkänner aldrig rasism. Det finns något som heter helig vrede och den ska man inte behöva släcka för att minska polariseringen.
Sann ironi sparkar uppåt. Yttrandefriheten är en grundsten i en demokrati, men den rättigheten är alltid underställd rätten för alla att inte bli hotade och diskriminerade.