Webbannonser

Annonsalternativ

Vi har två annonsplatser på webben:

1. BLICKFÅNGET (högst upp på sidan)

- Bredden företrädesvis _px, höjden kan variera.

2. HÖGERSPALTEN

- Bredden företrädesvis 410 px. Standardpriset utgår från att annonsen är kvadratisk.

Annonsvisningarnas pris räknas per 1000 visningar, CPM (Cost per thousand). Minimiantal visningar är 50 000 visningar. I BLICKFÅNGET syns bara en annons åt gången. I högerspalten kan flera annonser synas samtidigt, men ordningsföljden slumpas automatiskt per sidladdning.

Priser

Ta kontakt för prisuppgifter.

Filstorlekar och format

Annonserna skall lämnas in i jpg-, gif- eller flashformat. Filstorleken skall vara så liten som möjligt (se tips nedan).

BLICKFÅNGET - maxstorlek 45 KB
HÖGERSPALTEN - maxstorlek 35 KB

Tips för webbannonser

De vanligaste formaten är JPG och GIF. Ofta är GIF ett lämpligare format, som också ger mindre filer. Gif-filer kan ha max 256 färger och det räcker för det mesta. För att få skarpa texter är gif oftast bäst. Ifall bilden innehåller färgtoningar (gradienter) eller foto med mycket detaljer kan gif vara otillräckligt.

Då kan du prova med jpg-formatet. Jpg kan packas i olika grader. Cirka 65% kvalitet torde räcka bra, utan att bilden lider för mycket.

Använd tex. funktionen "Save for web" i Photoshop och pröva med olika format och packningar tills du är nöjd med kvaliteten (Photoshop visar en förhandsvisning av hur annonsen kommer att bli) och storleken är inom ramarna för vad KP tar emot.

En annons där något rör på sig noteras oftare. Det är lätt hänt att annonsen blir orolig eller får för stor filstorlek. Den enklaste formen av animationer görs man med sk. animerade gif-filer. Ett annat sätt är att använda Flash.

Behöver du hjälp med att tillverka annonser kan du vända dig till en kunnig webbyrå. Vet du inte var du skall börja kan vår försäljning hjälpa dig hitta en.

Inlämning & utvärdering

Skicka annonsen per epost till annons@kyrkpressen.fi. Kom ihåg följande:

Kontaktperson + telefon
Faktureringsadress
Vilken annonsplats du önskar
Vilket visningspaket du vill ha (hur många visningar)
När annonsen skall börja visas (startdatum)
Landningssidan, dvs. till vilken webbaddress (URL) annonsen skall leda om man klickar på den

Då kampanjen är över kan annonsavdelningen informera om hur många som klickat på din annons.


Tveka inte utan ta kontakt



I tekniska frågor skriv till annons@kyrkpressen.fi

I samarbete med Kyrkans central för det svenska arbetet