Recensioner
Zealot - The Life and Times of Jesus of Nazareth
Tomas von Martens
Thrilleraktigt Jesusporträtt
Den amerikanska religionsvetaren Reza Aslans bok om Jesus: Zealot – The Lifes and Times of Jesus of Nazareth, har väckt internationell uppmärksamhet och även finländska kyrkliga medier har rapporterat om boken som en tid var den mest sålda boken på nätbokhandeln Amazon.com.
Bokens teorier om Jesus är intressanta men störst uppmärksamhet har författarens person fått i medierna. Han är född i Iran i en muslimsk familj och uppvuxen i USA där han i tonåren efter ett sommarläger blev evangelikal (konservativ) kristen. Senare i livet har han återvänt till sin muslimska tro, men en mycket liberal och sekulär variant av denna. Aslan har en bror som är evangelikal pastor och hans hustrus familj är kristna.
Han är en meriterad religionsvetare som gett ut flera böcker innan boken om Jesus, bland annat en bok om islam som översatts till 13 språk och som bedömts av Blackwells som en av de hundra mest viktiga böckerna under de senaste tio åren: No god but God: The Origins, Evolution, and Future of Islam.
En amerikansk teve-intervju med Aslan om hans Jesusbok väckte stor munterhet och även förargelse i sociala medier. Orsaken är att tittaren (och även författaren) förväntar sig en saklig intervju om bokens innehåll, men nyhetsankaret är endast intresserat av att veta varför en muslim skriver en bok om Jesus och om han därför har en egen agenda. Aslan ser märkbart chockad ut och tvingas gång på gång redogöra för sina akademiska och vetenskapliga meriter. Men det hjälper inte, intervjuaren fortsätter i all oändlighet med att ifrågasätta att en muslim skriver en bok om Jesus. Pinsamt!
Titeln på boken har också missförståtts av kritiker som aldrig bemödat sig om att läsa den. Det engelska orden Zealot har flera betydelser, bland annat kan det översättas med ”trosivrare”, en fanatiskt hängiven troende. Kort sagt går Aslans teori om Jesus ut på att Jesus inte var en selot – en frihetskämpe som med våld ville befria judarna från den romerska ockupationen. Men Jesus inställning till våld var inte så okomplicerad som vi kanske tror. Jesus och hans lärjungar trodde enligt Aslan att de möjligen kunde påskynda och tvinga Gud att ingripa tidigare, genom att ta till någon form av mera ”symboliskt” våld: Exempelvis nämns det i evangelierna att lärjungarna tar med sig ett par svärd till Getsemane.
Aslan lyfter också upp den stora skillnaden som fanns mellan Jerusalems judekristna församling och de hednakristna i diasporan. Paulus synsätt fick övertaget först efter att romarna förstört Jerusalem år 70.
Boken är relativt lättläst: kapitlen är korta och Aslan har ett starkt populariserande berättargrepp som gör att boken nästan känns som en thriller med en allt mer växande spänning. Den akademiska diskussionen har helt förlagts till slutet av boken som en tjock bilaga.
Förlag: Random House 2013
Den amerikanska religionsvetaren Reza Aslans bok om Jesus: Zealot – The Lifes and Times of Jesus of Nazareth, har väckt internationell uppmärksamhet och även finländska kyrkliga medier har rapporterat om boken som en tid var den mest sålda boken på nätbokhandeln Amazon.com.
Bokens teorier om Jesus är intressanta men störst uppmärksamhet har författarens person fått i medierna. Han är född i Iran i en muslimsk familj och uppvuxen i USA där han i tonåren efter ett sommarläger blev evangelikal (konservativ) kristen. Senare i livet har han återvänt till sin muslimska tro, men en mycket liberal och sekulär variant av denna. Aslan har en bror som är evangelikal pastor och hans hustrus familj är kristna.
Han är en meriterad religionsvetare som gett ut flera böcker innan boken om Jesus, bland annat en bok om islam som översatts till 13 språk och som bedömts av Blackwells som en av de hundra mest viktiga böckerna under de senaste tio åren: No god but God: The Origins, Evolution, and Future of Islam.
En amerikansk teve-intervju med Aslan om hans Jesusbok väckte stor munterhet och även förargelse i sociala medier. Orsaken är att tittaren (och även författaren) förväntar sig en saklig intervju om bokens innehåll, men nyhetsankaret är endast intresserat av att veta varför en muslim skriver en bok om Jesus och om han därför har en egen agenda. Aslan ser märkbart chockad ut och tvingas gång på gång redogöra för sina akademiska och vetenskapliga meriter. Men det hjälper inte, intervjuaren fortsätter i all oändlighet med att ifrågasätta att en muslim skriver en bok om Jesus. Pinsamt!
Titeln på boken har också missförståtts av kritiker som aldrig bemödat sig om att läsa den. Det engelska orden Zealot har flera betydelser, bland annat kan det översättas med ”trosivrare”, en fanatiskt hängiven troende. Kort sagt går Aslans teori om Jesus ut på att Jesus inte var en selot – en frihetskämpe som med våld ville befria judarna från den romerska ockupationen. Men Jesus inställning till våld var inte så okomplicerad som vi kanske tror. Jesus och hans lärjungar trodde enligt Aslan att de möjligen kunde påskynda och tvinga Gud att ingripa tidigare, genom att ta till någon form av mera ”symboliskt” våld: Exempelvis nämns det i evangelierna att lärjungarna tar med sig ett par svärd till Getsemane.
Aslan lyfter också upp den stora skillnaden som fanns mellan Jerusalems judekristna församling och de hednakristna i diasporan. Paulus synsätt fick övertaget först efter att romarna förstört Jerusalem år 70.
Boken är relativt lättläst: kapitlen är korta och Aslan har ett starkt populariserande berättargrepp som gör att boken nästan känns som en thriller med en allt mer växande spänning. Den akademiska diskussionen har helt förlagts till slutet av boken som en tjock bilaga.
Förlag: Random House 2013