Med hjälp av bilder på nätet kan vi skapa och förstärka den bild av oss vårt liv som vi helst vill visa upp. Genom vännernas uppmuntrade kommentarer förstärks och bekräftas vår självbild. Men det finns också människor som tvärtom inte alls vill lägga ut några bilder och inte ens förekomma på bilder. De känner sig utelämnade, eftersom användningen av bilder på nätet inte kan kontrolleras.
Inom judendom och islam förhåller man sig negativa till att avbilda Gud, och som en konsekvens är man även kritisk till avbildning av människor, i varje fall i sakrala rum. Även inom kristendomen har bilder tidvis ifrågasatts, men kritiken har tillbakavisats med motiveringen att Gud har blivit människa i Jesus. Eftersom Jesus gjort Guds kärlek synlig har vi rätt att avbilda Guds skapelse.
Väggarna i medeltida kyrkor är prydda med bibliska gestalter och helgon. Ofta är kläder, redskap och byggnader återgivna på ett sätt som speglar konstnärens egen tid. På ett liknande sätt har även reformatorerna inkluderats i kyrkokonsten. De här bilderna vittnar om att kyrkan utgör en historisk tolkningsgemenskap. Vi som lever i olika tider ingår i samma levande tradition, genom vilken Ordet blir kött på olika sätt i olika tider.
God konst skall inte ha ett alltför uppenbart budskap. Konsten påverkar oss effektivare då den tvingar oss att stanna upp, reflektera och försöka förstå. Likt en berörande predikan skall god konst inte bara bekräfta åhöraren, utan också utmana. Samtidigt är konst i sakrala miljöer en ömtålig fråga, vilket den aktuella diskussionen i Lovisa har påmint oss om.
En god predikant målar fram bilder. Om allt förefaller färdigtuggat blir vi som åhörare inte nyfikna på vad som sägs. Därför skall vi i Jesu efterföljd gärna använda oss av berättelser och liknelser, som ju är ett slags dramatiserade bilder. Med deras hjälp kan åhöraren leva sig in i budskapet och inspireras till att tillämpa det som sägs på sitt eget sätt.
Samtidigt kvarstår alltid ett moment av mysterium: vi kan aldrig ge en uttömmande tolkning av ett konstverk eller av en bibeltext. Ikonen, bilden, skall inte upphöjas till en idol; en avgudabild. Gud kan inte fångas i ord, inte i bild – men Gud visar sig genom dem.