För snart tre hundra år sedan lät kantorn i Thomaskyrkan i Leipzig framföra sin nykomponerade passionsmusik, en del vid morgonmässan och andra delen vid kvällsgudstjänsten. Ännu i dag är Matteuspassionen av Bach en omistlig del i mångas påskfirande.
Att passionsmusik från 1729 inte överträffats har sina randiga skäl. På den tiden var religion fortfarande en integrerad del av samhället, hela livet ingick i samma sfär, med en gemensam världsuppfattning. Fastetiden satte sin prägel på hela stadslivet och alla visste åtminstone till det yttre hur man skulle ”med både kropp och själ meditera över Frälsaren” som biskop Martin Lönnebo uttrycker det.
I dag är världen splittrad och samhällets sektorer lever sitt eget liv. Fastan som beredelsetid för att fira kristenhetens största högtid syns bara i kyrkoåret. Den har förlorat sin ordboksmässiga definition, att avstå från mat och dryck som medel att nå andlig förnyelse. Däremot lever den vidare som en sekulär process och marknadsförs som detoxprogram eller annat hälsofrämjande.
Men en sak har vi gemensam i dagens splittrade samhälle. Konsumenter är vi allihopa. De tyska Landeskirchen – våra kyrkliga kusiner – har redan i årtionden tagit fasta på det här och genomfört sin fasteaktion Sieben Wochen ohne. Folk lämnar in tips på nätet – också andra än att lämna bort choklad och nikotin – eller beställer insprierande veckotexter att meditera över till sin e-post.
Sju veckor ska göra det möjligt att skapa nya rutiner, lämna bort dåliga vanor och ta in nya. Att som en äldre kristenhet tala om helgelse låter pretentiöst, Sieben Wochen ohne nöjer sig med att det ger nya perspektiv.
Marie Kondos världsberömda städbok Kon Mari marknadsförs inte som en fastemetod. Men dess recept, att avstå från prylsamhällets meningslösa överflöd, är genialt i sin enkelhet. Samla in dina saker kategorivis, ta tag i dem och känn efter, släng sedan allt som inte ger dig glädje. Men minns att skaffa tillräckligt många sopsäckar.
Marie Kondo säger själv att metoden har en andlig effekt. Folk slipper gamla band och kan rikta in sig på vad de verkligen vill. Få en ny dimension, för att tala med fastekampanjen sju veckor utan.
Man kan spåra shintoistiska drag i hur Kondo behandlar sina ägodelar: med respekt. Men som i all andlighet är det skillnad på metod och mål. Vad vill du uppnå när du inte är låst av dina ägodelar?
”Den som vill vara stor bland er ska vara de andras tjänare”, säger Jesus. Eller blir det dagens lätt travesterade förkortning ”Störst är den som tjänar mest”. Det väljer du själv.
Rolf af Hällström är pensionerad redaktör.