Orsaken till våldsdådet var att mannen påstod sig ha fått i uppdrag att uppmana människor att de ska älska och förlåta varandra, vilket uppfattades som kränkande av den närvarande gruppen. Den medelålders mannen hade inte några möjligheter att förklara eller försvara sig då förövarna tog ett snabbt beslut att omedelbart straffa honom för hans yttrande. Framför folkmassorna mördades 33-åringen.”
Det fullkomligt galna händer hela tiden. Det djupt omoraliska sker framför ögonen på oss varje dag. Logiken, etiken och juridiken spelar inte längre någon roll, enbart våra känslor räcker som motiv för att handla. Vi försöker göra det onda begripligt med historiska, psykologiska och sociologiska teorier och argument men de räcker inte ända fram. För det går inte att förstå hur en enskild människas åsikt kan och får straffas med döden. Det går inte att förstå varför ett missförstånd kan leda till fängelse. Det går inte att förstå hur ”den rätta läran” är viktigare än en människas liv.
Vi vill inte heller tänka på att människor i de våldsamma nyhetsnotiserna är någons barn, bror eller vän. Istället blir vi likgiltiga. Vi står helt enkelt inte ut med sanningen om andra, vi står inte ut med sanningen om oss själva och då tänker jag kanske inte på sanningen om oss alla som onda utan sanningen om oss alla som fega.
Jesus på korset var någons barn och bror och han är vår vän så vi är långt ifrån likgiltiga inför hans lidande. Tvärtom är hans straff och offer grunden i vår kristna tro och vi lever i ständig påminnelse om vad hans död betyder för oss. Vi fördömer högljutt de skriftlärda och romarna som på så orättvisa grunder väljer att feltolka och korsfästa och vi lider med den djupt olyckliga människan som hänger övergiven på ett kors. Men alltför sällan berör vi den svåraste frågan: Varför ingrep ingen? Varför gör vi inte något? Varför väljer vi att titta bort när någon är i nöd?
Påsken har så många skikt. Varje dag under Stilla veckan bjuder på en helt ny dimension av livet. Långfredagens stillhet och allvar är en verklig favorit för att den absolut inte kan kommersialiseras. Allvaret är så välkommet och vilsamt.
Långfredagen är poetisk men den är också så politisk. Den har en 2000-årig historia men den upprepas varje dag. Historier om utsatta som möter likgiltiga. Historier om modiga som möter fega. Historier om idealister som möter terrorister.
Jesus är alla människor genom alla tider som blivit svikna, förrådda, oskyldigt anklagade och orättvist dömda men jag vill tro att vi är mer än Judas och Petrus, att vi lärt oss av våra misstag och nu vet att en människas feghet faktiskt kan få oanade konsekvenser.