Merparten av den offentliga diskussionen, både i kyrka och samhälle, handlar snarare om det motsatta – att peka ut motståndarens blinda fläckar. Och ännu mera, att skyla över den egna okunskapen med olika retoriska knep.
Jesu ord om bjälken och flisan, som Mäkinen utgår från, är inte det enda relevanta bibelordet när det gäller offentlig diskussion. Ett annat, lite mera utmanande Jesusord, är ”Älska din fiende”. Vad kunde det betyda att älska sin fiende i en offentlig debatt?
Väldigt mycket handlar det om ärlighet. Att inte ge en skev beskrivning av vad motståndaren står för, att inte vara selektiv med fakta, att inte generalisera på ett oärligt sätt. Det är sådant, mer än de egentliga meningsskiljaktigheterna, som skapar missämja och polariserar debatten.
På ett djupare plan handlar det om vad man tänker sig syftet vara med att debattera. Som de flesta vet händer det sällan att någon som resultat av en debatt ändrar åsikt. Allt för ofta handlar den offentliga debatten mer om att skada motståndaren eller själv samla poäng. Ingetdera är förenligt med att älska sin fiende.
Det man kan hoppas nå, om man gjort kärleken till sin fiende som huvudmål för diskussionen, är en bättre relation, där det är möjligt att föra samtalet till en djupare nivå. Ibland kan det leda till att man verkligen närmar sig varandra, också i fråga om åsikt, men det är inte alls säkert. För att det ska vara möjligt krävs att man är ärlig, inte bara om det man debatterar, utan också om vem man är. Att likt Mäkinen be om förlåtelse är därför mera än ett retoriskt grepp, det är en förutsättning för att sådan diskussion ska vara möjlig.
Det finns en rätt farlig romantisk dröm om att all fiendskap, alla åsiktskillnader, smälter bort när man lär sig se den andras synpunkt. Det är inte alls sant, och inte heller nödvändigt. Det är inte alls säkert att det är möjligt för, till exempel, Israeler och palestinier, eller konservativa och liberala kristna, att nå total samsyn. Det är inte heller nödvändigt.
Det som behövs är människor som kan hantera att människor är annorlunda utan att det leder till våld, hat och lögn. Att se bjälken i sitt eget öga är en god början på den vägen.