De liv som barnen ska leva efter oss
DRÖNARBILDErNA sprids blixtsnabbt, på några timmar, över dagens sociala medier. Vi vill ibland inte se all suddig dödsvideo, men ändå är inte svårt att sluta sina ögon och få bilder till adventstexterna ur Jesaja bok:
Stövlar som burits i strid. Mantlar som fläckats av blod.
Dessvärre är det inte bara soldaters och krigares spridda kvarlåtenskap som ligger kvar i hjulspåren efter stridsvagnarna. I Syrien, Israel, Palestina, Ukraina eller utsatta förorter i Sverige har vi sett också barns skor och mammors blodfläckade jackor ligga kvar när våldet har slagit ner.
JULEN 2024 är världsläget mer oroande än på länge. Det rör på sig bland stormakterna USA, Ryssland och Kina.
Det är så här långt oklart vad ett USA great again ska betyda. Eller hur långt ett aggressivt Ryssland ska gå med dubbelordet mir, som betyder både fred och (ryskdominerad) värld. Eller hur mycket Kina redan har erövrat ekonomiskt av det globala syd.
Utöver det har vi förändringarna i klimat, biosfär och livsmiljö som allt tydligare skapar oro över hela planeten.
Mer än någonsin behöver världen fred, och människor som aktivt i fotspåren efter Jesus talar för respekt, humanitet och kärlek.
FÖR 2 700 ÅR sedan odlade profeter som Jesaja upp en första samhällsetik bland Israels motsträviga och olydiga stammar.
När raderna av Jesaja vi citerade uttalades hotades Israel av både inre split och yttre hot från stormakten Assyrien. Juda var moraliskt förfallet och korrupt med dåliga kungar. ”Oxen känner sin husbonde och åsnan sin krubba, men mitt folk har inget förstånd”, förmanar Jesaja ilsket.
Ett barn har fötts, en son är oss given ska i dåtiden har förståtts som ett hopp om att nästa kung, prins Hiskia, skulle bli bättre för sitt folk än den sittande kungen, en ung vuxen slarver som dessutom förlorade alla krig.
Någon ska ha förstått barnet som en bild för en rejäl nystart för Israel, som en eventuell messias någon gång i en dunkel framtid.
Ingen kunde veta att Jesus, vår jul-Jesus, i sinom tid skulle stå för hela den rätta raden i ett pärlband av gammaltestamentliga profetior hos bland andra just Jesaja.
VI BORDE oftare återvända till Gamla testamentet för att få våra judiskt-kristna pusselbitar på plats kring folk, land och samhälle. Det var inte riktigt evangeliernas eller epistlarnas fokus.
En nations ryggrad står i relation till människors allmänna rättskänsla och moral. Det är allt viktigare när populismen, inte minst den amerikanska trumpismen florerar, säger en afrikansk präst i vårt julnummer av Kyrkpressen.
BARNET, barnen, är de som kommer i kläm när en skrämmande krigshets står och rycker i kopplet som en hund vid sin koja. Många vuxna vill vinna ett krig. Få ser vilken förödelse krig skapar särskilt för barn och barnbarn som efteråt ska leva med allt, som med tunga flodhästar i släkters vardagsrum, hela livet.
Därför borde vi särskilt inför den nyfödda i stallet, för barnen, tänka på och önska fred varenda dag. Så att, som profeten sade, natt skall vika där ångest råder.