"Att vara en lat predikant har aldrig varit enklare"
Nu händer det igen. Under de närmaste åren kommer våra liv förändras i grunden. AI innebär ett tekniskt skifte, minst av samma storlek som internet och sociala mediers intåg i våra liv. Det gäller även kyrkan.
ChatGPT, som är en av de AI-teknologier som vem som helst nu kan få tillgång till, är förutom mycket annat ett oerhört kraftfullt bibelverktyg. På samma sätt som Bibeln i sökbar form i ett slag gjorde tidigare generationers förmåga att hitta i Bibeln överflödig, kommer AI att i grunden förändra vad det innebär att ”kunna” Bibeln.
ChatGPT kan redan nu hjälpa en predikant med att se sammanhang mellan bibeltexter, både sådana som är etablerade och sådan som är orginella. Den kan pröva tolkningar: till exempel genom att svara på om en viss tanke om vem Jesus är ligger i linje med Matteus syn i allmänhet och om den skiljer sig från Lukas syn. Den kan redogöra för hur en viss vers har tolkats genom seklerna, och föreslå olika etiska tillämpningar. Och det mesta av detta gör den oerhört bra.
Den kan redogöra för hur en viss vers har tolkats genom seklerna, och föreslå olika etiska tillämpningar. Och det mesta av detta gör den oerhört bra.
Vilka effekter kommer detta att få? Ja, det kan hjälpa intresserade predikanter att producera mera nytänkande och välgrundade predikningar. Men det kan också hjälpa stressade och ointresserade predikanter att blixtsnabbt skapa predikningar som låter som riktiga predikningar men varken är inspirerande eller andligt närande. Att vara en lat predikant har aldrig varit enklare.
Jag är ändå rätt säker på att församlingarna väldigt snabbt kommer att lära sig känna igen vad som är vad, precis som en trogen församling alltid kunnat känna igen en ”läst” predikan.
En annan utmaning är att AI:n är tränad på text som finns på Internet där engelskspråkig text överväger. Det märks i hurudana tolkningar den ger. Det kan handla om subtila skillnader i betoning, så risken är att också kyrkor med annorlunda traditioner kan få höra mer amerikaniserad bibelundervisning framöver.
Det kan handla om subtila skillnader i betoning, så risken är att också kyrkor med annorlunda traditioner kan få höra mer amerikaniserad bibelundervisning framöver.
Kyrkans dilemma här är alltså inte annorlunda än hela vårt samhälles. Vi behöver se till att vi använder denna nya teknik för att underlätta det som vi inte borde ägna tid åt, och i stället fokusera på det verkligt viktiga. AI kan verkligen vara det som befriar oss från den växande byråkratin och administrationen (jag räknar med att inom ett år ha fyllt i min sista reseräkning och tidsrapport). Och det är en mycket bra sak.
Men det finns också en risk att vi börjar använda AI för att göra det vi egentligen är kallade att göra, bara för att vi komma undan nödvändig ansträngning. Det är en utmaning för utbildningsaktörer, kyrkoledare och församlingsledningar under de närmaste åren.
➡️ Läs mera på samma tema här.