Gud är en gråtade mor i Ukraina

13.04.2022
Christa Mickelsson är redaktör på Kyrkpressen.

Gud, om vi ska talas vid du och jag måste jag vara helt ärlig. Så heter titeln på en av teologen Ann Heberleins böcker. Länge hade jag svårt med Gud. Inte för att jag hade något problem med jung­frufödseln. Inte heller med att Jesus dog och uppstod. Jag tänker som så: om man ändå vågar tro på Gud kan man lika gärna tro på miraklerna.

"Länge hade jag svårt med Gud."

Men däremot har jag aldrig förstått mig på Jesu ställföreträdande offerdöd. Det är en sak att tro på mirakel och en helt annan sak att tro på att Gud lät sin son dö för våra synder. Varför kräver Gud att någon måste lida för att han ska kunna vara barmhärtig?


Småningom lärde
jag mig att kyrkan aldrig formulerat någon officiell lära om vad Jesu död innebär. Jag har också lärt mig att läran om Jesu ställföreträdande offerdöd inte är det enda sättet att förstå påskens händelser.


"Småningom lärde jag mig att kyrkan aldrig formulerat någon officiell lära om vad Jesu död innebär.


Den prisbelönta
journalisten Anna-Lena Lauréns kolumn från ett krigshärjat Ukraina blev rubriksatt med de här orden: ”Om det finns någon Gud som skapade världen har han struntat i den för länge sedan.” Bakom den raljerande rubriken fanns mera hopp. Laurén skriver att det i krig och misär inte har något betydelse huruvida man är troende eller inte. En av de saker som utmärker männi­skan är det irrationella hoppet.


Var var Gud
när Sarajevo, Aleppo och Mariupol bombades till spillror? Har Gud alls möjlighet att gripa in i skeendena i världen? Det enda tolkingen av korsdöden jag försiktigt vill tro på är att påskens korsfästelse är ett tecken på att Gud trots allt deltar i världens lidande. Som en gråtande mor.

"Den enda tolkingen av korsdöden jag försiktigt vill tro på är att påskens korsfästelse är ett tecken på att Gud trots allt deltar i världens lidande."


Min Gud,
min Gud, varför har du övergivit mig? frågar Jesus, och ganska många med honom. Ända håller vi fast vid det irrationella hoppet. Ondskan får helt enkelt inte ha sista ordet.

Christa Mickelsson

katolska kyrkan. Påven Franciskus är död. Han blev 88 år gammal och dog i sitt hem i morse meddelade Vatikanen i ett pressmeddelande på påskannandag. 21.4.2025 kl. 11:46

GT. Också hos flitiga bibelläsare tycks Gamla testamentet falla mer och mer i skymundan. Det visade en enkät som Kyrkpressen gjorde i vintras. Vi tog frågan med GT-teologerna Lotta Valve och Antti Laato. 17.4.2025 kl. 18:30

Personligt. – Jag har en sida som litar starkt på Gud – och en som lätt faller i tvivel, säger konstnären Robert Hedengren. 17.4.2025 kl. 13:59

katolska kyrkan. Påven Franciskus, 88, är på lång sjukledighet. Efter hans tolv år som ledare för den katolska kyrkan är det mänskligt sett dags att tänka på vem som kommer att efterträda honom. 16.4.2025 kl. 10:57

PÅSK. Vi bad tre personer redogöra för ett viktigt bibelställe i påskberättelsen. De sökte sig till berättelserna om sista måltiden, Judas och Petrus. 14.4.2025 kl. 17:37

Via crucis. I sin gestaltning av Jesus har Elias Edström tänkt på manlig vänskap och hur den tar sig uttryck. Lärjungarna låg ju i famnen på Jesus. Det fanns en närhet. 14.4.2025 kl. 18:00

NYTT FRÅN DOMKAPITLET. Nytt från domkapitlets sammanträde 10 april 2025. 11.4.2025 kl. 10:56

ekumenik. Laura Häkli börjar i höst leda det dagliga arbetet med Ekumeniska rådet. Hon kommer från Finska Missionssällskapet. 10.4.2025 kl. 15:16

jakobstad. Det kommande året är det Catharina Englund som är tf kyrkoherde i Jakobstads svenska församling. Det är med ”skräckblandad förtjusning” hon går in i uppgiften. 10.4.2025 kl. 12:11

STRATEGI. Nu i vår tar arbetet med en ny strategi på allvar fart i Jakobstads svenska församling. Samtliga medlemmar i församlingen bjuds med i arbetet med den nya strategin. 10.4.2025 kl. 12:17

domprost. Domkyrkoförsamlingen i Borgå vill välja ny domprost i november. Församlingen har begärt att tjänsten lediganslås av domkapitlet i sommar. Valet skulle göras som ett direkt val av församlingsmedlemmarna. Valdagen blir preliminärt den 9 november. 9.4.2025 kl. 15:45

sibbo. Det krävs inget annat än en vilja om att be. Man behöver inte vara van vid bön eller vältalig. Kraften i bönen ligger inte hos den som ber, utan hos den som hör bönen. Alltså hos Herren själv. 9.4.2025 kl. 15:22

Personligt. – Jag tvivlar ibland på både Gud och på konsten. Däremot tror jag starkt på att vi ska dela våra frågor och tvivel med varandra, säger Marika Westerling. 25.3.2025 kl. 17:10

METODISTKYRKAN. Nya biskopen Knut Refsdal valdes att leda Metodistkyrkan i norra Europa – fast han sedan i fjol jobbar i en luthersk församling i Norge.. 4.4.2025 kl. 10:45

SAKNAD OCH SORG. När Johanna Evensons pappa plötsligt gick bort i en stroke förlorade hon en av de viktigaste personerna i sitt liv, den ständiga lyssnaren, den trygga basen, familjens nav. – Jag har tänkt sörja honom hela livet. Det kommer inte en dag då jag inte sörjer honom. 3.4.2025 kl. 10:00

kyrkomusik. John L Bell, präst i Church of Scotland, arbetar bland annat för att kyrkomusiken ska förnyas. Han har gett ut många samlingar med sånger och böcker om liturgi och kyrkomusik. Han gästar Helsingfors och Johannes församling den 7–8 februari. 15.1.2025 kl. 12:49

FINLANDSPRIS. Biskop emeritus Gustav Björkstrand har tilldelats Svenska Akademiens Finlandspris för år 2024. Prisbeloppet är 100 000 kronor. 14.1.2025 kl. 17:17

VÄGLEDNING. På torsdagskvällen hölls den första presentationen av den nya strategin för Borgå stift på Evangeliskt center i Vasa. Men biskop Bo-Göran Åstrand påpekade genast i inledningen att det inte är en strategi i traditionell mening arbetsgruppen tagit fram. 9.1.2025 kl. 22:02

ekonomi. Jonathan och Aron Vik från Åland har startat Sackaiosfonden – ett projekt som förenar ekonomi och tro. De vill bidra till kristen verksamhet och inspirera andra, samtidigt som de utforskar vad det innebär att tjäna Gud i sina framtida karriärer. 8.1.2025 kl. 18:32

SÅNG. Huvudgästen vid kantorsdagar i Vasa i februari är den skotske prästen och psalmskaparen John L Bell, känd för de så kallade Iona-sångerna. Inför detta slår jag upp hans bok The Singing Thing – a case for congregational song. Frågan är: Varför sjunger vi? Bokens innehållsförteckning är ett svar i 10 punkter på denna fråga: 28.1.2025 kl. 11:06