Så kom det då till slut, beslutet från Högsta förvaltningsdomstolen som den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland väntat på i två år. För kyrkan hade det varit en enkel lösning ifall HFD gått på samma linje som Norra Finlands förvaltningsdomstol och konstaterat att präster som viger samkönade inte kan straffas om kyrkomötet inte tydligare definierar den evangelisk-lutherska kyrkans äktenskapssyn.
Åsikterna om det beslut som nu fattades och dess följder går i sär, vilket med all önskvärd tydlighet avspeglas i kommentarerna på detta och följande uppslag. Vissa menar att det är lite vilda västern-känsla över läget i den evangelisk-lutherska kyrkan just nu. I sista hand är det alltså de som sitter i domkapitlens plenum runt om i stiften som nu avgör vad som gäller.
"Vissa menar att det är lite vilda västern-känsla över läget i den evangelisk-lutherska kyrkan just nu."
I och med att fallen avgörs på individnivå innebär det också att vad som gäller, det vill säga om präster straffas eller inte, kan variera från stift till stift men också variera över tid, eftersom ingen människa sitter för evigt på sin post. I teorin är det alltså möjligt att en präst kan viga samkönade ostraffat ett år, men ett annat år går det inte. Ett något svajigt läge kan det tyckas.
Både ärkebiskop Tapio Luoma och Borgå stifts biskop Bo-Göran Åstrand förespråkar en modell där man går in för att kyrkan har två olika äktenskapssyner och väljer att inte bestraffa präster som viger samkönade par.
Det skulle kräva att de så kallade konservativa bland biskoparna och i domkapitlen skulle vara beredda att gå in för en sådan trosmässig kompromiss. Det är inte helt givet, vilket skulle innebära att vilda västern-läget gällande samkönade vigslar är det vi får vänja oss med. Åtminstone under en tid. I en kommentar på följande uppslag konstaterar Patrik Hagman, teolog och kyrkomötesombud, att det nuvarande läget gällande äktenskapsfrågan inte är unikt om man tittar i backspegeln. Historiskt har förändringar nästan alltid skett så att praktiken förändrats först och sedan har teologin följt efter.