Kyrkan är ingen åsiktsgemenskap – kyrkan är gemenskap av hungrande människor
Kyrkomötet har än en gång fört en diskussion om äktenskapsfrågan utan att parterna nämnvärt närmat sig varandra.
Den här gången föranleddes diskussionen av ett anmälningsärende, som biskopsmötets svar till kyrkomötet formellt var. Men det hindrade inte att de välkända argumenten upprepades.
Biskoparnas lösningsmodeller har kritiserats redan före kyrkomötet och de fick mera kritik under mötet. Visst har det sina svagheter. Men lösningen måste finnas där. Annars riskerar den evangelisk-lutherska kyrkan att splittras som organisation. Frågan är om inte utvecklingen redan gått så långt att splittring är oundviklig.
Flera kyrkomötesombud talade för en kompromiss, men ställningarna rubbades inte ens av hotet om att Högsta förvaltningsdomstolen indirekt kommer att lösa frågan. HFD förväntas förkasta de överklaganden som gjorts i anledning av att lägre rättsinstanser befriat präster som vigt samkönade par från de prickningar domkapitlen gett dem. HFD kan avgöra frågan redan före jul.
"Det är föga smickrande för kyrkan att HFD löser knuten."
Det är föga smickrande för kyrkan att HFD löser knuten. Men i och för sig är det också en lösning. I så fall förverkligas också någon av biskoparnas lösningsmodeller: Att kyrkan fortsätter att se äktenskapet som ett förbund mellan man och kvinna, men tillåter prästerna att viga samkönade par.
När kyrkomötet öppnade för vigning av kvinnliga präster 1986 försäkrades präster med den gamla ämbetssynen utrymme att fortsättningsvis få verka i kyrkan. Idag prästvigs ingen som inte kan samarbeta med alla prästkolleger.
Nu har man diskuterat att skriva in en befriande samvetsklausul för präster som inte vill viga par av samma kön i kyrkolagen. Hur går det med den klausulen om kyrkan plötsligt ställs inför faktum: att HFD avgjort en central kyrklig fråga? Då har kyrkan inte bara gett ifrån sig initiativet utan då har också en del av den autonomi kyrkan haft gått förlorad.
Kyrkan är ingen åsiktsgemenskap. Kyrkan är gemenskap av hungrande människor som visar varandra vägen till en plats där det finns mat. Det kräver att man kompromissar, respekterar varandra och vill varandra väl.