Coronaläget har gjort att spelplanen i samhället – åtminstone under våren – varit ny. Förutsättningarna för att klara sig på den nya spelplanen varierar. Från skolvärlden hörs rapporter om att elevernas distansledda undervisning har varierat väldigt mycket i omfattning och kvalitet. Vissa lärare har gått in för det nya med hull och hår och varit väldigt inspirerade och aktiva med att utveckla elevernas undervisning på den digitala arenan, medan andra mest längtat efter den återgång till mer normala omständigheter som blir verklighet i mitten av maj. Läget har helt klart gynnat lärare med digital nybyggaranda, medan lärare med digital skräck kämpar i motvind. Den enskilda lärarens fallenhet och intresse för det digitala kan påverka den enskilda elevens möjlighet till inlärning.
Samma läge som i skolvärlden råder för tillfället ute i församlingarna. En del församlingar är väldigt aktiva och producerar material på löpande band. I Jomala församling på Åland, där man med församlingsmusikern Fredrik Erlandsson i spetsen producerar versioner av ”Blott en dag” varje dag. Också många andra församlingar visar framfötterna, och vissa initiativ har uppmärksammats i lokal- och riksmedierna. Det har naturligtvis inte varit bara de digitala initiativen som fått uppmärksamhet, också det arbete många församlingar gjort med att bland annat kontakta äldre har gett kyrkan ett lyft i många människors medvetande.
En gemensam nämnare i församlingarnas arbete just nu – både digitalt och totalt sett – är att kreativitet belönas. När man är av nöden tvungen att rensa bordet och tänka om helt blir det tydligt att initiativrikedom leder till goda resultat.
Avslutningsvis en liten brasklapp. Många församlingar gör goda digitala satsningar nu, och mycket av det arbete man gör kan man hålla fast vid i en ”post-coronavärld”. Statistiken från sociala medier – och ur ett finländskt perspektiv pratar vi då i första hand om Facebook – kan också ge sken av att man når oerhörda massor jämfört med den normala verksamheten. Och fler når man säkert, men kanske inte så många och i den omfattning Facebook vill ge sken av. För att en video på Facebook ska räknas ha fått en tittare krävs det bara att de tre första sekunderna av videon spelas när en användare skrollar i sitt flöde. Det är med andra ord inte samma sak att ha 200 visningar på en Facebookvideo som det är att ha 200 personer på en timmes gudstjänst i en kyrka.