Du ska arbeta som om du gör det inför Gud, brukar Magnus Finskas säga till nyanställda.

Han omprövade hur han levde, nu ber han för sjuka

tro.

Han såg Bibeln som endast en historisk bok och ville inte acceptera att Gud verkar idag. Men Magnus Finskas tvingades tänka om när Gud helade hans sjuka rygg.

– Jag vill inte säga att jag är kristen. Om inte mitt liv avspeglar att jag är det så är det ju en lögn, säger han idag.

13.11.2024 kl. 13:54

Magnus Finskas blev berörd av Gud för tio år sedan när han sökte förbön för sin sjuka rygg. Gud grep in och helade ryggen.

– Jag hade svårt att tro på det. Det tvingade mig att ompröva min åsikt om Bibeln som jag hade sett som en historisk bok. Finns Gud kan jag inte fortsätta leva som jag gör. Jag måste ändra på vissa saker i mitt liv.

Han berättade inte för någon att han fått förbön och så småningom blev ryggen sjuk igen.

– Jag var sjuk och blev frisk men nu är jag sjuk igen. Är problemet bara mellan öronen?

Han började undersöka saken och läste i Markus 16:17 om tecknen som ska följa dem som tror: I Jesu namn ska de driva ut onda andar, tala i tungor, lägga sina händer på de sjuka och göra dem friska …

– Jag fick förbön en gång till. Det kom inga blixtar från himlen men smärtan försvann på en gång. Då måste jag acceptera det finns något större än Magnus här i världen. Då måste jag säga åt Gud: här är jag.

Men han saknade tecknen som skulle följa honom som kristen.

– Jag ville det ska vara på riktigt. Jag ville inte höra om historier jag aldrig varit med om. Jag vill vara med då det händer någonting.

”Använd mig”

Magnus Finskas har vuxit upp i en kristen familj och fått höra att han fått den helige Ande.

– Men nådegåvorna som Bibeln talar om fanns inte i mitt liv. Jag sade till Gud att jag har inte sett någon som talar i tungor, profeterar eller kastar ut demoner. Gud, här är jag, använd mig. Om ingen vill be för sjuka: använd mig.

Efter att ett äldre par bett för honom kände han att det var som att någon hällt olja över ansiktet.

– Jag blev fylld av helig Ande och kände att det kom kraft och nytt liv.

Där vi sitter i kontoret i familjeföretaget Finskas Br Ab i Jeppo, som Magnus tog över för tio år sedan, tänker han på de människor han bett för i detta rum. Efter det äldre parets förbön började han, om det gavs en öppning, berätta vad han varit med om och fråga om han får be för besökarna.

– Jag har fått be för många och jag har sett Gud göra häftiga saker. Ibland har jag svårt att tro det. Men jag har också bett för personer och inte sett något resultat. Det är Gud som styr.

Hur reagerar folk när du frågar om du får be för dem?

– 95 procent tillåter det. Största delen av människorna har ett tomrum inom sig. Det försöker de fylla på olika sätt som olika typer av andlighet, droger eller missbruk. Men den enda som kan ge bestående frid är Jesus.

Han ser det som en naturlig del av det kristna livet att be för sjuka.

Är det ett tecken på svag eller fel tro om man inte upplever bönesvar?

– Man måste ju räkna med att djävulen arbetar hårt på att lägga emot. Det finns ett andligt motstånd i den verkligheten.

Magnus frågar sig också varför man ber för sjuka.

– Är det en rolig grej eller något man förväntas göra? Eller är det för att man ser en människas lidande och vill hjälpa? Det är ofta min utgångspunkt. Har jag möjlighet att hjälpa så gör jag det. När jag stiger över min egen bekvämlighetsgräns och kunskap träder Gud till. Då sker det inte i min kraft utan i Guds.

En glad kund

Hannu från Muonio brukar köra förbi Jeppo på väg till Pargas och beställa material som han tar med sig på hemvägen.

– Jag noterade att han haltade och jag frågade om jag får be för honom. Jag såg på honom att han tyckte jag var lite speciell men han var artig och tillät mig göra det. Jag lade handen på hans knä sade att smärtan ska försvinna i Jesu namn och att knät ska helas. Jag gjorde det två gånger. Jesus bad också för en man med dålig syn två gånger.

Den andra gången såg Magnus hur Hannus ansiktsuttryck förändrades.

– Han sa att det var alldeles varmt i benet. Så känns det ibland då Gud verkar genom den helige Ande. När han började gå kändes benet bra.

Hannu åkte vidare. Några veckor senare, när Magnus kommer körande med trucken ser han någon på avstånd som viftar riktigt stort.

– Det är bra med glada kunder men sällan är någon så där jätteglad. Det var Hannu som berättade att han gått en hel dag på Ikea. Först när han kom till bilen noterade han att knät inte alls var sjukt.

Knät hade varit sjukt sedan han var sexton år och blev påkörd av en rattfyllerist.

– Nu ville han jag skulle be för hans tennis-
armbåge. När den blev bra bad jag för hans arm. Den blev också bra. Det blev en öppning att tala om att Gud finns på riktigt.

Första veckan i december fick Magnus en tanke att ringa Hannu. Men han gjorde det inte. Tanken återkom under julveckan och mellandagarna.

– I januari ringde jag. Han berättade att han kört snöskoter som stjälpt över knät som blivit sjukt igen. Men Gud är densamme i Muonio och i Jeppo. Gud gör allt men jag kan inget. Jag bad över telefonen på samma sätt som tidigare, också två gånger. Smärtan försvann. Ingenting är omöjligt för Gud.

Snöskoterolyckan hade hänt den första veckan i december.

– Det var Gud som sade att jag skulle ringa Hannu. Men jag var precis så motsträvig som många andra i Bibeln. Jona ville inte gå till Nineve. Det gäller att lära känna Guds röst och vara lydig. Den säger ibland något som är obekvämt för oss och inte riktigt passar att göra.

Familjeföretaget som Magnus Finskas leder har sex–sju anställda som förmedlar, måttsågar och CNC-fräser faner för storindustrin. Förutom i Jeppo i Nykarleby har man verksamhet Karleby och i Visuvesi.

– Till nyanställda och praktikanter brukar jag säga att jag bara har ett krav: Du ska göra arbetet som om ni gör det inför Gud. Resultatet har ingen betydelse. Men om du har gjort ditt bästa och misslyckats så är det okej.

Förstår alla sig på att arbeta inför Gud?

– Om man inte tror på Gud så är det lite svårt. Men jag har ju åtminstone fått inflika min synvinkel. Eftersom jag leder företaget så är det också företagets synvinkel.

Johan Sandberg


NÄRPES. När en ny folkrörelse tar över makten i en församling går det inte helt problemfritt. Det visar erfarenheten i Närpes, där en del anställda upplevt sig ifrågasatta av nya förtroendevalda. 22.2.2023 kl. 08:26

Ukraina. ”Jag har börjar läsa nyheterna. Är jag vuxen nu?” Den tolvåriga flickans fråga illustrerar hur barnen i Ukraina berövas sin barndom. 22.2.2023 kl. 07:41

KYRKANS EKONOMI. Kyrkan har ersatt fakturatrafiken och löneräkningen i församlingarna med servicecentralen Kipa. Det kostar nio miljoner euro om året. Otympligt, tycker kyrkoherde Hans Boije i Vörå. Han tycker att församlingarna ska få välja bort Kipa – om de vill. 21.2.2023 kl. 19:00

Ukraina. ”Lidandet är outhärdligt och antalet förlorade människoliv är stort. Ukrainarna behöver all hjälp och allt stöd de kan få.” 20.2.2023 kl. 18:59

SOMMARLÄGER. Kyrkans Ungdoms sommarläger ordnas i Nykarleby i år. Orsaken är att byggnaden som använts som festsal och logemente för småbarnsfamiljer i Pieksämäki har rivits. 16.2.2023 kl. 20:14

FÖRÄLDRAR. Cecilia Åminne fick som enda barnet till sina åldrande och sjuka föräldrar strida som en tiger för deras välmående. Men det höll på att kosta henne både hälsan och orken. Hur gör man om föräldrarna inte vill ha hemvård? Och hur kommer man till rätta med ilska, trötthet och samvetskval? 8.2.2023 kl. 14:00

DRÖMMAR. Varje natt kommer drömmarna till oss, märkliga och ocensurerade. Natt efter natt nytt manus, ny rollbesättning. – Ju mer vi tar in dem och förstår dem, desto mer minskar vår flykt från oss själva, säger drömgruppsledare Virva Nyback. 8.2.2023 kl. 15:35

riksdagsvalet. Kyrkpressen hör sig i en valenkät för om topptemana i riksdagsvalet i april. Överraskande få av de dagliga krisorden i medierna dyker upp i svaren från Lappträsk i öster till Jakobstad i norr. Många lyfter i stället upp den finländska skolan. 7.2.2023 kl. 09:56

ungdomens kyrkodagar. Jamika Sandbäck och hennes vänner har skickat in fem ärenden om ungdomar och unga vuxna i kyrkan till årets UK. 27.1.2023 kl. 16:05

kyrkoherdar. Har sina rötter i Matteus omfattande ungdomsarbete. Hon är enda sökande. 30.11.-0001 kl. 00:00

ungdomens kyrkodagar. En bönestund under konfirmandlägret var av avgörande betydelse för Jakob Nylund. – Det var som om hon bad för mig med Jesu röst, säger han. 27.1.2023 kl. 15:10

ekonomi. Ekonomigurun Sixten Korkman skrev en bok om allt det vi måste tro på om vi ska ha ett sunt ekonomiskt system. Utan Luther skulle vi inte vara där vi är i dag, skriver han. 25.1.2023 kl. 19:00

delaktighet. Elisabeth Hästbacka har doktorerat i socialpolitik på temat delaktighet i samhället för personer med funktionsvariationer. Numera jobbar hon med tillgänglighetsfrågor och har sett vad också kyrkan kunde jobba på. Hon har en hälsning till alla förtroendevalda. 25.1.2023 kl. 15:21

ungdomens kyrkodagar. Vem är du? Johannes Winé är med i planeringsgruppen för Ungdomens kyrkodagar. – Det är ett evenemang som alltid har fått mig att komma tillbaka. 25.1.2023 kl. 10:00

Personligt. – För mig var det en andlig upplevelse att vara utbränd. Som tonåring kändes de vuxnas kristendom som ett skal utan känsla, säger Hanna Klingenberg, redaktör för teve-programmet Himlaliv. 24.1.2023 kl. 18:00

AKTUELLT FRÅN DOMKAPITLET. Domkapitlet sammanträdde på måndagen. 18.3.2024 kl. 16:47

Änglar. Marika Salomaa pausade anställningen som personaladministratör och satsade på att bli keramiker. Nu tillverkar hon tröstänglar som Matteus församling delar ut till personer som förlorat en anhörig. 18.3.2024 kl. 08:00

kyrkoherdeinstallation. Hård vind gjorde att förrättarna vid kyrkoherdeinstallationen i Saltvik inte kom i land på Åland. 17.3.2024 kl. 11:15

VILDMARK. I vildmarken stänger Per-Johan Stenstrand ut bruset och tankar kraft. Årligen gör han två större turer, en rejäl fiskevecka i augusti och en vecka runt påsk med snöskoter, tält och isfiske uppe i Lappland. 16.3.2024 kl. 13:34

Bidrag. ÅA Vasa-lett projekt om demografi i kyrkor och samfund toppar Svenska kulturfondens utdelning i år. 15.3.2024 kl. 15:21

I samarbete med Kyrkans central för det svenska arbetet