Idag behöver marknadsföring inte kosta stora summor, bland annat tack vare sociala medier.
Idag behöver marknadsföring inte kosta stora summor, bland annat tack vare sociala medier.

Tänk om vi alla visste vad vi kunde få

MARKNADSFÖRING.

Min stilla vecka kändes allt annat än stilla, så jag gick på en aktläsning. Vet du vad det är? Det visste inte jag, men efteråt var jag en lite helare version av mig själv, åtminstone för en stund. Det ordnas mycket fint i kyrkan, men hur många vet om det?

1.6.2023 kl. 10:00

Det var en gång en onsdag kväll i stilla veckan. Jag hade bråttom, men längtade efter något helt annat än brådska. I kyrkan ordnades aktläsning. Det låter ju som något stillsamt, tänkte jag.

Vårkvällen var ljus och kall när jag i sista minuten traskade in i kyrkan och diskret satte mig nästan längst bak. Vi var kanske ett tjugotal personer som kommit på samma idé. Vi hälsades välkomna, vi sjöng en psalm. Sedan var det tyst ett ögonblick, kvällsljus föll in genom fönstren, en diskret hostning. Så inleddes aktläsningen, bibelläsning om påskens dramatiska händelser, hur allt började dra ihop sig till det oundvikliga.En kvinna läste ur Bibeln med den mest vackra, eftertänksamma stämma. Varje ord fick ta plats och landa, kanske ända ner i hjärtat på någon, kanske som vacker poesi i öronen på någon annan.

All stress rann av mig i ett slag, i stället kom alla känslor till ytan, de där vi trycker undan genom att skynda, jobba, scrolla, planera. Ur Psaltaren läste hon: Vattnet når mig till halsen. Jag har sjunkit ner i bottenlös dy och har inget fotfäste. Jag har kommit ut på djupt vatten, strömmen vill dra ner mig. Jag har ropat mig trött, min strupe är hes. Mina ögon värker, jag har väntat länge på min Gud.

Långsamt, ord för ord. Vid det laget plockade jag fram näsduken. Vem kan inte känna igen sig, troende eller inte, i hur det kan kännas ibland när livet går hårt fram med oss? Jag tittade på de gråhåriga farbröderna som satt snett framför mig, den ensamma kvinnan i bänkarna längre bort, mannen i medelåldern som också såg rörd ut på andra sidan korsgången.

Sedan blev det musik. Violin från läktaren, Panis angelicus. Stillsamma, sorgesamma toner. Så fortsatte det. Läsning, stillhet, violinmusik, psalmer.

Det hela tog kring 40 minuter. Jag försenade mig till hämtningen av barnen från deras hobbyer, men jag sa då och säger det igen: Jag ångrar ingenting!

Det fanns mycket plats kvar

Så, vad vill jag säga? Kanske att det fanns mycket plats kvar i bänkarna. Tänk om de hade vetat, det som inte heller jag visste, att aktläsning kan vara en fulländad kulturell, andlig och meditativ upplevelse. Högläsning av förstklassig litteratur, sådant som ordnas i bokcirklar och vid författarträffar. En minikonsert med klassisk musik, var så god, helt gratis! En andningspaus i vardagsstressen, som var och varannan av oss behöver. När andra aktörer erbjuder det samma kan det heta mindfulness eller meditation och kosta en hel del. Att sitta i en kyrka kan dessutom vara en arkitektonisk upplevelse i sig. Och inget krävdes av mig. Inget behövde jag kunna, säga eller visa. Jag fick sätta mig ner, ta emot, stiga upp och gå ut.

Efteråt var jag så uppfylld av det hela att jag såg mig själv åka runt i en bil med megafon nästa påsk och ropa ut vad du som nutidsmänniska har chans att få en onsdag före påsk.

Kyrklig marknadsföring i de flesta fall är radannonsering, kanske en puff i en tidning eller ett programblad för invigda. Inget stort nummer, verksamheten rullar på. Dessutom möter vardag ideal, vad ska tiden och resurserna läggas på?

Arrangörer som lånar kyrkan som konsertlokal har inga problem med synligheten, har jag tänkt då och då. Jag önskar att jag ibland möttes av affischer på stan för något program församlingen ordnar, eller mötte en envis och välgjord förhandsreklam på sociala medier: ”Kom alla icke troende och troende! Ni får litteratur och kultur och stillhet! Ingen tvångsomvändelse, du vågar ta med en kompis!”

Har vi råd?

Det finns ändlösa resonemang om vad kyrkan är och ska vara i dag och om femtio eller hundra år; allt som ordnas kan inte kan vara en perfekt mix av allt vi begär. Församlingsanställda ska inte vara maskiner som producerar publikvänligt program, värde kan inte enbart mätas i antalet deltagare och församling är vi tillsammans … Det är inte lätt att som anställd orientera i allt det, inte som medlem heller. Men ibland skulle jag bara vilja se fler komma, helt enkelt! Har kyrkan råd att inte vara publikfriande? Råd att inte förklara vad ett ord som aktläsning innebär? Råd att inte med alla medel försöka möta den upptagna, trötta, längtande och högst vanliga människan?


Marknadsföring är mission

Kyrkan måste gå in med vinsttänk – för människor, inte pengar. Några alternativ finns inte om den ska överleva, säger Anders Eklund.

Anders Eklund har jobbat med marknadsföring i eget företag i hela sitt yrkesverksamma liv.

Anders Eklund driver sin egen kommunikationsbyrå sedan mer än tjugo år tillbaka. Han har studerat masskommunikation och grafisk design. Och så har han varit församlingsaktiv. Församlingarnas marknadsföring, eller bristen på den, har fått honom att gå från frustration till resignation.

– Marknadsföringen prioriteras ner i församlingarna upplever jag, främst av kostnadsskäl.

Men det är en ond spiral menar han.

– Kyrkan finns inte om den slutar synas. Det är fråga om en överlevnadsprincip.

Ofta hör han: det händer inget i församlingen. Men det är inte sant.

– Men man kan inte bli sur på dem som inte får information. Församlingen kan inte säga: Ni ska ta reda på! Ingen gör det! Terrasser ska spikas och gräs ska klippas.

Men bra marknadsföring är inte alltid synlig, konstigt nog.

– En präst ordnade öppet hus med mat under påsk hemma hos sig. 50 unga kom, det här var jättebra! Det syntes inte i några medier, men där lyckades man nå ut med budskapet. Egentligen är det väl relationer och kommunikation som är viktigast.

Aktiva blir vi när vi upplever att vi är en del av en gemenskap vi är stolta över, först då vill vi ta reda på vad den gemenskapen ordnar för program.

– Trenden är att generation z tycker att företag ska ha åsikter i sociala frågor. Man vill ha mer människa, höra hur ett företag ser på cirkulär ekonomi och miljö. Det här måste kyrkan också göra.

Och man måste göra det på ett sätt som visar på det personliga, på socialt engangemang, på humor och djup, anser han. I flödet på sociala medier har han hittat goda exempel.

– Kyrkan i Helsingfors gör det här väldigt bra. Du måste finnas lite överallt.

Att det skulle slå över i något ytligt ger han inte mycket för.

– Det är löjligt att tänka att kyrkan då hakar på en sekulär trend. Marknadsföring är avgörande för alla som vill nå ut med sitt budskap, inklusive kyrkan.

– Marknadsföring är mission egentligen.

– Man borde gå in med vinsttänk, inte för pengar men för människor! I kyrkan förstår man kanske inte vikten av det. Det är kanske inte marknadsföring man brinner för när man jobbar i kyrkan.

Men man måste våga ta plats, tror han.

– Jesus själv slog sönder en massa på en marknad. Han fixade fram bröd och fiskar och gjorde vatten till vin. Varför tycker man att man borde hålla sig medioker som kristen? Jesus var en fantastisk storyteller. Practice what you preach!

Att berätta en historia

Marknadsföring handlar mest om att berätta en historia som berör. Kyrkan gör en massa fint, men många missar det.

– Den lilla marknadsföring man gör gör man ofta dåligt, och det är synd. Det är dock stor variation i stiftet.

Om församlingen inte kan ha en anställd informatör så borde varje anställd få avvara ett par timmar i veckan på marknadsföring.

– Eller så kunde den som har intresse få jobba en dag i veckan med marknadsföring.

Han lyfter också fram ungdomar som en stor resurs när det kommer till att producera innehåll.

– Förut var reklam ofta dyrt på grund av höga tryckkostnader. I dag måste det inte kosta mycket att bygga innehåll på till exempel sociala medier.

Hur skulle du marknadsföra aktläsning i kyrkan?

– I och med att det är ljudbaserat, med läsning och musik, är det givet att det är videoformat som funkar bäst.

Man kan filma någon som läser ur Bibeln, göra det snyggt med den utrustning som finns. Filma när någon spelar ett kort stycke. Och slutligen föra fram tanken om mindfulness.

– Kanske fråga någon ungdom och någon äldre: Vad skulle du behöva för att koppla av? De här tre korta videoinslagen kunde man upprepa på sociala medier en månad på förhand.

Så mycket kan man inte alltid göra, men ibland.

– Det kunde också vara en uppgift för församlingens ungdomar, att filma och klippa ihop. Man kan kanske inte ge dem pengar, men till exempel ett presentkort till grillen för att visa uppskattning. Det här jobbet är lika viktigt som diakonin och prästjobbet.



Nina Österholm sköter chefredaktörskapet vid sidan av sitt jobb på Kyrkpressen.

Ad Lucem Nina Österholm. Kyrkpressens redaktör Nina Österholm är ny chefredaktör för tidskriften Ad Lucem. 17.1.2012 kl. 10:54

gammalaestadianer Risto Leppänen. Den gammallaestadianska fridsföreningen i Åbo överväger att befria två av sina talare från deras uppdrag. 16.1.2012 kl. 13:06
PRG-band väckte stort jubel på Höstdagarna i Lempäälä.

Allting började som skrammel i Sibbo församlings bandrum. 12.1.2012 kl. 20:33
Hindren är till för att övervinnas. Den springande diakonen Malin Liljestedt, 31, har fått nytändning i höst efter att hon bytt tränare.

Malin Liljestedt löpning diakon. Inför nyåret 2009 lovade Malin Liljestedts granne att gå ner i vikt och började löpa. 12.1.2012 kl. 12:57

Valtorget. Kyrkpressen har öppnat ett valtorg där stiftsfullmäktigekandidaterna kan blogga om sina visioner. 11.1.2012 kl. 10:22
Jorma Mattinen, Ulla Achrén och Martin Granholm försäkrar att Barbro Schaumans åsikter inte är Åbo Akademis.

Åbo Akademi, bibelbälte, Schauman. Åbo Akademis tyngsta garde mötte pressen i Jakobstad på onsdag i ett försök att stilla stormen som en akademianställd förorsakat. 11.1.2012 kl. 17:03
Jonas Helgesson är ståuppkomiker och har skrivit böckerna Grabben i kuvösen bredvid samt Ett CP-bra liv. Helgesson medverkar på Kyrkodagarna i Vasa 26–29 januari.

kyrkodagar UK Vasa. Drygt 540 personer har anmält sig till kyrkodagarna i Vasa. Av dessa är cirka 200 församlingsungdomar som deltar i Ungdomens kyrkodagar. 11.1.2012 kl. 16:27

ortodoxa kyrkan kalender. Finlands ortodoxa kalender förnyas och kompletteras. Den nya grundkalendern ska bland annat inkludera en kalender för heliga minnesdagar. 11.1.2012 kl. 11:45

prästdräkt kärkkäinen. Förlagsaktiebolaget Kotimaa kommer att tillverka, sälja och distribuera den nya prästämbetsdräkten för kvinnor. 9.1.2012 kl. 14:48
När Tom Hellsten var tjänstledig jobbade han som snickare och timmerman. Från första januari jobbar han på deltid som präst i Ingå församling.

präst ingå hellsten pingst. Tom Hellsten var metodistpastor i trettio år. Nu blir han luthersk präst i Ingå och börjar jobba i en församling han länge haft goda kontakter till. 6.1.2012 kl. 08:00

psalmer. Psalmtävlingen Virsi 2012 (Psalm 2012) lockade 180 bidrag. Bland dem utsågs tre vinnare, varav två har starka kopplingar till Borgå stift. 5.1.2012 kl. 14:38

nattvard alkohollag. Det finns en motstridighet mellan alkohollagen och kyrkans servering av nattvardsvin, anser social- och hälsovårdsminister Paula Risikko enligt Seinäjoen Sanomat. 4.1.2012 kl. 15:54

Kampens kapell Fridens kapell Designhuvudstad. Vi har kikat in under fållen på det nya designkapellet som växer fram i centrum av Helsingfors. 4.1.2012 kl. 10:34

medlemskap i kyrkan. De viktigaste orsakerna till att finländare är medlemmar i kyrkan är dess arbete bland äldre, handikappade samt fattiga och utslagna. 3.1.2012 kl. 13:43
May Wikström i sitt nya arbetsrum på Sandvikskajen 13.

Kyrkpressen Fontana Media ny adress. Fontana Media och Kyrkpressen finns numera på Sandvikskajen 13, några kvarter ifrån den gamla adressen. 2.1.2012 kl. 13:00

En chaufför påverkar stämningen i hela bussen, bland annat därför tycker Rune Packalen att det är viktigt att kunna bjuda på sig själv.

sibbo. Rune Packalen kallas för församlingens tredje diakon. Som busschaufför har han fört många förtroliga samtal. En stor tragedi har färgat hans eget liv, och gjort honom till en lyssnare. 4.6.2020 kl. 14:11
Mattias Åhman i sitt rätta element, i köket.

Personligt. Kocken Mattias Åhman är en tävlingsmänniska. Vad han än gör strävar han efter att bli bra på det. Nu satsar han på att fortsätta bygga upp restaurang Hejm som fått öppna igen. 4.6.2020 kl. 11:11
Heidi Finnilä är aktuell med podden ”Min galna mamma” som hon gör tillsammans med dottern Vivi Vesterinen. I podden diskuterar de svåra ämnen som psykisk ohälsa, skilsmässa och förhållandet till alkohol.

Depression. För känslig, för högljudd, för hudlös. Efter flera svåra depressioner har Heidi Finnilä lärt sig att se på sig själv med nåd. – Jag skäms inte för att jag är en liten ömklig varelse, inte tuffare än så här. 3.6.2020 kl. 15:08
Juldagsfirande i Dunga.

mission. Om Gud vill och flygen går återvänder Chamilla och Kristian Sjöbacka till Kenya så snart de kan. ”Får man trivas så här bra på missionsfältet?” har de ibland frågat sig. Landet och arbetet har förändrats sedan de första gången åkte ut som missionärer. 4.6.2020 kl. 09:19
Fler matkassar än vanligt går åt både i Helsingfors och Vasa.

mathjälp. Coronaepidemin har lett till ett ökat behov av mathjälp. De som ordnar matutdelning försöker möta behovet, samtidigt som de fått lägga om verksamheten. 2.6.2020 kl. 15:51