Det här fixar Alf, tänkte hon och tog kontakt med Alf Wallin med ett förslag om lågrepsbana mellan träden.
Skogen bakom församlingshemmet var tidigare i flitig användning av både dagklubbsbarn och juniorerna som håller till i församlingshemmet.
– När skogen gallrades grät vi först över alla fina gömställen som försvann, säger Kati Nordström.
Alf Wallin har lärt sig att bygga äventyrsbanor under en kurs i samband med vildmarksutbildningen på Axxell och är en av konstruktörerna för äventyrsbanan på lägerområdet Klippan i Monäs.
Men banan på Klippan är flera meter uppe i luften och kräver både säkerhetsutrustning och en närvarande instruktör då den används. Den lägsta höjden på lågrepsbanan är femton centimeter och den är lätt att stiga av var som helst. Dessutom ligger det dämpande spån under banan.
– Utan säkerhetsutrustning kan ett fall från banan på Klippan kan vara livsfarlig, men ett fall från lågrepsbanan är lägre än från en gunga i hög fart, säger Alf Wallin.
Inte stöta marken
Inom maj månad räknar han med att banan med sju stationer ska vara färdig.
– Banans utmaning är att man ska gå den utan att röra vid marken. Först kan det te sig svårt, men man blir skickligare med tiden. Tanken är att en person gör ett moment i gången.
Här går man på slak lina och längs en bom, här går man armgång längs en vågrät stege och här åker man linbana sittande på en boj.
Det är tänkt att skolungdomarna är banans främsta användare. Men inget hindrar att också vuxna eller yngre barn i sällskap med vuxna använder sig av den.
Alf Wallin har jobbat med banan sedan hösten och i maj ska den vara klar. För honom har det varit lättare att göra en lågrepsbana då han kan jobba stående på marken. Därför har han också klarat av att vara ensam byggare och bara kallat in hjälp vid behov.
– Hjälpande händer har det funnits gott om, ibland har juniorerna hjälpt till. Att jobba ensam har passat mig bra, för då har jag kunnat tänka i lugna och ro.
Konstruerad på plats
Lågrepsbanan är ingen skrivbordsprodukt utan den har uppstått på plats, därför har den krävt en hel del tankearbete. Terrängen har avgjort hur banan går och hur många stationer den fått. Banan är anpassad till naturen och befintliga träd. Bara att få rätt lutning och höjd på vajerrepen har krävt en hel del försök och justeringar.
– Inga träd har strypts eller har tagit skada, försäkrar han.
Banan beräknas kosta 2 600 euro. En del material har bybor skänkt och Wallin har gjort arbetet på talko. Pengarna tas från Jeppo församlingsfond och belastar inte församlingens ekonomi.