Patriarken Kirill av Moskva kritiseras av bland andra Finlands ortodoxa kyrkas ledning för att göra Rysslands president Vladimir Putins "lögner till sin kyrkas lärosatser".
Patriarken Kirill av Moskva kritiseras av bland andra Finlands ortodoxa kyrkas ledning för att göra Rysslands president Vladimir Putins "lögner till sin kyrkas lärosatser".

Patriark Kirills doktrin om Västs "omoral" eldar på Ukrainakriget

Ukraina.

Ukrainakriget har också hämtat sin grund i den ryska ortodoxa kyrkans nyskrivna doktrin. President Vladimir Putin har under vägen plockat upp den som ett redskap. Patriarken talar om det mytiska riket Rus – och är nog inte den som övertalar Putin om att ingå fred, säger en finländsk forskare.

9.3.2022 kl. 16:08

"En katastrof har ägt rum".

Den 77-årige ortodoxa metropoliten Onufrij av Kiev och Hela Ukraina formulerade sig i korta meningar. Rysslands president Vladimir Putin hade samma morgonnatt beordrat ryska trupper att gå in i Ukraina.

Hans Salighet Onufrij, uppvuxen i det som då var sydvästra Sovjet-Ukraina som präst­­­­son, byggingenjör och senare munk, riktade sig direkt till president Putin. Metropoliten bad honom ögonblickligen stoppa "brödrakriget" mot Ukraina.

Ryska missiler slog ner kring flygfält och militäranläggningar. "En Kainssynd grundad i avundsjuka; ett krig som varken är rättfärdigt inför Gud eller människor", skrev metropoliten.

Biskop Onufrij ställde sig på Ukrainas folk sida – och därmed mot sin egen kyrkas ledning i Moskva. Där har Moskva­patri­arkatets ledare, patriarken Kirill, 75, under ett årtionde blivit en andlig bundsförvant med president Putin.

– De tror väl vardera att det är de som styr, ler forskaren Heta Hurskainen vid Östra Finlands universitet i Joensuu.

– Kyrkan föreställer sig ha den högsta moraliska makten, och att regenten förverkligar den i sin förvaltning. Det är ett slags idé om en "symfoni", även om jag inte själv så gärna använder det uttrycket.

Heta Hurskainen är luthersk präst och och forskande teolog vid Östra Finlands universitet, med den ortodoxa kyrkans samhälleliga världsbild som sin specialitet.

En tredjedel av patriarkens kyrkor

Att Ukraina för 31 år sedan blev självständigt innebar att också Moskvapatriarkatet vittrade i kanterna.

Patriarkatet skildes från Konstantinopel i slutet av 1500-talet och stärktes på 1700-talet som ett slags statskyrka av tsar Peter den store. Som mest ska Moskvapatriarkatet ha haft en tredjedel av alla sina församlingar just i Ukraina.

"Moskvapatriarkatet har haft en tredjedel av alla sina församlingar i Ukraina."

Av ukrainarna uppgav 78 procent för några år sedan sig vara ortodoxa; motsvarande siffra i Ryssland är lägre.

Omkring 11 000 församlingar i Ukraina lyder fortfarande under Moskva. I det självständiga Ukraina har ortodoxa kyrkohierarkier lösgjort sig och bildade 2018 en självständig ukrainsk ortodox kyrka, som det ekumeniska patriarkatet i Konstantinopel har erkänt. Den har i dag omkring 6 000 församlingar.

– Man har då och då läst om att församlingar byter kyrka och då ibland ockuperar kyrkbyggnader, rentav med våld. Också statliga myndigheterna är involverade när det diskuteras till exempel på vem en kyrka ska skrivas, säger Heta Hurskainen.

I Ukraina har det också diskuterats om Moskvapatriarkatet ska verka i landet med ordet rysk i kyrkosamfundets namn.

Gränslinjen mellan de två kyrkorna är ändå inte entydigt enligt språk. Men efter läget på Krim 2014 har ukrainarna tydligare börjat välja vilken kyrka de identifierar sig med, säger Heta Hurskainen.

Utöver det verkar också en tredje ortodox kyrka i Ukraina, uniatkyrkan, som har ortodox liturgi, men erkänner den katolska påven som överhuvud.

Ryska ortodoxa i Finland rädda

Veckorna efter att kriget i Ukraina har brutit ut tar också den ortodoxa kyrkan i Finland ställning.

Uspenskijkatedralen i Helsingfors belyses i Ukrainas blågula färger och efter söndagens liturgi går en korsprocession som en sympatiyttring till Ukrainas ambassad på Brändö. Valet kunde också ha varit en protestvandring till Rysslands ambassad i Eira. Men församlingen valde så här.

– Det är mycket ovanligt att kyrkan med en korsprocession tar ställning i en samhällelig fråga, säger fader Heikki Huttunen.

Krucifixen åker metro till Brändö, burna av bland andra ponomaren Ilja Domnin som själv har mångskiftande släktrötter i såväl Ryssland, Ukraina som Belarus.

Framme på Brändö har ärkebiskop Leo haft möte inne på ambassaden med Ukrainas ambassadör Olga Dibrova. De kommer ut i den värmande marssolen och deltar i en bönegudstjänst med elva ortodoxa präster på rad och ett kyrkfolk om på mellan 200 och 300, bedömer en polisman.

De allra flesta ryskspråkiga medlemmar stöder själva sympatiyttringen, men är rädda för att delta offentligt, säger en källa inom församlingen till KP. Det kan medföra svårigheter för släktingar i Ryssland.

"Patriarken gör president Putins lögner till lärosatser i den kyrka han leder."

– Det är förfärligt. Ryskspråkiga i Finland blir också mobbade i skolor och på sina arbetsplatser. Ibland känns det att sanktionerna har gått för långt när de drabbar anställda och enskilda, säger personen KP har talat med.

Ambassadör Olga Dibrova håller ett kort tal på engelska och tackar kyrkan och finländarna för allt stöd. När hon håller samma tal på ukrainska brister hon för ett ögonblick i gråt vid mikrofonen.

Några dagar senare ska också de finländska ortodoxas ärkebiskop Leo fördöma ett tal som patriarken Kirill, samma dag som processionen i Helsingfors, har hållit i Moskva. Den ryska kyrkoledaren har sagt att Rysslands krig i Ukraina är rättfärdigt för att det motsätter sig Västs förfall som bland annat yttrar sig i "pridemarscher".

"Jag är verkligen besviken över att patriark Kirill fortfarande inte fördömer kriget utan [...] gör president Putins lögner till lärosatser i den kyrka han leder", säger ärkebiskop Leo i ett uttalande.

Socialetik som Putin snappade upp

Den ryska ortodoxa kyrkan har ändå inte alltid gått i takt med Putin under hans 22 år vid makten.

I början ville Ryssland ivrigt orientera sig mot väst. Vladimir Putin höll 2001 tal på flytande tyska inför förbundsdagen i Berlin. De åren var det till och med tal om att Ryssland kunde ha gått med i Nato.

Samtidigt pågick en helt annan utveckling i den ryska ortodoxa kyrkan. År 2000 kom patriarkatet ut med en unik första socialdoktrin byggd på traditionella värderingar.

År 2008 byggdes den på med rysk-ortodoxa omtolkningar av de mänskliga rättigheterna – en samtalsöppning som blev till ett patriotiskt program, skriver Heta Hurskainen i en artikel. Allt mera utmålas dagens värderingar i Väst som en parentes, innan ordningen återställs.

"Det beskrivs som Västs avfällighet från sann kristendom, en falsk illusion om individualism, frihet och rätt att välja sitt eget liv."

– Det beskrivs som avfällighet från sann kristendom, som en falsk illusion om individualism, frihet och rätten att välja sitt eget liv. Har kyrkan har lärt att homosexualitet är fel, så kan man liksom inte bara välja annorlunda, förklarar hon.

Och någonstans under vägen har president Putin plockat upp det och sett att kyrkan kan ge honom stöd som en god partner, säger Heta Hurskainen.

Kyrkan började tala om "den ryska världen" på ett sätt som nu är som ett slags grund för strävandena att införliva Belarus, Ukraina och Moldova i "den stora ryska freden".

Men Finland hör alltså inte till det?

– Nej. Det är en slavisk-ortodox värld.

Patriarken Kirill har offentligt börjat använda ordet Rus i stället för Ryssland – det anspelar på Rysslands kristna förhistoria. Dåtida ledare döptes till kristendomen i slutet av 900-talet, i det medel­tida Kievrus-riket, i floden Dnjepr.

Efter Maidanhändelserna 2013 och invasionen av Krim 2014 avtog den storryska retoriken, men har återkommit nu, säger Heta Hurskainen.

Gränserna för Vladimir Putins Ryssland är inte helt de samma som kyrkans. Trots att Krim har annekterats av Ryssland lyder halvön kyrkligt fortfarande under Ukrainadelen av Moskvapatriarkatet. Det samma gäller Donbass.

– Kyrkan har väl velat visa att den bestämmer om sina kanoniska gränser själv.

Krig om värderingar

Den österrikiska forskaren Kristina Stoeckl har forskat i den rysk-ortodoxa "konservatismens internationella ekumenik".

Inne i Ryssland ser forskare falanger inom kyrkan: fundamentalister, traditionalister och liberaler. Flera hundra präster och diakoner lägre ner i kyrkhierarkin har till exempel skrivit på protester mot kriget.

Patriarkatets har däremot i sin "utrikespolitik" i mer än ett årtionde sökt konservativa samtalspartner, bland annat kring frågorna om gender eller familjevärden.

Enligt källa med god insyn i europeisk ortodox kyrkopolitik ska kyrkan inte bara ha etablerat kontakter till den katolska kyrkan, utan också till moderata muslimer eller evangelikala i USA.

"Kyrkan har etablerat kontakter inte bara till den katolska kyrkan, utan också till moderata muslimer eller evangelikala i USA."

Kristina Stoeckl har visat att Moskvapatriarkatet är aktivt genom sändebud och representanter vid den Europeiska människorättsdomstolen, Europarådet och i konservativa medborgarrörelser i Västeuropa.

En annan mycket historisk markering var när patriark Kirill, på väg till Brasilien, och påven Franciskus, på väg till Mexiko, efter flera års hemliga förberedelser år 2016 – möttes i ett vip-kabinett på flygplatsen i Havanna på Kuba. Ett sådant möte har inte skett sedan skolbokens kyrkosplittring i öst och väst för snart 1 000 år sedan.

Omvärlden hoppas nu på att någon av de inre kretsarna kring Vladimir Putin ska övertyga honom om att tagga ner kriget i Ukraina och söka fred.

Kan den ryska ortodoxa kyrkan vara den som gör det?

– Det tror jag inte. Frågan är om den alls kan göra det, i en stat där allting är kontrollerat, säger Heta Hurskainen.

Jan-Erik Andelin


Tomas Ray har sagt upp sig från sin tjänst på domkapitlet. Foto: Sofia Torvalds / Arkiv

BORGÅ DOMKAPITEL. Tomas Ray som varit domkapitlets sekreterare för mission och internationellt arbete har avgått från sin tjänst. Bland annat den här frågan behandlades vid domkapitlets sammanträde på tisdagen. 22.8.2022 kl. 21:14
Som sjökaptensdotter blev Anna 
Edgren tidigt fäst vid hav och oceaner. – Jag var fullständigt trygg och stolt över min pappa som hade koll på allt.

ANDETAG. I sina bloggtexter tar Anna Edgren upp en spretig palett av vardags- och trosförankrade aspekter av tillvaron. 17.8.2022 kl. 16:00
Det avgörande är att jag slutar rannsaka den andra, vänder blicken och börjar rannsaka mig själv, säger Tommy Hellsten.

parrelation. Att gå in i ett parförhållande innebär lidande, tillväxt och ett möte med de egna såren. Men belöningen kommer sedan: Det blir bra. – Men mitt i lidandet och motgångarna kan man behöva vishet av andra som gått igenom samma sak. Det finns inga genvägar, säger författaren och terapeuten Tommy Hellsten. 17.8.2022 kl. 09:16
Sofia Torvalds är till vardags redaktionsansvarig vid Kyrkpressen.

GUDSBILD. Journalisten Sofia Torvalds skrev i realtid en bok om sin depressionsvinter. Den tiden förändrade hennes bild av Gud. 16.8.2022 kl. 19:00
"Församlingsrådet, de anställda och medlemmar i olika frivilliga uppgifter bildar en positiv gemenskap där allas insatser uppskattas", lyder ett enkät svar från en nyländsk församling i KP-enkäten.

FÖRTROENDEVALD. Det fanns många delade meningar och blandade känslor i KP:s enkät bland församlings- och kyrkoråden i Borgå stift. Men på ett område är siffrorna tydligt positiva. 58 procent tycker att dialogen mellan de förtroendevalda och de anställda är god. 16.8.2022 kl. 13:35
Korsnäs kyrka.

TJÄNSTER. Kyrkoherdetjänsten i Korsnäs församling har inte inom utsatt tid fått någon sökande. Kaplanstjänsten i Karleby fick en sökande från Kemi. 15.8.2022 kl. 15:24

SYNODALMÖTE. Vad betyder frälsning? Är det någonting som sker efteråt, bortom döden? Eller här och nu? Det ska alla omkring 2 000 präster i den evangelisk-lutherska kyrkan å tjänstens vägnar fundera över inför höstens synodalmöten. 12.8.2022 kl. 09:04
– Det jag gillar med hösten är att vi får en chans till nystart, vi börjar från tomt bord, säger Ann-Britt Bonns.

Skolstart. Ann-Britt Bonns är rektor i Grundskolan Norsen. Hon välkomnar ett nytt läsår. 11.8.2022 kl. 19:16
Kokonåsen i Borgå är välbekant för Mats Lindgård. Här sköter han sin kondition.

kyrkoherdar. När Mats Lindgård i tiden besvärade sig över hur domkapitlet placerade präster i förslagsrum inför domprostvalet resulterade det i en period som blev den tuffaste i hans liv. I dag är han en chef som tror på att förankra beslut grundligt innan han genomför något. 3.8.2022 kl. 17:08
Kantors- och prästparet Eeva-Stiina och Paula Lönnemo vill se kyrkan ta ett mera ansvarsfullt grepp om sina skogar.

KYRKANS SKOGAR. Okunnigheten om hur man ekologiskt hållbart sköter skog är stor i kyrkan, anser präst- och kantorsparet Paula och Eeva-Stiina Lönnemo. Därför vill de se mera fredning, och mera av det nya, kontinuerliga skogsbruket. 1.8.2022 kl. 12:53
– Jag har själv varit entusiastisk för skogsbruk utan kalhyggen, säger Carl-Johan Jansson. Men det fungerar inte.

KYRKANS SKOGAR. Skogsbruksveteranen Carl-Johan Jansson i Raseborg är skeptisk till det nya kontinuerliga skogsbruket. Domkapitlet i Borgå har bett honom om argument mot den nya metoden. 1.8.2022 kl. 16:11
Sophie Törnqvist från Kerko by i norra Borgå tycker om att vara social och få nya vänner. Domkyrkoförsamlingens läger Pellinge 1 har varit en upplevelse, säger hon.

konfirmation. I Borgå går 85 procent av årsklassen i Domkyrkoförsamlingens konfirmandundervisning, och Borgå "exporterar" hjälpledare. Men för allt flera konfirmander är kyrkans termer nya och främmande. Som Guds Lamm eller Kristus Frälsaren, säger lägerprästen Elefteria Apostolidou. 29.7.2022 kl. 16:00
Rebecka Stråhlman arbetar med den åldersgrupp som allra mest skriver ut sig ur kyrkan – något årtionde efter konfirmationen.

unga vuxna. Rebecka Stråhlman jobbar med den åldersgrupp som allra mest skriver ut sig ur kyrkan, något årtionde efter skriban. 1.8.2022 kl. 16:34
Ingrid Mutai och Olivia Franck (i telefonskärmen) vill lyfta 
sekundär traumatisering på bordet.

SEKUNDÄR TRAUMATISERING. Att känna empati är viktigt för dem som jobbar med att möta människor med trauma. Då de känner empatitrötthet eller har svårt att släppa tanken på klientens berättelse har dedrabbats av sekundär traumatisering. 24.7.2022 kl. 19:03
Mao Lindholm fascineras av rövaren på korset bredvid Jesus. – Och Jesus omedelbara löfte åt honom om evigt liv. Det är så hisnande stort att det inte går att fatta.

ANDETAG. Språket har en helt central betydelse i Mao Lindholms tillvaro. – Djupt allvar och smågalen humor tvinnar ihop sig till ord och meningar, ibland nästan obegripliga även för mig själv, säger Mao som bloggar på Kyrkpressens sajt. 24.7.2022 kl. 19:13

Karin Westerlund studerar kulturforskning och folkloristik vid Helsingfors universitet. Är en av bloggarna på kyrkpressen.fi/andetag

ANDETAG. Karin Westerlund är ett nytt tillskott i bloggen Andetag. 7.11.2023 kl. 18:00
I Upptäcktsresor inåt möts Robin Nyman från Jakobstad och Sofia Torvalds från Esbo.

podd. En ny podd har sett dagens ljus! I vinter vill Sofia Torvalds och Robin Nyman inspirera till hudlösa samtal, för att livet kan vara nog så ensamt ändå. 7.11.2023 kl. 08:00
Elisabeth Stubb är aktuell med boken ”Öken, vatten och snö – vägen genom Israel” (Fontana
Media).

VEM ÄR DU?. År 2019 var Elisabeth Stubb, som är doktor i historia och forskare, utan jobb. Den våren bestämde hon sig för att göra något hon drömt om ända sedan hon läste om det i Kyrkpressen för många år sedan: vandra Israelleden, vandringsleden genom Israel. Upplevelsen blev en bok som känns väldigt aktuell. 6.11.2023 kl. 18:53

HÖSTDAGARNA. Årets Höstdagar arrangeras det här veckoslutet i Toijala. Årets tema är "Kamp". Dagarna bjuder på traditionellt upplägg med verkstäder, café, musik, show, mässor, andakter, glada människomöten, bön, gemenskap och skratt. 4.11.2023 kl. 15:52

Kolumn. Jag slogs en morgon av hur mycket det finns att förundras över när sommar går över till höst och höst till vinter. Färgerna, dofterna, tystnaden. Det är något speciellt när naturen skiftar och går in i en annan säsong. Det påminner mig om att världen och livet har en rytm att följa. 6.11.2023 kl. 08:00