Sammanlagt 20 700 personer kontaktade kyrkans familjerådgivning under 2021. Det är nästan 3 900 flera än året innan.
Pandemins påverkan på familjerådgivningen har kartlagts med enkäter till familjerådgivningscentralerna i augusti 2020 och 2021. Svaren visar att den utdragna pandemin har påverkat klienternas liv och den förändrade vardagen syns i deras bekymmer.
Framför allt har frågor kring föräldraskap ökat. Också ekonomiska problem och våld i nära relationer syns allt oftare i kontakterna med familjerådgivningen.
Frågor kring ensamhet, psykiska problem, och allmän ångest och frustration kommer allt oftare upp i samtalen. Den främsta orsaken till att människor kontaktar familjerådgivningen är svårigheter att kommunicera, skilsmässa och olika psykosociala kriser.
Ta modigt kontakt
Kyrkan har 40 familjerådgivningscentraler där 180 anställda jobbar.
– Största delen av familjerådgivningen kan ta emot alla som vill bli klienter. Men så klart är situationen en annan i stora tillväxtcentra och där kan man inte betjäna alla som tar kontakt. Det lönar sig ändå att modigt ta kontakt, säger ledande sakkunnig på familjefrågor och familjerådgivning Sari-Annika Penttinen.