– Jag har överlagt också med biskopen i egenskap av viceordförande för församlingsrådet, bekräftar Mård.
Innehållet i överläggningarna kommenterar Mård inte.
– Det förs inofficiella diskussioner i alla läger, men det är för tidigt att säga något om dem i detta skede. Situationen kartläggs och man försöker se konsekvenserna av valet, säger Mård.
I församlingen är synen att prästämbetet tillhör en man starkt representerad.
Kyrkoherde Kaj Granlund har inte varit på jobb under veckan och känner heller inte till mötet med biskopen.
– Jag har förstått att det pågår informella diskussioner på många håll inom församlingen just nu, säger Granlund. I det här skedet har Granlund inte varit delaktig i diskussionerna.
Är du orolig för en splittring?
– Det är en församling med olika schatteringar och oberoende av utgången av valet finns konstellationerna kvar. Församlingen får jobba väldigt mycket på att kunna finnas tillsammans. Man måste ge varandra rum och det går inte att säga att ni får gå. Försöker man inte från alla håll arbeta för att finnas tillsammans finns alla möjligheter att få den andra sidan att gå ur. På sätt och vis är alla nyckelpersoner nu. Vad man säger och gör påverkar väldigt mycket.
Också Torvald Hjulfors, ordförande för Laestadianernas fridsföreningars förbund LFF, bekräftar att diskussioner pågår på olika håll inom väckelsen.
– Vi har samarbetat väldigt bra med församlingen. Frågan är hur det kommer att fungera i framtiden eller om vi måste fundera på andra lösningar.
En del bönehus är redan utrustade för nattvardsgång och där firas också nattvard. De laestadianska begravningarna och en del konfirmationer sker i kyrkan.
Kan ni leva i kyrkan utan att ha mycket med kyrkan att göra?
– Det råder lite delade syner på det. En del anser att vi levt oberoende av kyrkan hela tiden så inget har förändrats, utan vi fortsätter som förr. Andra har förutom i bönehusets verksamhet varit mera aktiva i kyrkan och deltagit i gudstjänsterna där. Det kan bli lite svårare för dem.
Torvald Hjulfors ser det som en tillgång för väckelsen att biskopen känner till nejden och väckelsens folk.
– Han är mån om att hålla igång diskussionen och har visat förståelse för gammaltroende.
Den laestadianska väckelsen har många olika grenar, varav de flesta finlandssvenskarna hör till Rauhan Sana-grenen. En gren inom väckelsen har lämnat kyrkan, den västlaestadianska grenen som leds från Gällivare och har flera anhängare i Lahtisområdet. För några år sedan gav ledningen i Sverige direktiv om att de själva skulle ta hand om sakramentsförvaltningen och därmed gå ut ur kyrkan. Det förorsakade också en delning av grenen då en del medlemmar stannade kvar inom kyrkan.