Torsten och Tua Sandell använder sig av Al Massirakurser på Elriminstitutet i Istanbul. Bilden är från 2016.

Al Massira talar till den arabiska kulturen

arabvärlden.

Till Al Massira får man bjuda in sina vänner på en vandring under vilken man lär känna varandra och möter olika saker. Programmet kan jämföras med en Alphakurs, men i första hand för den arabiska kulturen.

4.3.2021 kl. 11:14

– Den stora skillnaden jämfört med Alpha är att frågeställningarna stiger fram ur skam- och hederskulturen dit hela Mellanöstern hör. Det slår an på strängar som människorna i den här kulturen processar, säger Torsten Sandell.

Han är forskare och lärare på Elriminstitutet i Istanbul och har lett Al Massira kurser på institutet innan coronan slog till. Han ska vara en av föreläsarna för den första svenska kursen i Finland för gruppledare som hålls virtuellt från Vasa den 25-27 mars.

– För muslimer är det fascinerande att få ställa frågor, tvivla på saker och ting och säga vad de tycker. När man lär sig islam ifrågasätter man inget och helst ska man inte fråga något. Islamsk tradition säger också att man hamnar i helvetet om man ställer för många frågor. Man får inte undergräva lärarens auktoritet, säger Sandell.

Många kursdeltagare har upptäckt ett sammanhang de aldrig sett förut då Koranen inte förklarar bakgrunden.

– Det talas till exempel om att man ska offra i Koranen, men det förklaras inte varifrån påbudet kommer och vad poängen med det är.

Avsikten med Al Massira är varken att kritisera eller försöka förändra islam eller någon annan religion.

– En av principerna med programmet är att varken försöka förstöra islams hus eller renovera det. Man bygger ett helt nytt hus från grunden inför deltagarnas ögon. När huset är färdigbyggt frågar man om de vill flytta in i det.

Och det har de också gjort. Inom en presbyteriansk församling i Istanbul blev Al Massira en del av dopundervisningen senaste höst.

– Det är suveränt för nykristna. Alla vi känner som funderar på att lämna islam har brottats med frågor som programmet tar upp.

Vinundret handlar om skam och heder

Al Massira behandlar också frågor som vi i västerlandet kanske ser som självklara. Som exempel nämner Sandell Jesus första under när han förvandlade vatten till vin vid bröllopet i Kana.

– Vi förstår kanske inte hur stort det undret egentligen var. Men i Mellanösterns heder- och skamkultur förstår man det mycket väl. Undret är att Jesus räddade brudgummen och värdarna från en enorm skam. Hade vinet tagit slut hade man i åratal, kanske i årtionden talat om bröllopet där vinet tog slut. Familjen och hela släkten kunde ha blivit stämplade till och med generationer framöver.

– Det här är en fråga som öppnar för att diskutera skam och heder och hur Jesus kunde upprätta de här människornas heder.

Sandell beskriver Al Massira som väldigt bibliskt orienterad och Kristuscentrerad. Man läser ur Gamla testamentets skrifter för att där se var man hittar Kristus.

– Om man tänker att GT och NT är en bok så måste det i GT finnas tecken, profetior och sådan som pekar på Kristus för han är ju kärnan och stjärnan. Det passar också bra i kontexten där människor har respekt för skrifter och profetior. Här ser man också en skillnad till västerlandet där man inte har samma respekt.

Internationell organisation

En Al Massira-samling bygger på att man äter eller dricker kaffe tillsammans, blir bekanta och skapar relationer. Sedan följer en introduktion där man berättar om dagens avsnitt, ett film som tar cirka 45 minuter. Efter filmen diskuterar man färdiga frågor tillsammans.

Sedan Al Massira utvecklades av koptiska kristna med hjälp av engelsmän i Kairo 2011 har det utvecklats till en internationell organisation som växer hela tiden. Som bäst finns ljudfiler till filmerna på fjorton språk och undertexter till 28. Ljudfilerna finns på fyra västerländska språk. Undertexter finns på svenska och finska.

– Även om materialet kan användas av studiegrupper som består av finländare inser man var tyngdpunkten finns. Om man använder det i en bibelstudiegrupp i svenskfinland är det kanske enklast att välja den engelska ljudfilen och ha svensk undertext.

Kan också användas av andra

Torsten och Tua Sandell kom i kontakt med Al Massira första gången hemma i Finland.

– Vi gick en kurs för gruppledare på finska och fick tillgång till filmerna och böckerna. Vi tyckte materialet var fantastiskt och tände på det. I Istanbul provade vi på hur det skulle funka i turkisk kontext.

Filmerna har ljudfiler på turkiska, men än så länge finns inte manualer på det språket. De översätter själva det som behövs.

– Vi blev kontaktade av Al Massiras internationella organisation med frågan om vi kunde gå en ledarträningskurs för att utbilda gruppledare. Det gjorde vi.

Kursen som nu ordnas i Vasa riktar sig till människor som vill jobba med det här materialet i sina församlingar eller i sina kretsar. I första hand människor som jobbar med invandrare och utlänningar, men materialet passar också bra för finlandssvenska grupper.

– Det fördjupar förståelsen av Bibeln på ett nytt sätt. Man kan börja med sina vänner.

Al Massira

Al Massira betyder vandring.

En typ av Alphakurs utvecklad för människor från islamska länder. Kan också användas som studiematerial för västerlänningar.

Utvecklades 2011 i Egypten av koptiska kristna och har utvecklats till en internationell organisation ledd från England.

Består av tolv avsnitt plus ett introduktionsavsnitt. De fem första avsnitten bygger på Gamla testamentet, det sjätte är en brytningspunkt och de sex sista bygger på Nya testamentet.

För varje avsnitt finns en film med ljudfil på 14 olika språk och undertexter till 28 språk samt skriftligt material. Filmerna är gjorda i olika länder i mellanöstern.

Den första svenska kursen för gruppledare i Finland ordnas virtuellt den 25-27 mars av Evangeliska Folkhögskolan i Vasa.

Johan Sandberg


konfirmandarbete. Åbo svenska församling svängde på hela skriba-konceptet. Under en solig eftermiddag på ön Kakskerta berättar kyrkoherde Mia Bäck varför. 28.6.2024 kl. 15:17

Nekrolog. Anita Höglund, omtyckt krönikör och tidigare redaktör vid Kyrkpressens föregångare Församlingbladet, har dött. 25.6.2024 kl. 10:44

INGERMANLANDS KYRKA. Missionsorganisationerna har svarat på biskopsmötets frågor om prästvigningarna i Sankt Petersburg. Den ena av dem utmanar biskoparna om hur man tillämpar och tolkar ett missionsavtal. 10.6.2024 kl. 15:50

lekholmen. Nora Sønnerstad är hjälpledare vid Johannes församlings skriftskolläger för tredje sommaren. Hon kommer också att jobba som holmungdomsledare med den öppna verksamheten. Bara tanken att vara på Lekis halva sommaren och kalla det för mitt sommarjobb är ganska ”win-win". 29.5.2024 kl. 20:32

ungdomsarbete. TV-talang blir ny sakkunnig för ungdomsfrågor vid kyrkans svenska central. Han får bland annat ansvar för UK - Ungdomens kyrkodagar 6.6.2024 kl. 12:00

BESVÄR. Två medlemmar i Petrus församlings församlingsråd har lämnat in ett så kallat kyrkobesvär till Helsingfors förvaltningsdomstol över domkapitlets beslut att välja Pia Kummel-Myrskog till kyrkoherde i Petrus församling. 5.6.2024 kl. 21:13

ETT GOTT RÅD. Om Yvonne Terlinden fick en pratstund med sitt yngre jag skulle hon diskutera sin rastlöshet och sin perfektionism. 6.6.2024 kl. 08:00

Personligt. Som barn drabbades Lina Forsblom av leukemi och räddades till livet av en ryggmärgstransplantation. 23 år senare höll hon på att dö av blodförgiftning. – Jag tror inte det var Guds vilja att jag skulle bli sjuk. Men Gud kan använda sjukdomarna, bara jag låter mig bli använd, säger hon. 5.6.2024 kl. 10:18

KYRKANS EKONOMI. Kyrkan behöver se över sitt nätverk av församlingar. Omkring 40 av dem överlever inte årtiondet ekonomiskt. 5.6.2024 kl. 10:00

KLIMATKRISEN. KP-redaktören Rebecca Pettersson bevittnar en soluppgång hon aldrig borde ha sett. Det blir början till en ekologisk skuldspiral, och jakten på ett hopp som håller. 4.6.2024 kl. 09:46

SAMKÖNADE PAR. Jenny Jansson var delegat vid Metodistkyrkans generalkonferens när samfundet fattade beslut om att godkänna samkönade vigslar. 3.6.2024 kl. 20:28

INGERMANLANDS KYRKA. Den ingermanländska kyrkans präster skapar förvirring bland kyrkfolket, säger ärkebiskop Tapio Luoma. I vems mässa går man, till vilken kyrka blir ens barn döpt? 3.6.2024 kl. 10:00

STIFTSFULLMÄKTIGE. Anita Ismark fortsätter leda stiftsfullmäktige. Missnöje med att den konservativare kandidatlistan blev illa representerad i personvalen. 30.5.2024 kl. 18:45

SOMMARLÄGER. – Arrangörerna får akta sig, för jag tror det kommer mer folk i år än ifjol då de som avvaktade får höra att lägret funkar bra i Nykarleby också, tror Anna Finell. 29.5.2024 kl. 20:04

sverige. I Arjeplog i Norrbotten i Sverige har det varit tradition att hålla högstadiets avslutning i kyrkan. Under pandemin föll den traditionen bort och skolan började fira avslutning i klassrummet i stället. 29.5.2024 kl. 19:38

MISSIONSFÄLTET. Ända sedan hon var barn har Natalie Björkstrand haft en kallelse till missionsfältet. I sommar stärktes kallelsen under ett besök till missionsfältet i Kenya. 9.10.2024 kl. 11:42

betraktat. Kanske kan vi, på samma sätt som den lame mannens vänner, bära fram oss själva och varandra inför Gud? 6.10.2024 kl. 14:06

POLARISERING. Att tycka om människor som delar våra värderingar är naturligt, och det kan vara riktigt bra för samhället! Men om vi börjar tycka allt mer illa om ”de andra”, de som inte är, eller tycker, som oss. Då polariseras vi. Forskarnas råd för att inte bli så svartvit: umgås med någon som inte tycker som du. Ni behöver inte omvända varandra. 4.10.2024 kl. 20:22

Personligt. När Tove Uvemo Söderbäck var tonåring hade hon inte tid att bli konfirmerad. När hon senare i livet tog tag i saken förändrade det hennes livsbana. Nu studerar hon för att bli diakon. 3.10.2024 kl. 13:53

kallelse. När Fanny Sjölind var föräldraledig för tre år sedan insåg hon vad hennes kallelse var: Att kombinera tron och sången. – Och att följa Guds vilja i det vardagliga och att använda de gåvor jag fått. 2.10.2024 kl. 19:28