Torsten och Tua Sandell använder sig av Al Massirakurser på Elriminstitutet i Istanbul. Bilden är från 2016.

Al Massira talar till den arabiska kulturen

arabvärlden.

Till Al Massira får man bjuda in sina vänner på en vandring under vilken man lär känna varandra och möter olika saker. Programmet kan jämföras med en Alphakurs, men i första hand för den arabiska kulturen.

4.3.2021 kl. 11:14

– Den stora skillnaden jämfört med Alpha är att frågeställningarna stiger fram ur skam- och hederskulturen dit hela Mellanöstern hör. Det slår an på strängar som människorna i den här kulturen processar, säger Torsten Sandell.

Han är forskare och lärare på Elriminstitutet i Istanbul och har lett Al Massira kurser på institutet innan coronan slog till. Han ska vara en av föreläsarna för den första svenska kursen i Finland för gruppledare som hålls virtuellt från Vasa den 25-27 mars.

– För muslimer är det fascinerande att få ställa frågor, tvivla på saker och ting och säga vad de tycker. När man lär sig islam ifrågasätter man inget och helst ska man inte fråga något. Islamsk tradition säger också att man hamnar i helvetet om man ställer för många frågor. Man får inte undergräva lärarens auktoritet, säger Sandell.

Många kursdeltagare har upptäckt ett sammanhang de aldrig sett förut då Koranen inte förklarar bakgrunden.

– Det talas till exempel om att man ska offra i Koranen, men det förklaras inte varifrån påbudet kommer och vad poängen med det är.

Avsikten med Al Massira är varken att kritisera eller försöka förändra islam eller någon annan religion.

– En av principerna med programmet är att varken försöka förstöra islams hus eller renovera det. Man bygger ett helt nytt hus från grunden inför deltagarnas ögon. När huset är färdigbyggt frågar man om de vill flytta in i det.

Och det har de också gjort. Inom en presbyteriansk församling i Istanbul blev Al Massira en del av dopundervisningen senaste höst.

– Det är suveränt för nykristna. Alla vi känner som funderar på att lämna islam har brottats med frågor som programmet tar upp.

Vinundret handlar om skam och heder

Al Massira behandlar också frågor som vi i västerlandet kanske ser som självklara. Som exempel nämner Sandell Jesus första under när han förvandlade vatten till vin vid bröllopet i Kana.

– Vi förstår kanske inte hur stort det undret egentligen var. Men i Mellanösterns heder- och skamkultur förstår man det mycket väl. Undret är att Jesus räddade brudgummen och värdarna från en enorm skam. Hade vinet tagit slut hade man i åratal, kanske i årtionden talat om bröllopet där vinet tog slut. Familjen och hela släkten kunde ha blivit stämplade till och med generationer framöver.

– Det här är en fråga som öppnar för att diskutera skam och heder och hur Jesus kunde upprätta de här människornas heder.

Sandell beskriver Al Massira som väldigt bibliskt orienterad och Kristuscentrerad. Man läser ur Gamla testamentets skrifter för att där se var man hittar Kristus.

– Om man tänker att GT och NT är en bok så måste det i GT finnas tecken, profetior och sådan som pekar på Kristus för han är ju kärnan och stjärnan. Det passar också bra i kontexten där människor har respekt för skrifter och profetior. Här ser man också en skillnad till västerlandet där man inte har samma respekt.

Internationell organisation

En Al Massira-samling bygger på att man äter eller dricker kaffe tillsammans, blir bekanta och skapar relationer. Sedan följer en introduktion där man berättar om dagens avsnitt, ett film som tar cirka 45 minuter. Efter filmen diskuterar man färdiga frågor tillsammans.

Sedan Al Massira utvecklades av koptiska kristna med hjälp av engelsmän i Kairo 2011 har det utvecklats till en internationell organisation som växer hela tiden. Som bäst finns ljudfiler till filmerna på fjorton språk och undertexter till 28. Ljudfilerna finns på fyra västerländska språk. Undertexter finns på svenska och finska.

– Även om materialet kan användas av studiegrupper som består av finländare inser man var tyngdpunkten finns. Om man använder det i en bibelstudiegrupp i svenskfinland är det kanske enklast att välja den engelska ljudfilen och ha svensk undertext.

Kan också användas av andra

Torsten och Tua Sandell kom i kontakt med Al Massira första gången hemma i Finland.

– Vi gick en kurs för gruppledare på finska och fick tillgång till filmerna och böckerna. Vi tyckte materialet var fantastiskt och tände på det. I Istanbul provade vi på hur det skulle funka i turkisk kontext.

Filmerna har ljudfiler på turkiska, men än så länge finns inte manualer på det språket. De översätter själva det som behövs.

– Vi blev kontaktade av Al Massiras internationella organisation med frågan om vi kunde gå en ledarträningskurs för att utbilda gruppledare. Det gjorde vi.

Kursen som nu ordnas i Vasa riktar sig till människor som vill jobba med det här materialet i sina församlingar eller i sina kretsar. I första hand människor som jobbar med invandrare och utlänningar, men materialet passar också bra för finlandssvenska grupper.

– Det fördjupar förståelsen av Bibeln på ett nytt sätt. Man kan börja med sina vänner.

Al Massira

Al Massira betyder vandring.

En typ av Alphakurs utvecklad för människor från islamska länder. Kan också användas som studiematerial för västerlänningar.

Utvecklades 2011 i Egypten av koptiska kristna och har utvecklats till en internationell organisation ledd från England.

Består av tolv avsnitt plus ett introduktionsavsnitt. De fem första avsnitten bygger på Gamla testamentet, det sjätte är en brytningspunkt och de sex sista bygger på Nya testamentet.

För varje avsnitt finns en film med ljudfil på 14 olika språk och undertexter till 28 språk samt skriftligt material. Filmerna är gjorda i olika länder i mellanöstern.

Den första svenska kursen för gruppledare i Finland ordnas virtuellt den 25-27 mars av Evangeliska Folkhögskolan i Vasa.

Johan Sandberg


BISTÅND. När han fick e-post om att allt amerikanskt bistånd stoppas var Wycliffe Nsheka i chock.– Jag har jobbat med bistånd i Uganda i 23 år, och aldrig upplevt något liknande. 12.3.2025 kl. 12:42

Lokalt. Bibeldag med Jesu föräldar som tema ordnas i Solf. Det är länge sedan vi haft nån bibelfördjupningsgrej, konstaterade styrelsen för Kyrkans ungdoms krets i Solf–Sundom och gjorde slag i saken för att rätta till det. 11.3.2025 kl. 15:33

Kolumn. I många år kände jag att jag inte hörde hemma någonstans. Jag växte upp i södra Afrika, dit mina farföräldrar hade åkt för missionsarbete. När vi flyttade tillbaka till Finland hade jag länge svårt att svara på frågan varifrån jag kommer. 11.3.2025 kl. 13:30

Personligt. För länge sedan blev Christer Åberg utsatt för ett knivhuggningsförsök. – Jag blev osedd. Men jag var ung då och hade krafter att komma vidare. Nu är jag äldre. Jag har inte tilräckligt med motkrafter i mig. Jag har märkt att min förmåga och kraft att bearbeta ensam är sämre. 10.3.2025 kl. 14:54

mariehamn. För Frans Erlandsson blev församlingens ungdomsgård en plats där han såg sig förvandlas socialt. 10.3.2025 kl. 14:32

kyrkomusik. Hela sitt liv har John L Bell jobbat utanför boxen och skapat något nytt: en ny liturgi, ett nytt sätt att läsa Bibeln, ett nytt sätt att sjunga. 6.3.2025 kl. 15:55

MEDLEMMAR. Kyrkan vill se mera engagerade lekmän och stoltare medlemmar. Men vi har inget språk för hur vi ska grunda nya gemenskaper, säger Ida-Maria Pekkarinen. Hon har jobbat med storstadsformaten Puls och Uusi Verso. 5.3.2025 kl. 17:23

Personligt. För drygt 60 år sedan föddes en pojke i ett Kajana som ännu präglades av kriget. Pojken fick namnet Matti, och trots att hans familj och omgivning var helt finskspråkig gillade han ett skolämne oväntat mycket: det andra inhemska språket – svenska. I dag heter Matti Elia och är ärkebiskop för den ortodoxa kyrkan i Finland. 4.3.2025 kl. 17:37

FINLANDS SCOUTER. I år samarbetar insamlingen Gemensamt Ansvar med Finlands Scouter. Temat för årets insamling är ungas möjligheter att drömma och bygga en trygg framtid. Emma Portman jobbar som koordinator för medlemsutveckling hos Finlands Svenska Scouter 3.3.2025 kl. 16:13

Ukraina. Att tända ett ljus känns som en liten sak, men det är något med ljus – det ger ändå en känsla av att något är lite bättre, säger ukrainska Iryna Gorkun-Silén om den ljuständning för Ukraina som Helsingfors kyrkliga samfällighet ordnade på treårsdagen av Ukrainakriget. 28.2.2025 kl. 20:47

HALLÅ DÄR. Hon startar en ny barnkör i skolorna i vår. – Att sjunga i kör är en bra form av gemenskap, det motverkar ensamhet, säger hon. 28.2.2025 kl. 21:10

Kolumn. Det ingår i mina arbetsuppgifter som diakoniarbetare att på torsdagar hjälpa till med matutdelningen AndreasHelps i Helsingfors. Mathjälpen har redan pågått i tio års tid. 28.2.2025 kl. 21:06

val. Teologie magister Benjamin Häggblom har utsetts till sjukhuspräst i Vasa. Sedan november 2024 har han vikarierat som sjukhuspräst. 26.2.2025 kl. 19:49

val. Den ledigförklarade kaplanstjänsten i Esbo svenska församling har fått tre sökande. 25.2.2025 kl. 13:58

fastan. Under fastan får vi andas ut vår rädsla för att andas in kärlek, godhet, vila – ja, nåd. Det är inget vi måste, kan eller borde göra. Men vi får fasta. 24.2.2025 kl. 19:42

BISTÅND. När han fick e-post om att allt amerikanskt bistånd stoppas var Wycliffe Nsheka i chock.– Jag har jobbat med bistånd i Uganda i 23 år, och aldrig upplevt något liknande. 12.3.2025 kl. 12:42

Lokalt. Bibeldag med Jesu föräldar som tema ordnas i Solf. Det är länge sedan vi haft nån bibelfördjupningsgrej, konstaterade styrelsen för Kyrkans ungdoms krets i Solf–Sundom och gjorde slag i saken för att rätta till det. 11.3.2025 kl. 15:33

Kolumn. I många år kände jag att jag inte hörde hemma någonstans. Jag växte upp i södra Afrika, dit mina farföräldrar hade åkt för missionsarbete. När vi flyttade tillbaka till Finland hade jag länge svårt att svara på frågan varifrån jag kommer. 11.3.2025 kl. 13:30

Personligt. För länge sedan blev Christer Åberg utsatt för ett knivhuggningsförsök. – Jag blev osedd. Men jag var ung då och hade krafter att komma vidare. Nu är jag äldre. Jag har inte tilräckligt med motkrafter i mig. Jag har märkt att min förmåga och kraft att bearbeta ensam är sämre. 10.3.2025 kl. 14:54

mariehamn. För Frans Erlandsson blev församlingens ungdomsgård en plats där han såg sig förvandlas socialt. 10.3.2025 kl. 14:32