– Under hösten började jag skriva för att reda ut tankarna som snurrade i mitt huvud. Först trodde jag att jag skrev bara för mig själv, men under skrivandets gång märkte jag att jag skriver till min kära kyrka och till kyrkomötet, säger John Vikström.
– Under hösten började jag skriva för att reda ut tankarna som snurrade i mitt huvud. Först trodde jag att jag skrev bara för mig själv, men under skrivandets gång märkte jag att jag skriver till min kära kyrka och till kyrkomötet, säger John Vikström.

John Vikström skrev en teologisk artikel om kyrkans äktenskapssyn – i den argumenterar han för en kompromisslösning

äktenskapet.

Kyrkan kan inte fortsätta säga både ja och nej till sina homosexuella medlemmar. Ärkebiskop emeritus John Vikström satte sig ner och skrev en artikel till sin "kära kyrka", och i den argumenterar han för en kompromisslösning.

25.1.2021 kl. 14:16

John Vikström, ärkebiskop emeritus, har under hösten jobbat med en teologisk artikel om kyrkans äktenskapssyn som förra veckan publicerades av tidskrifterna Kanava och Suomen Kuvalehti.

– Jag har länge ansett att situationen inom kyrkan inte är hållbar, då inte alla präster – inte ens alla domkapitel – anser sig längre fullt ut iaktta gällande ordning för kyrklig vigsel. Vi borde få en ordning som alla kan följa med gott samvete.

I somras läste han på nytt den svenska teologen Birger Gerhardssons Jesusbok 2 000 år senare, som bland annat behandlar Jesus etiska grundsyn, och den satte hans tankar i rörelse.

– Under hösten började jag skriva för att reda ut tankarna som snurrade i mitt huvud. Först trodde jag att jag skrev bara för mig själv, men under skrivandets gång märkte jag att jag skriver till min kära kyrka och till kyrkomötet.

I bakgrunden finns samtal han fört med troende homosexuella, som berättat om hur de upplevt sin situation i kyrkan. En av dem är vännen Simon Häger. Häger har också i offentligheten berättat att han i femton år bad till Gud att slippa sin homosexualitet. Han talade med sin kyrkoherde, men fick ingen hjälp.

(Rättelse 15.2.2021: Häger talade inte med någon präst om sin sexuella läggning förrän han berättat om den för sin familj och vänner, påpekar han. Häger poängterar att han fört fina och respektfulla samtal med präster, inte minst med kyrkoherde Lars-Johan Sandvik i Nykarleby.)

– Simon började vid Teaterhögskolan med den här inre konflikten, och en dag låg han på golvet i ångest. Hans vänner ställde sig runt honom och sa: "Vi tycker om dig som du är." Jag tänkte på det och undrade: Var stod Jesus i den stunden? Jag tror att han stod där i kretsen runt Simon.

Parallella äktenskapssyner

Vikström har inte velat propagera för en viss ståndpunkt utan snarare försökt utreda under vilka premisser kyrkan kunde godta vigsel av homosexuella. Han har analyserat de ändringar som gjorts i vigselformuläret vid de olika revisionerna under 1900-talet.

– Jag kunde märka en tydlig förskjutning från en patriarkalisk äktenskaps- och människosyn i början av seklet till en syn som vilar på jämlikhet. Men eftersom man vid varje revision av handboken gav kyrkans medlemmar rätt att fortfarande använda äldre handböcker, kom kyrkan under stora delar av 1900-talet att i praktiken hålla sig med två parallella människo- och äktenskapssyner.

Den här förändringen i vår syn på vad det är att vara man och kvinna har man inte tänkt igenom särskilt mycket i vår kyrka.

– Både liberala och konservativa har godkänt den här utvecklingen, men på konservativt håll finns det två områden där många fortfarande vill hålla fast vid den patriarkala människo- och äktenskapssynen. Vid större avgöranden gällande familjen och hemmet vill man att mannen alltjämt ska ha sista ordet.

Det andra området är församlingens huvudgudstjänst.

– Där anser man att kvinnan enligt aposteln Paulus föreskrifter bör underordna sig mannen genom att varken leda, tala eller undervisa.

Det här betyder att man samtidigt omfattar två olika människo- och äktenskapssyner.

– I samhället och i kyrkans liv utanför huvudgudstjänsten godkänner man könens jämställdhet, men inom de två nämnda områdena vill man behålla över- och underordningen.

Ett nytt formulär

John Vikström poängterar att kristendomen stöptes i en bestämd yttre, patriarkalisk form.

– Kyrkan startade inte med att ändra på formen, utan man fyllde den gamla formen med den kristna trons och kärlekens nya innehåll. Så fortsatte det under många århundraden.

Men i det nya innehållet fanns en surdeg som så småningom började genomsyra fler områden.

– Synen på slaveriet förändrades, liksom synen på arbetarnas och kvinnans ställning – och nu också synen på äktenskapet.

Han kommer inte med något radikalt förslag som lösning på den situation kyrkan befinner sig i. Han föreslår att vår kyrka helt enkelt fortsätter 1900-talets tradition med två parallella äktenskapssyner. Det skulle ske så att man i handboken vid sidan av de nuvarande formulären inför ett nytt formulär som kan användas av såväl olik- som samkönade par. Då skulle de två synerna inte behöva konkurrera med varandra.

– På det här sättet kunde vi gå framåt på en gemensam väg i äktenskapsfrågan. En väg har som bekant två kanter. Om ena gruppen går längs ena kanten och den andra längs den andra är vägen ändå gemensam.

Har också sagt ja och nej

Under arbetet med artikeln var hans stora aha-upplevelse att kyrkan gång på gång, i uttalande efter uttalande, beslut efter beslut, sagt både ja och nej till de homosexuella i kyrkan – ja till homosexuell inriktning, nej till homosexuellt beteende. Han har själv, som biskop, suttit med och fattat sådana beslut och kommit med sådana uttalanden.

– Jag vill inte stå på sidan och kasta sten, jag talar om något jag själv tagit del i. Vi är i samma båt.

Nu ser han att detta samtidiga ja och nej, denna uppspjälkning av homosexualitet i läggning och beteende – så att man godkänner läggningen men fördömer beteendet – är en ohållbar teologisk kompromiss. Det är ett uttryck för en ytlig människouppfattning och en lika ytlig uppfattning av synden.

– Om vi säger att de homosexuella får ta sitt liv ur Guds hand säger vi därmed också att de får ta sin kärlek ur Guds hand och leva ut denna kärlek. Och säger vi att utlevd homosexualitet är synd säger vi därmed också att homosexualiteten är ett syndigt personlighetsdrag, som man måste inrymma i sin syndabekännelse. Vi måste helt enkelt välja vilket ben vi ska stå på. Kyrkan har försökt hanka sig fram med hjälp av den här kluvna synen på homosexualitet, men vi kan inte göra så i längden. Kyrkans trovärdighet och självrespekt klarar det inte.

Står vi fast vid vår försäkran att också de homosexuella får ta sitt liv ur Guds hand blir den naturliga konsekvensen en utvidgad äktenskapssyn som får ställas vid sidan av den traditionella synen.

– Två parallella människo- och äktenskapssyner skulle inte vara någon radikal nyhet inom vår kyrka. Under en stor del av 1900-talet höll vi oss som sagt med två olika syner, en patriarkalisk och en som bygger på jämställdhet.

Ser du teologiska problem med att ha två äktenskapssyner i kyrkan?

– Det är ingen optimal lösning, vi borde givetvis bara ha en syn. Men jag ser det som den enda, realistiska utvägen ur den nuvarande återvändsgränden och som en möjlighet att hålla vår kyrka samman trots olika uppfattningar i äktenskapsfrågan. I denna värld får vi sällan till stånd optimala lösningar.

Läs hela John Viktröms långa artikel här.

Text: Sofia Torvalds
Foto: Nicklas Storbjörk


Kultur. Popstjärnan Madonna kommer inte att åtalas för sin låtsaskorsfästelse under världsturnén Confessions i fjol, åtminstone inte i Nederländerna. 6.2.2007 kl. 00:00

Kultur. Det asketiska cisternserbrödraskapet i klostret i Genesee i New York skall börja sälja sitt traditionella bröd på nätet. 6.2.2007 kl. 00:00

Kultur. Den irländska popgruppen U2 skall fungera som ett förnyelseverktyg i den anglikanska kyrkan. 6.2.2007 kl. 00:00

Samhälle. Det politiska livet behöver impulser från kyrkan, som har en nisch som ingen annan kan ta över. Det betonar Svenska folkpartiets ordförande Stefan Wallin, som speciellt understryker behovet av en aktör som aktivt och uthålligt anlägger etiska perspektiv på samhällsutvecklingen. 6.2.2007 kl. 00:00

Samhälle. I lagstiftningsfrågor med klara värdedimensioner kunde kyrkan vara mycket aktivare än i dag. Det gäller till exempel lagstiftning som gäller äktenskapet, familjen, att hålla livet heligt. Det säger Kristdemokraternas ordförande Päivi Räsänen, som i samma andetag understryker att beslutsfattarna verkligen lyssnar till vad kyrkan säger. 6.2.2007 kl. 00:00

Samhälle. År 2003 blev dubbeldoktor Tarja Cronberg invald i riksdagen som representant för Gröna förbundet. I ett och ett halvt år har hon varit partiets ordförande. Under sin tid som politiker på riksnivå har hon kontaktats en gång av kyrkan: den grekisk-ortodoxa kyrkan. Evangelisk-lutherska kyrkan har låtit henne och hennes parti ”vara i fred”. 6.2.2007 kl. 00:00

Samhälle. Under alla sina år som riksdagsledamot har Vänsterförbundets ordförande Martti Korhonen en gång kontaktats av evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. 6.2.2007 kl. 00:00

Samhälle. Enligt Socialdemokratiska partiets partisekreterare Maarit Feldt-Ranta har kyrkan och hennes parti många gemensamma kontaktytor, men något regelbundet utbyte av åsikter och tankar har man inte. Det kunde vara annorlunda, menar hon. 6.2.2007 kl. 00:00

Samhälle. Kyrkan är en naturlig del av den finländska identiteten och därmed är kyrkan ett viktigt element också i det politiska livet. Det anser centerns partiordförande, statsminister Matti Vanhanen. 6.2.2007 kl. 00:00

Kerstin Haldin-Rönn. Hon längtade så mycket efter att bli sedd och uppmuntrad. Av en alldeles speciell person. Av honom som funnits vid hennes sida i snart 20 år. 6.2.2007 kl. 00:00

Människa. – Ibland måste man bara våga kasta loss och fatta ett beslut, säger Sheila Liljeberg-Elgert. 6.2.2007 kl. 00:00

Ledare. Ledare 6/2007 Kyrkan har är just nu föremål för kritik med allt annat än himmelska argument. 6.2.2007 kl. 00:00

Samhälle. Kyrkan kunde vara en moralisk aktör av rang, men av rädsla för att stöta sig med någon tiger den för det mesta. Och då den säger något är det ofta av samma orsak så vagt och svagt att det i allmänhet varken gör till eller från. 2.2.2007 kl. 00:00

Samhälle. Kyrkan och församlingarna formar det politiska beslutsfattandet mera än många inser. Det menar samlingspartiets ordförande Jyrki Katainen. 2.2.2007 kl. 00:00

Teologi. Det kristna Norden omfattar mer än tiotusen församlingar inom folkkyrkorna och frikyrkligheten, däri inräknat invandrarkyrkorna. Vad är det då de kommer att fokusera på i höstens arbete? Det är viktigt att bli tydlig på denna punkt, innan man börjar tala om att lägga upp gudstjänster, samlingar för barn och unga, undervisning, dagledigträffar och så vidare. Vad är riktningen? 2.2.2007 kl. 00:00

Tomas Koskinen drömmer om att resa och möta nya kulturer, men den största drömmen handlar om något större än det man kan köpa för pengar. – Jag har en dröm om att vi som kallar oss kristna ska kunna närma oss varandra och fokusera mycket mer på Guds kärlek och på det positiva. (Foto: Michaela Rosenback)

För Tomas Koskinen är projektet Familjen Ab det allra viktigaste i livet. Som sexbarnspappa uppskattar han det kontaktnät som barn i olika åldrar ger. Det var också familjen som bidrog till att kören Ichtys startades. 22.8.2014 kl. 09:14

Kyrkoherdetjänsten i Kristinestads svenska församling kan nu sökas. Därmed beaktade domkapitlet inte församlingsrådets önskemål att utse en tjänstförrättande kyrkoherde för två år framöver. 21.8.2014 kl. 15:22

Emilia Enlund. Efter tre månader på låtskrivarskola i Texas har Emilia Enlund i Närpes fått mersmak för musiken. Hon håller ändå låg profil och ser tiden an vart musiken för henne. Men drömmen är att få göra en egen skiva. 21.8.2014 kl. 11:05

israel. Judarna i Finland har inte blivit utsatta för hatbrott, men i Sverige har Gazakriget lett till en våg av antisemitiska attacker. 20.8.2014 kl. 00:00
Clas Abrahamsson, säger att domkapitlet antagligen återgår till det gamla systemet med muntliga löften i samband med kyrkoherdeval.

kyrkoherdeval. Domkapitlet i Borgå stift retirerar i frågan om att avkräva kyrkoherdekandidaterna skriftliga löften om fullt samarbete med både kvinnliga och manliga präster. Tillsvidare ska det räcka med ett muntligt löfte. 19.8.2014 kl. 09:59