Simon Lampenius är kommunikationschef vid Borgå kyrkliga samfällighet. Utöver det föreläser och erbjuder han sin hjälp till församlingar och organisationer som funderar på det här med lyckad synlighet på webben.
Vilka vanliga missar gör vi när vi vill skapa en bra webbplats?
– Det jag spontant tänker på är att vi i för hög grad utgår från den egna organisationen och inte tänker på den målgrupp vi riktar oss till. Vem är det vi skriver till? Om jag skriver så här, skulle Ebba då förstå, eller skulle hon tycka att det är för kyrkligt eller byråkratiskt?
Har du en personlig favorit bland webbplatser?
– En god modell för hur man jobbar med sociala medier är Skatteverket. De kombinerar humor med ett människonära sätt. De skämtar med att det är lite svårt att fylla i de här byråkratiska blanketterna, och antar lite av en kompisroll.
– Snygghet har tappat lite i viktighet. Börja inte där utan fundera på vad du har för innehåll som verkligen hjälper någon annan. I dag tittade jag till exempel på en video om hur man förkortar en cykelkedja. Killen som instruerade inledde med att säga att man åtminstone inte ska försöka med hammare och spik. Jag insåg att jag måste köpa ett specialverktyg. Jag är inte ensam om att först googla: Hur får jag bort mossa på taket? Sådana saker.
Vad kännetecknar en lyckad statusuppdatering?
– Den ger någon form av mervärde: humor, en aha-upplevelse, nyttig information. Om man skriver något och inte kommer på en enda som skulle ha nytta av det ska man börja om från början.
– Själv skrev jag nyss att vattenkranarna stängs av på begravningsplatserna. Det kan vara till nytta för dem som tänkt vattna blommor.
Vad surfar du på om du är stressad eller uttråkad?
– Där får jag kämpa med mig själv och ta ett medvetet grepp om mitt skärmbeteende. Om jag är stressad borde jag kanske inte alls titta på skärmen. Men som många andra så scrollar jag på Facebook om jag har några minuter att döda i ett väntrum.
Vad ökar trafiken till en webbplats?
– Den grundläggande grejen är att ha relevant innehåll. Innehållet borde hjälpa personen som kommer in på webbplatsen med ett problem av något slag, eller ge personen ett mervärde. För det andra måste man använda sociala medier, det gör finländare och folk i hela världen. Och kom ihåg att de är sociala, inte en anslagstavla. Bjud på dig själv och ditt kunnande!
– Om man vill nå ut behöver man också använda Facebook ads manager, det vill säga köpt reklam för mer strategisk marknadsföring till precisa målgrupper. Och så kan man jobba med sökmotoroptimering, se till så att ens webbplats dyker upp bland träffarna i Google när någon söker. Undvik svåra facktermer och försök få in de ord du tror folk söker på i rubrikerna på din webbplats. Det här är viktigt för att skapa långsiktig trafik till en webbplats.
Simon Lampenius i ett nötskal:
GÖR: Kommunikationschef vid Borgå kyrkliga samfällighet, webbkonsult.
FAMILJ: Frun Minna och barnen Max och Sofi.
INTRESSEN: Trädgårdslandet, springa och cykla, laga och äta god mat.