Om vi börjar med formatet så har Kyrkpressen från och med denna vecka blivit fyra centimeter lägre än tidigare. Orsaken till detta hittar vi hos vår samarbetspartner Posten. De har nämligen tagit i bruk ett antal sorteringsmaskiner i sina sorteringscentraler och de tidningar som inte är i ett sådant format att det fungerar i maskinerna åläggs kännbara straffavgifter.
Och för att Kyrkpressen ska passa in i Postens maskiner är vi tvungna att göra den lite lägre – fyra centimeter lägre för att vara exakt. Det betyder ändå inte att Kyrkpressen innehållsmässigt kommer att bli magrare framöver då vi i stället siktar på att i snitt göra fyra sidor mer per nummer.
I och med att vi går in för nytt format kände vi att det här samtidigt var ett bra läge att förnya vår logo. Den svenska tidningsdesignern John Bark, som hjälpt oss med formatbytet, har tillsammans med grafiska formgivaren Anders Eklund från Jakobstad gjort Kyrkpressens nya logo. Jättesnyggt tycker vi att det blev.
Mer om formatbytet i veckans ledare: