– Ofta har jag en påskvandring med barnen, antingen i kyrkan eller församlingshemmet, där jag placerat ut nattvarden i ett rum, situationen när Jesus fängslas i ett annat. Nere i källaren finns graven, säger Ebba-Stina Beukelman, som är barnledare i Solfs församling
Hon upplever att redan de lite äldre barnen i dagklubben kan ta till sig påskens berättelse. När barnen besöker kyrkan i Solf ser de altartavlan som föreställer korsfästelsen.
– Så det är bra att ta upp korsfästelsen också, för de funderar nog mycket kring det.
Församlingen har också en stor bildduk som föreställer Jesus och barnen, där Jesus är avbildad med röda fläckar i händerna.
– Barnen frågar varför han har det – några tror att han har målat med barnen och fått färg på händerna, andra vet om spikhålen.
Barngrupperna är lite olika, en del har mer kunskap med sig hemifrån, andra mindre. Ledaren måste närma sig materialet så att barnen kan ta till sig det. Hon använder olika sätt att åskådliggöra berättelsen, från legogubbar till landskap.
– Vi har gjort olika pyssel med den tomma graven, vi har byggt upp landskap och sått gräs. Det är så roligt att göra med barnen, vi har gått ut och samlat mossa och kvistar som har blivit buskar och träd.
Nästan varje år kommer frågorna om varför de där människorna var så dumma mot Jesus.
– Vi har ju berättat om hur Jesus hjälper och tröstar under hela året, så de tycker det är så orättvist att han måste dö. Då pratar vi om att det såg mörkt ut, men att Gud ändå hade en plan.
När de sår påskgräs talar de om att fröet inte kan växa utan att först begravas i jorden. De läser om Petrus och tuppen och talar om att vi människor inte klarar oss utan Guds förlåtelse.
– Det viktigaste som jag brukar betona är att det är tryggt med Gud, Gud är starkare än döden.
Påskens berättelser kan illustreras på olika sätt. I glasburkarna har påsklandskap byggts upp med naturmaterial.
Den här påsken ser väldigt annorlunda ut. Nu håller Ebba-Stina Beukelman kontakt med familjerna via Whatsapp-meddelandegrupper. Hon vill gärna uppmuntra föräldrarna att tala med barnen om påskens händelser, även om temat kan kännas svårt i jämförelse med till exempel julen.
Via meddelandegruppen skickar hon pyssel och tips, bilder med förslag på hur man bygger ett eget påsklandskap, och ber föräldrarna läsa påskens berättelser ur Barnens bibel.
– Jag får också respons, de skickar tillbaka bilder och visar vad de har pysslat.
Det går att sträcka ner en hand och rulla bort stenen från gravens öppning.