– En del av kunderna har avbokat sin tid och det finns plats för nya kunder, berättar ledande sakkunnig inom familjefrågor och familjerådgivning Sari-Annika Pettinen på Kyrkostyrelsen.
I den rådande situationen erbjuder familjerådgivningen främst hjälp via videolänk eller telefon.
– Kunderna har i huvudsak varit nöjda med att familjerådgivningens tider inte flyttats fram utan att man i den rådande situationen erbjuder hjälp via videolänk eller telefon, säger Sari-Annika Pettinen på kyrkans familjerådgivning.
– I en situation då man har mycket bekymmer och det tar mycket krafter och energi att försöka skapa nya vardagsrutiner kan det slita hårt på parrelationen. Behovet av familjerådgivning har inte minskat, snarare tvärtom. Det har också öppnats grupper på nätet där man kan stöda varandra, berättar Pettinen.
Inte lätt att hitta tid
Då barnen är hemma på distansundervisning och föräldrarna samtidigt jobbar på distans hemifrån är det inte lätt att hitta utrymme och tid för parterapi via videolänk. För många kan bara vetskapen om att det finns möjlighet att tala med en expert om de saker som tynger en räcka.
Kyrkans familjerådgivningscentraler förbereder sig på att det kan finnas ett ökat behov av familjerådgivning efter undantagstillståndet.