Strax efter årsskiftet, långt efter att prenumerationspriserna för Kyrkpressen redan meddelats prenumeranterna, höjde posten distributionsavgifterna för Kyrkpressen för 2018.
– Förutom att posten höjde avgifterna sänktes och slopades också tidigare rabatter. Sammantaget höjer det Kyrkpressens distributionskostnader med över 21 procent. Den var en oväntad chockhöjning, säger chefredaktör May Wikström.
– Vi vet att församlingarna redan har det kärvt. Därför har vi valt att göra inbesparingar genom att ge ut åtta färre tidningar i sommar och att minska sidantalet under våren.
Enligt Wikström ligger problemen inte i Kyrkpressens organisation. Den är redan slimmad.
– Trots att Fontana Media som ger ut Kyrkpressen är ett aktiebolag, är det i prakiken ett non-profit bolag. Marginalerna är små, eftersom målet inte är att göra stora vinster utan att hålla kostnaderna för församlingarna så låga som möjligt.
Prishöjningen bottnar i den nya postlagens andra skede som ska öppna för konkurrens och postens ständigt minskande volymer.
– Omgivningen har förändrats och vi kan inte göra något åt postens strukturomvandling. Vi vet ännu inte var avgifterna slutligen landar.
I dag går hälften av Kyrkpressens utgifter till posten.
– Det är ohållbart. Vi måste söka nya koncept tillsammans med församlingarna för att bygga en modell som håller för framtiden. Det viktiga är att betjäna församlingarna med ett innehåll som gör att de når sina medlemmar.
Postens avgifter kan innebära att Kyrkpressen i framtiden utkommer färre gånger.
– Det kan uppvägas genom ökat innehåll på webben och genom att tidningen kommer närmare läsarna genom utbytbara lokala insidor. Det konceptet har Helsingforsförsamlingarna använt redan i ett år.
För att möta den nya utmaningarna träffar nu Kyrkpressen och styrelsen för Fontana Media församlingarna runt om i stiftet för informationsutbyte och rådslag.
– Församlingarna anser att Kyrkpressen är viktig som papperstidning. Inget når hemmen bättre än en adresserad tidning med mottagarens namn på. Nu gäller det att hitta lösningar som funkar lika bra för dem även om den kommer mera sällan.
Dialogen med församlingarna fortsätter ännu.