Har ni hört talas om Jordan Peterson? Inte? Kolla med era tonårsbarn – det är mycket möjligt att de har.
En kanadensisk professor i psykologi som ger ut självhjälpsböcker, föreläser om bibliska myter och har en egen Youtube-kanal känns ganska avlägsen här i Finland, men just på grund av Youtube-kanalen når han in i pojkrum världen över.
Han talar allra mest till unga män som upplever sig som marginaliserade och inte känner sig särskilt privilegierade – trots att de är vita män.
”Jag säger till dem att de har ett öde att uppfylla, att de måste lära sig att tala sanning, att de måste inse att det är viktigt att rycka upp sig”, säger Peterson i en av sina föreläsningar.
Petersons budskap – livsråd och en konservativ livssyn – har gjort hans bok 12 Rules for Life till en bestseller. Hans diskussion med den brittiska journalisten Cathy Newman har nio miljoner visningar på Youtube. I den sopar en lugn Peterson golvet med Newman, som inte lyckas pricka hål på hans argument.
Peterson sägs vara den mest inflytelserika intellektuella profeten i västvärlden just nu. Han är kanske en guru för dem som tilltalas av gammaldags ordning och reda och som känner att vänstern, med sina krav på jämlikhet och politisk korrekthet, har blivit puritansk och humorfri.
Men han säger också saker som känns farliga, som att det inte är någon idé att arbeta för ett jämlikt samhälle, eftersom evolutionen har gjort oss till varelser som trivs bäst i hierarkier. Dessutom tror han att universiteten befolkas av marxister vars yttersta mål är att skapa en totalitär stat (typ: det börjar med en HBTIQ-grupp och slutar med Gulag).
Teologen och författaren Patrik Hagman har läst Jordan Petersons bok och bekantat sig med hans tänkande. Han säger att boken 12 Rules for Life är ganska tråkig, och inte särskilt välskriven. Men Peterson är en karismatisk föreläsare. Ofta är han rolig, verkar slå huvudet på spiken och kommer med harmlösa självhjälpsråd.
– Tills han börjar prata om saker som är hans fiender, det vill säga postmodernism, feminism och marxism. Så fort han pratar om dem finns ingen substans i någonting han säger. I de frågorna verkar han ha köpt en högerkonspirationsidé, säger Hagman.
Hur skulle du sammanfatta hans budskap?
– Han kopplar ihop klassisk ”skärp dig, bit ihop, jobba på”-retorik med en konspirationsteori om att vänstern och postmodernismen och feministerna har förstört allt. Unga män som känner sig lite misslyckade får samtidigt känna sig som hjältar och offer i sin egen berättelse, och det är en väldigt attraktiv roll. ”Allt är någon annans fel, och ändå har jag kontroll.” Det stämmer inte, men det är begripligt att det känns tilltalande.
Det farliga med Jordan Peterson är att den högerextrema falangen inom amerikansk politik gillar honom.
– Han fungerar som en portal in i den världen. Har man lyssnat på honom en stund börjar plötsligt de verkliga galenpannorna låta vettigare, för det finns element av deras världsbild i det han säger.
Jordan Peterson föreläser gärna om bibliska myter. Kväll efter kväll har han fyllt en teatersalong genom att tala i en timme om Gamla testamentet, till exempel om hur Gud uppmanade Abraham att offra sin son Isak.
Är Jordan Peterson kristen?
– För honom är de bibliska myterna lika relevanta som alla andra myter. Han är inte kristen, men han vill inte heller kalla sig ateist, för han uppfattar att religionen spelar en viktig roll i vårt samhälle. Han tänker att kulturen fungerar analogt med hur evolutionen fungerar: i evolutionen kommer de bästa egenskaperna fram genom naturligt urval, och berättelser och myter fungerar på samma sätt på ett kulturellt sätt. Myterna innehåller viktiga tankemönster som förs vidare, och därför ska vi lyssna på dem.
Då han först dök upp var det många som jämförde honom med CS Lewis just för att han pratade om myter och moralfrågor.
– Men Lewis är definitivt kristen, och det kan man inte säga om Peterson. Peterson är snarare Oprah Winfrey för unga män, han har samma idé om att religionens syfte är att få dig att må bra och bli framgångsrik.
Ändå har han ju inget direkt framgångsteologiskt budskap, för han talar mycket om vikten av lidande.
– Han menar att vi ska acceptera att det finns lidande i världen, att livet är hårt. I princip knyter han an till det ideal som fanns i Medelhavsområdet före kristendomen, ett ideal om vad en god människa är, ett ideal om styrka som något bra och eftersträvansvärt och moraliskt gott. Kristendomen ifrågasätter den här tanken i grunden. I en tid då vi inte egentligen pratar om vad en god människa är kan det vara ett viktigt budskap, men som kristna kan vi inte bara acceptera det. Det budskap han kommer med står nämligen mycket närmare det budskap som kristendomen reagerade emot.
Den stora skillnaden mellan det kristna tänkandet och Petersons är individualismen, att han tänker ”var och en för sig själv”.
– Han menar att du kan leva på ett sådant sätt att det också gagnar andra, men det är du själv som i slutändan är ansvarig för allt. Medan kristendomen hela tiden säger: Vi måste bygga gemenskap, vi har ansvar för varandra!
Hur ska en förvirrad förälder då tala till ungdomar som köpt Peterson-paketet? Läs kritiken mot honom, uppmanar Hagman. Det finns goda argument mot hans åsikter till exempel om löneklyftan mellan kvinnor och män – det är bara det att journalisten Cathy Newman inte är särskilt bra på att föra fram dem i den berömda tevedebatten där Peterson utgår som segrare.
– En massa unga män vittnar ju om att han faktiskt hjälpt dem – de var beredda att ta livet av sig och så började de lyssna på honom och kände att de fick en mening med sina liv. När man hör sådana berättelser känns det ganska jobbigt att säga att det här inte är så bra som det låter. Det problem Peterson identifierat eller snubblat över – de förlorade pojkarna – är högst verkligt och något vi behöver prata om mycket mer. Många unga män verkar fastna i en förlängd tonårstillvaro där de varken tar vuxet ansvar eller lever med barnets lekfulla glädje inför verkligheten. De fastnar i ett ganska meningslöst och maktlöst sätt att vara, säger Hagman.
Det är ur den problemtiken politisk extremism, religiös fanatism och terrorism föds, och det är mycket viktigt att frågan lyfts upp.
– Men det Peterson gör är att försöka komma åt problemet genom att gå tillbaka till en maskulinitet som har väldigt många andra problem. Den fungerar någorlunda bra för vita män – men till priset av att kvinnor och personer från andra kulturer inte har det lika bra. Vägen framåt kan inte vara att gå bakåt, utan att göra upp med det här arvet helt och hållet.