– Jag har sålt varor ända från år 1956 fram till att jag pensionerade mig efter 33 år som egenföretagare, berättar Dage Härus.
Han växte upp under ganska enkla förhållanden, sonen till en torparson som jobbat sig upp till en hygglig position i samhället.
Härus var pojke när Helsingfors bombades och såg kriget på nära håll. Snart efter krigsslutet förlorade han sin far, som dog endast 42 år gammal av skador han fått vid fronten.
När pappan dog blev det paus i skolgången, eftersom Dages hjälp behövdes i familjens handelsträdgård. Han tog ändå så småningom studenten från Svenska aftonläroverket.
– Efter det hade jag tänkt börja studera vid universitetet: filologi, alltså språk och ord. Men sen kom hon in i bilden – världens snyggaste brunett.
I höst firar Dage Härus och hans fru Solveig sin sextiofemte bröllopsdag. Ett lyckokast, beskriver han det, eller med ett mer korrekt ordval: Guds ledning.
Någonstans därefter börjar också den resa han skriver om i sin bok. Med en arbetslös, 23-årig nybliven far som försöker hitta sin väg in i arbetslivet.
En bok om kriserna och succéerna
En partiell biografi och en lärobok i försäljning, det låter kanske som en märklig kombination.
Dage Härus hoppas att hans bok kan vara till hjälp för den som har idéer och som vill påverka. Boken innehåller en och annan vink om hur man säljer sin idé – och hur man inte ska göra.
– Alla har något att säga, frågan är bara: Hur gör man det övertygande?
Ord och språk blev alltså en väsentlig del av hans arbete, trots allt. Från kris till succé är temat som går genom berättelsen: från avogt inställda kollegor och importrestriktioner till jobberbjudanden som dyker upp i rätt tid och framgångsrika affärer.
Någon nyckel som förvandlar kriser till succér har han ändå inte i bakfickan, den har någon annan hållit vara på och satt i hans hand när det behövts.
Gud använder människor för att föra fram sitt budskap, vet Dage Härus. Hans verk ser kanske inte ut som en andlig bok, men i de sista kapitlen finns en tvist – för att citera en av bokens recensenter: ”ett hisnande gratiserbjudande” – som inte har något försäljningsteknik att göra.
Säljandet och Gud
Ett visst mått av självförtroende genomsyrar den Dage som bokens läsare möter.
– Man är allt annat än självsäker när man börjar. Mina första kunder var företagsledare, verkställande direktörer, kontorschefer. En gång när jag skulle besöka ett bergsråd och stod och funderade om jag överhuvudtaget skulle våga gå in slog mig tanken: den här mannen har stått och borstat tänderna i morse i bara kalsongerna, liksom jag.
Insikten att alla är vanliga människor som kan påverkas av säljarens ord lade grunden till självförtroendet.
Det självförtroendet tillsammans med en förmåga till entusiasm, det är säljarens dynamit. Lägg så till en tredje ingrediens, Guds dagliga nåd, och du är oslagbar, konstaterar Härus.
Det fanns en tid när jobb, familj, husbygge och annat i livet fick prioritet framom relationen med universums skapare. Att leva som kristen i en affärs- och karriärfokuserad omgivning kunde också vara utmanande.
– Men min livsvandring har lett mig till en kännedom om Herren som jag inte vill släppa för allt i världen.
Fakta: Dage Härus
- Familj: frun Solveig, två barn, åtta barnbarn och tre barnbarnsbarn.
- Har varit försäljningschef och företagare.
- Författare till boken Kriccé – från kris till succé i försäljning.
Läs mer i Kyrpressen nr 22/2017!