Arrangörerna för de finlandssvenska kyrkodagarna tar offentligt avstånd från den finska kyrkodagsreklamen som görs i gatubilden i Åbo. Kampanjen har väckt känslor på grund av en kvinna i underkläder och det budskap som framförs i texten.
Ställningstagandet publiceras i en notis på de svenska kyrkodagarnas egen webbsajt. Enligt direktor Sixten Ekstrand vid Kyrkans central för det svenska arbetet har de svenska dagarna ingenting med den finska kyrkodagsreklamen att göra.
– Den enda koppling som finns är att vi samarbetar kring ett par programpunkter. Den här reklamen har inte diskuterats med oss och skulle man ha gjort det hade vi gjort tummen ned, säger Ekstrand.
Också de andra finlandssvenska arrangörerna Finska missionssällskapet, Frikyrklig samverkan och Åbo svenska församling tar avstånd från den finska reklamkampanjen.
– Vi har inte varit med i utformningen av den finska reklamen och ska därför inte heller beskyllas för innehållet, säger tf. kyrkoherde Mia Bäck i Åbo svenska församling.
Kyrkodagarna ordnas i Åbo 19-21 maj.