Svenska kyrkan har under sommaren varit synlig i massmedierna och kyrkan har även tappat fler medlemmar än normalt. Kritik har riktats mot dyra utlandsresor för församlingsanställda och förtroendevalda, och mot förslaget till ny kyrkohandbok. Kyrkans ledning anklagas för att inte tillräckligt starkt fördöma terrordåd och förföljelse av kristna; men även för naivitet i frågor som gäller islam och flyktingpolitik.
– Sverige är inte så sekulariserat som man tror – kyrkan är inte utan betydelse ens för dem som sällan eller aldrig har någon personlig beröring med den, säger Elisabeth Sandlund, opinionsredaktör för den svenska kristna dagstidningen Dagen.
Hon tror att debatten handlar om den stora mångfald av åsikter och åskådningar som finns inom kyrkan.
– I grunden är det bra att vi engagerar och att olika perspektiv får ta plats, säger Yannick Delmart som är kommunikationchef vid Svenska kyrkan i Umeå. Den dagen människor slutar ha starka åsikter om och inom vårt trossamfund slutar vi att vara en evangelisk-luthersk folkkyrka.
Delmart ser ändå problem i hur debatten förs.
– I dagens debattklimat är du antingen med eller emot. Risken är att många i förlängningen inte känner sig välkomna, att konflikterna skymmer den gemenskap som finns.
Medierna är inte insatta
Det är inte samma människor som är kritiska mot att ta emot flyktingar och mot processen kring kyrkohandboken, poängterar Martin Garlöv, kommunikatör i Svenska kyrkan i Lund. Enligt honom existerar det inte en stor debatt kring Svenska kyrkan; den kritik i olika frågor som tagits upp av medierna utgör separata fall.
Garlöv påpekar att kunskapen om hur kyrkan fungerar är dålig i sekulära medier. Det finns inte resurser att ha medarbetare som är insatta i de här frågorna.
– De har svårt att bidra till klarhet, ofta blir det mer en förstärkning av debatten. Medierna använder väldigt mycket citat från sociala medier; de är i händerna på opinionsbildare som påstår sig kunna de här sakerna.
Patrik Hagman är teolog vid Åbo Akademi och har följt debatterna kring Svenska kyrkan.
– På ett plan handlar det om att Svenska kyrkan kört hårt på att skapa ett brand, en enhetlig bild i medierna. Människor har köpt det här, utan att förstå att det inte motsvarar verkligheten. Det som händer i församlingarna ger en helt annan bild av kyrkan.
– Det är knepigt att vara kyrka i dagens mediekultur.
För politisk – eller irrelevant. Oberoende hur kyrkan agerar kommer den att få kritik från något håll, tror Hagman.
Läs hela artikeln i Kyrkpressen nummer 33!