– Men varje elevs rätt att få undervisning i sin egen religion tryggas fortsättningsvis, säger undervisningschef Niclas Rönnholm.
I praktiken handlar det om att en del av undervisningen, till exempel undervisning i etik, kan skötas som samarbete över religionsgränser. Rönnholm säger att det är omöjligt att slå fast precis hur stor del av undervisningen som blir gemensam, eftersom andelen kan variera beroende på årskurs.
Handlar det om mindre än hälften?
– Jo, säger Rönnholm.
– Syftet är inte att spara pengar genom att säga upp ämneslärare i minoritetsreligioner, utan att få också religionsundervisningen att bli en del av den helhetsskapande undervisning som är den röda tråden i den nya läroplanen.
Tanken är att sudda bort gränser mellan olika ämnen och i stället låta ett tema som eleverna får forska i stå i centrum.
Beslutet att införa delvis gemensam religionsundervisning har förberetts genom samtal med lärare i olika religioner och livsåskådning.
– Det har varit väldigt bra diskussioner och befäst den här tanken ute på fältet. Vi har också kommit överens om att ha regelbundna möten med lärarna för att följa upp hur samarbetet fungerat och utvärdera det.
Den delvis gemensamma religionsundervisningen inleds för årskurserna 1–6 i höst. Kyrkslätt har tidigare fattat ett liknande beslut. I Esbo fortsätter undervisningen som förr.