Emma Audas säger att prästernas vigselrätt gäller inom kyrkans ordning. Hur mycket de kan avvika från den är en tolkningsfråga.
Emma Audas säger att prästernas vigselrätt gäller inom kyrkans ordning. Hur mycket de kan avvika från den är en tolkningsfråga.

Emma Audas: "Det handlar om hur prästerna förstår sitt uppdrag"

jämlik äktenskapslag. Det råder förvirring kring hur prästernas vigselrätt ska förstås, säger forskaren och prästen Emma Audas. 28.4.2016 kl. 00:00

Ingenstans i varken kyrkolagen eller kyrkoordningen står det något om att de som vigs till äktenskap inte får vara av samma kön. Det är det här som lett till tolkningen att de lutherska prästerna kan viga homosexuella par trots att det inte går ihop med kyrkans officiella syn på äktenskapet.

– Min tolking är att det här är en både kyrkojuridisk och teologisk fråga som ännu måste redas ut, säger Emma Audas, som forskar i äktenskapets teologi vid Åbo Akademi och själv är präst.

Hon hänvisar till kyrkohandboken, som innehåller anvisningar för hur prästerna ska göra vid till exempel dop, begravning och vigsel. I den nämns ”brud” och ”brudgum”.

– Vi präster har vigselrätt inom kyrkans ordning, medan vi till exempel inte har civil vigselrätt. Jag måste också förrätta vigseln i enlighet med kyrkohandboken. Det går inte att ”freestyla” och ändå kalla det en kristen vigsel.

LÄS OCKSÅ: Jobbar för homosexuellas rättigheter i kyrkan men väntar med att viga

Rätt till vaddå?

Det juridiska är en sak, men Emma Audas säger att den viktigare diskussionen är hur prästerna ser på sitt ämbete.

– Det är varje kristens uppgift att stå på de svagas sida och göra det som man tror är rätt. Men min vigselrätt har jag ju inte fått av Jesus, utan av Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Och då kan jag inte använda min vigselrätt i strid med hur kyrkan säger att jag kan använda den. För jag har bara den vigselrätt som kyrkan ger mig, och den ger mig kyrkan bland annat för att jag har lovat att använda den i enlighet med kyrkans lära och rådande handbok.

Audas har med lätt frustration följt med de kommentarer som följt på att ärkebiskop Kari Mäkinen uppmanade prästerna att vänta med att viga homosexuella.

– Många läste det som att Mäkinen inte tycker att homosexuella ska få ingå äktenskap. Men det är ju inte det han vill ge uttryck för. Kyrkan har helt enkelt sin egen beslutsprocess.

Ett ord som använts frekvent i diskussionen är barmhärtighet.

– Jag förstår att man vill visa barmhärtighet och idka civil olydnad mot kyrkan i en fråga man anser att är viktig. Men barmhärtighet är ofta något som ges ovanifrån, som ett nådigt svar på ett felaktigt beteende. Och om kyrkan ska viga homosexuella, ska det göras för att vi tillsammans i kyrkan kommit fram till att vi verkligen tror att det är rätt – inte för att kyrkan kan tänka sig att dela ut billig tolerans.

Christa Mickelsson



Att låta två parter gräla med varann i medierna blir ofta undehållande, men då har journalisten inte gjort sitt jobb: att föra oss närmare sanningen, säger Lars Lundsten. FOTO: Sofia Torvalds

När journalister rapporterar om kyrkliga frågor leder bristande kunskaper lätt till dålig journalistik. 27.3.2013 kl. 12:45
Maria från Magdala möter Jesus (Tizian)

I trädgården. 31.3.2013 kl. 10:00
Nedtagandet av korset (Mästaren till St Bartolomeus altartavla)

Vid graven i trädgården. 29.3.2013 kl. 18:00
Flykten till Egypten (Gerard David)

I korsets skugga. 29.3.2013 kl. 15:00
Korsfästelsen (Peter Paul Rubens)

På korset. 29.3.2013 kl. 15:00
Jesus bär korset (Mathias Grünewald)

På vägen till Golgata. 29.3.2013 kl. 12:00
Jesus inför Pilatus (Derick Baegert)

I prokuratorns residens. 29.3.2013 kl. 10:00
Petrus förnekelse (Okänd italienare)

På översteprästens gård. 28.3.2013 kl. 23:00
Jesus blir förrådd. (Giotto di Bondone)

I Getsemane trädgård. 28.3.2013 kl. 21:00
Jesus inför Kajafas (Gerrit van Honthorst)

I översteprästens palats. 28.3.2013 kl. 18:00
Martin Bahne spelar Jesus i årets Via Crucis i Helsingfors. FOTO: Frank Leiman

Påskvandringen Via Crucis involverar över hundra skådespelare. 25.3.2013 kl. 11:02

Matteus församling är bland de första i norden att använda sig av en skriba-app för telefoner. 25.3.2013 kl. 10:08

I dag rider Jesus in i Jerusalem. Igen. 24.3.2013 kl. 09:00
FOTO: Malin Aho

Guds ord har sin egen kraft och Bibeln kan läsas och förstås helt utan akademiska förkunskaper. Men om man som KP:s redaktör inte kan låta bli att försöka förstå hur andra kristna tänker, då kan det där med olika bibelsyner bli minst sagt utmanande. 23.3.2013 kl. 12:00
FOTO: Heidi Hendersson

I snart sju år har Carolina Djupsjöbacka hållit i en syjunta med bön för kvinnor i Vasatrakten. Knypplandet och tebjudningen med sju sorters kakor har fått ge vika för samtal, umgänge och lekträffar med barnen. 22.3.2013 kl. 16:00

– Vi försöker förstå dels hur konspirationsteorier används i politiken, dels hur de cirkulerar från plattform till plattform och drar nya grupper av människor till sig, säger Katja Valaskivi.

konspirationsteorier. Konspirationsteorier är ett mycket gammalt fenomen. De har spridits i många olika syften. Men vem som sprider konspirationsteorier och vilka deras motiv är blir en komplicerad fråga att svara på – särskilt när vi rör oss på nätet. 11.12.2020 kl. 09:46
Hanna-Madeleine Andersson (ovan) och Vivian Krokfors älskar julen!

julpyssel. Vivian Krokfors och Hanna-Madeleine Andersson älskar att pyssla och sticka – och de älskar julen! På sitt gemensamma Instagramkonto delar de med sig av julpyssel och julstämning. 10.12.2020 kl. 15:54
Susan och Mats Billmark uppmanar oss att vara öppna och nyfikna på varandra, att prata om det som verkligen har betydelse i livet.

livsförändring. Susan och Mats Billmark drabbades båda av utbrändhet. Det fick dem inse att de aldrig stannat upp och funderat över vems liv de egentligen levde – sitt eget eller någon annans? 9.12.2020 kl. 16:29
Namnet "Kyrkan i Helsingfors" fungerar marknadsföringsmässigt, anser Stefan Forsén, men mindre bra ur ett ekumeniskt perspektiv enligt Jani Edström.

ekumenik. Evangelisk-lutherska församlingars sätt att definiera sig utåt får kritik för att exkludera andra kristna samfund. – Vi ser det från medlemmarnas synvinkel, svarar Stefan Forsén vid Helsingfors kyrkliga samfällighet 8.12.2020 kl. 17:05
Johan Candelin

rättegång. Österbottens tingsrätt har frikänt Martyskyrkans vänner, dess ordförande Johan Candelin samt den åtalade styrelsemedlemmen från åtalet om penninginsamlingsbrott. 7.12.2020 kl. 15:59