På grund av ett ökat behov håller chattjouren inom kyrkans samtalstjänst öppet dubbelt så ofta som tidigare. Från och med septemeber är jouren öppen från måndag till torsdag klockan 18–20.
– Folk har mer och mer börjat hitta till chatten. Det kommer människor med verkliga bekymmer, de vill lätta sitt hjärta. Tanken är att man ska kunna få ett samtalsstöd, förklarar Simon Lampenius, koordinator för sociala medier vid Kyrkostyrelsen.
Chatten, som upprätthålls av den evangelisk-lutherska kyrkan, öppnades på finska år 2011. Den svenska motsvarigheten blev tillgänglig två år senare. Tjänsten har blivit väldigt populär och ungefär 1 500 tar kontakt via chatten årligen.
Det är mestadels kyrkligt anställda som arbetar med chattjouren. Det finns ändå ett ständigt behov av fler som kan jobba där och därför kan också frivilliga gå en utbildning och sedan få turer vid chattjouren. Utbildningen finns till för den som vill ha ett betydelsefullt arbete och hjälpa människor som har det svårt.
I oktober ordnas en ubildning för frivilliga. Den tar 30 timmar och är avgiftsfri. Kursen inleds 26.10 i Helsingfors.
Artikeln är skriven av Matilda Nordberg som är prao på Kyrkpressen.