– Till sommarmötet vill alla komma, säger Heikki Hurtig, predikant och lokal kontakperson.
Då man räknar att gammellaestadianer har cirka 100 000 anhängare förstår man att Hurtig inte överdriver. Gammellaestadianerna är den största av de cirka femton grenarna av laestadianismen.
–Men alla som kommer är inte medlemmar, säger han. Hit kommer många barn och de kan inte bli medlemmar innan de är konfirmerade. Alla som inte hör till rörelsen är också välkomna.
Från torsdag till söndag kommer det att finnas mera folk på Söderfjärden än vad som är bosatta i Vasa.
Hurtig säger att huvudsaken inte är att det kommer mycket folk.
— Men det är en missionshändelse så vi hoppas ju att så mycket folk som möjligt ska komma. Alla är välkomna, i synnerhet lokalbefolkningen. Ingen ser långt på den som kommer för första gången. Alla 75 000 personer kan omöjligt känna varandra.
Även om det är en missionshändelse sätter man ingen stor vikt vid folk kommer till tro under sommarmötet.
– Jag hoppas att någon gör det. Men det är privata saker som vi inte bokför, säger Hurtig.
Som missionshändelse handlar det mera om att sommarmötet hörs över radiokanaler som sänder programmet över hela landet, både direkt och redigerat. Det handlar om tio predikningar per dag.
– De som hör till rörelsen och inte kan vara närvarande på sommarmötet brukar samlas och lyssna på radion, säger Hurtig som missat endast ett sommarmöte sedan 1960.
Eftersom sommarmötet hålls på en tvåspråkig ort har arrangörerna satsat mera på att översätta texter och material till svenska. Vanligtvis gör man det inte eftersom få finlandssvenskar hör till gammellaestadianerna. Efter splittringen 1934 stannade en endast handfull svenskspråkiga i Karleby, Jakobstad och Vasa kvar inom gammellaestadianerna medan de flesta gick till den nybildade Rauhan Sana.
– Kärnan i vår förkunnelse är evangeliet, syndernas förlåtelse i Jesu namn och blod, säger predikanten Juhani Uljas.
Också Rauhan Sana förkunnar syndernas förlåtelse i Jesu namn och blod. Vad är det som skiljer grenarna åt?
– Tyvärr är det är inte lätt att märka skillnaden. Skillnaden ligger i vår syn på församlingen och den helige Ande. Vi tror att det bara kan finnas en församling som har rätta läran och den levande tron, säger Uljas.
Läs mera i Kp 25-26/2015