Tuomas Martikainen har forskat i invandring sedan 1990-talet och sett det finländska samhället förändras.
Tuomas Martikainen har forskat i invandring sedan 1990-talet och sett det finländska samhället förändras.

Om att läsa religion

Det mångkulturella samhället kräver religiös läskunnighet, säger forskare Tuomas Martikainen. 30.1.2015 kl. 11:15

Med invandringen träder nya religioner in i vårt alltmer sekulariserade samhälle. De utmanar vårt sätt att se på tro och helighet och tvingar oss att ta ställning. I Parisattackernas efterdyningar frågar sig nu många också i Finland: är islam en våldsam religion? Finns det något att vara rädd för också här hos oss?

– Det enklaste svaret på den frågan är att det ju inte finns en enda islamsk tro, trots att många muslimer påstår det. Det finns olika strömningar inom islam. Den salafistiska eller wahhabistiska rörelsen, som vuxit upp med hjälp av oljedollar, har bidragit till en mera svartvit bild av islam. Det går inte att förneka att det bland muslimer finns segment som vill ha ökade konflikter med andra religioner.
De konflikter som vi i dag ser mellan muslimer och kristna, och framför allt mellan muslimer och judar, får bränsle från den postkoloniala historien och den olösta Palestinakonflikten, säger Tuomas Martikainen, professor i etniska relationer vid Svenska social- och kommunalhögskolan.
– Och vi lever i en värld där det inte är möjligt att begränsa politiska, ideologiska och religiösa idéer till vissa om- råden, som vi kunde göra förr. Det har privatiseringen av medierna och den elektroniska revolutionen inom medierna sett till. Det finns många rös- ter, också bland muslimer.

Martikainen poängterar att det här också är en intern konflikt inom islam, där vissa falanger försöker få all makt.
Efter händelserna i Paris har många kommentatorer påpekat att terrordåden inte handlar om religion så mycket som om sociala frågor: om att vara underklass, om att vara maktlös.
– Jag tycker inte att man kan göra det så lätt för sig att man säger att det inte alls handlar om religion. Religionen spelar en stor roll i de identitetspolitiska frågorna för tillfället och ger också en tolkningsram för olika erfarenheter. Samtidigt är det självklart att det socioekonomiska läget också bidrar ganska kraftigt till motsättningarna.

Läs mer i papperstidningen.

Sofia Torvalds
Foto: Sofia Torvalds



Medlemmar ur rollspelsföreningen Eloria deltog i en konsert i jakobstad i mars 2010. FOTO: Johan Sandberg

Styrelsen för Pörkenäs har nekat rollspelsföreningen Eloria att hålla ett lajv på lägergården under påsken. 28.3.2013 kl. 12:00
Att låta två parter gräla med varann i medierna blir ofta undehållande, men då har journalisten inte gjort sitt jobb: att föra oss närmare sanningen, säger Lars Lundsten. FOTO: Sofia Torvalds

När journalister rapporterar om kyrkliga frågor leder bristande kunskaper lätt till dålig journalistik. 27.3.2013 kl. 12:45
Maria från Magdala möter Jesus (Tizian)

I trädgården. 31.3.2013 kl. 10:00
Nedtagandet av korset (Mästaren till St Bartolomeus altartavla)

Vid graven i trädgården. 29.3.2013 kl. 18:00
Flykten till Egypten (Gerard David)

I korsets skugga. 29.3.2013 kl. 15:00
Korsfästelsen (Peter Paul Rubens)

På korset. 29.3.2013 kl. 15:00
Jesus bär korset (Mathias Grünewald)

På vägen till Golgata. 29.3.2013 kl. 12:00
Jesus inför Pilatus (Derick Baegert)

I prokuratorns residens. 29.3.2013 kl. 10:00
Petrus förnekelse (Okänd italienare)

På översteprästens gård. 28.3.2013 kl. 23:00
Jesus blir förrådd. (Giotto di Bondone)

I Getsemane trädgård. 28.3.2013 kl. 21:00
Jesus inför Kajafas (Gerrit van Honthorst)

I översteprästens palats. 28.3.2013 kl. 18:00
Martin Bahne spelar Jesus i årets Via Crucis i Helsingfors. FOTO: Frank Leiman

Påskvandringen Via Crucis involverar över hundra skådespelare. 25.3.2013 kl. 11:02

Matteus församling är bland de första i norden att använda sig av en skriba-app för telefoner. 25.3.2013 kl. 10:08

I dag rider Jesus in i Jerusalem. Igen. 24.3.2013 kl. 09:00
FOTO: Malin Aho

Guds ord har sin egen kraft och Bibeln kan läsas och förstås helt utan akademiska förkunskaper. Men om man som KP:s redaktör inte kan låta bli att försöka förstå hur andra kristna tänker, då kan det där med olika bibelsyner bli minst sagt utmanande. 23.3.2013 kl. 12:00

covid-19. – Vi tänkte att det är tryggare att vara utomhus, även om det förstås är en liten risktagning när man inte vet något om vädret, säger Helene Liljeström som är tf kyrkoherde i Matteus församling. 23.11.2020 kl. 08:47

covid-19. – Det här kan vi leva med, säger Esbo svenska församlings kyrkoherde Kira Ertman om de nya samlingsrestriktionerna som träder i kraft på måndag – högst tjugo personer får samlas inomhus i huvudstadsregionen. 20.11.2020 kl. 16:28
Retorikexperten Elaine Eksvärd har pratat öppet om övergreppen och den skada de gjort.

Övergrepp. Elaine Eksvärd utsattes för sexuella övergrepp i barndomen. Långt senare kom ilskan, och den kunde drabba vem som helst. I dag brinner hon för att andra barn ska slippa gå igenom det hon upplevt. 19.11.2020 kl. 15:21
Bisop Bo-Göran Åstrand och församlingsrådets viceordförande Magnus Sundman säger att samtalet i måndags behövdes och var konstruktivt.

samtal. I måndags besökte biskop Bo-Göran Åstrand och domkapitlets lagfarne assessor Lars-Eric Henricson Väståbolands svenska församling med anledning av de konflikter som blossat upp där. Kyrkoherde Harry S. Backström var förhindrad att delta. 18.11.2020 kl. 18:45
En maktmänniska kan kännas stark, men bakom styrkan gömmer sig obearbetade sår.

ledarskap. En människa man inte får kritisera. En människa som alltid har rätt. En människa som får dig att tänka: är det hen som är galen – eller är det jag? Maktmänniskor finns i alla sammanhang, men i kyrkan ställer de till särskilt stor skada. 16.11.2020 kl. 14:21