I samband med att kyrkomötet godkände budgeten för Kyrkans centralfond för 2015 och verksamhets- och ekonomiplan för 2015-2017 fastställdes också avgifterna för Kyrkans servicecentral, Kipa.
Biskop Björn Vikström lyfte i plenum fram att det saknas praxis för hur församlingar ska framföra sitt missnöje om de inte anser sig ha fått den service de har betalat för.
Det resulterade i att ekonomiutskottet tog in en formulering i sitt betänkande, där det sägs att Kipa:s direktion kan bevilja en församling en sänkt serviceavgift om centralens service har brustit så gravt att det kan anses vara ett avtalsbrott.
– Personligen tycker jag att beslutet är av principiell betydelse. Det innebär att församlingarna inte stillatigande måste acceptera om servicen inte håller vad centralen lovat, säger biskop Vikström.
Församlingarna måste enligt lag måste höra till Kipa senast 2017.
– Formuleringen sätter trots allt en press på Kipa att försöka utveckla sina funktioner så att de motsvarar behoven. I praktiken kommer det säkert att vara en hög tröskel för att nedsättning av avgifterna beviljas, men möjligheten finns i alla fall.
Kipa var aktuellt i kyrkomötet också på grund av Tyska församlingen som genom Borgå stift har anhållit om dispens att stanna utanför systemet. Initiativet om en lagändring förföll. I stället försöker man hitta smidigare lösning då Tyska församlingen ansluts.
– I praktiken kunde det betyda att Kipa sluter ett avtal med den bokföringsbyrå som församlingen nu samarbetar med.