– Inom religionsundervsingen har 13 olika samfund egna läroplaner. Nytt är att det innehåll och de mål som ska ingå i alla religionsgruppers läroplaner är utförligare beskrivet och styrt, säger t.f. sakkunnig Maria Björkgren-Vikström vid KCSA.
Ortodoxa har en mera detaljerad undervisningsplan och en klarare egen identitet som mål.
– I den lutherska läroplanen betonas att det finns många olika synsätt i kristen tro. Samtidigt har vi från kyrkans sida velat få med en mera frimodigt luthersk profil.
I utkastet står det att undervisningen ska vara religiöst, konfessionellt och partipolitiskt obunden.
– Det kan kännas lite motstridigt för samtidigt ska eleven också lära sig förstå det kristna arvet och den västerländska humanistiska traditionen, säger Björkgren-Vikström.
Det globala perspektivet på religion betonas också. Eleven ska se religion i ett bredare perspektiv och kunna reflektera över vad religion är för något.
– Undervisningen i religion ska inte vara enbart teoretisk. Studiebesök i olika religiösa samfund i närmiljön kan ge en mera levande bild av religionens betydelse i vardagen.