Senaste höst anklagades författaren och psykiatern David Eberhard för att bryta mot FN:s barnkonvention då han som gäst i teveprogrammet Skavlan sade att det inte är skadligt för barn att bli bestraffade. Med det avsåg han normal gränssättning.
– Anser man det har man läst barnkonventionen som fan läser Bibeln, säger Eberhard. Får man inte bestraffa barn så står de ju över svensk lag.
I sin senaste bok Hur barnen tog makten tar har upp problematiken. Det gjorde han också på Kredu i Nykarleby då han föreläste för skolfolk, församlingsanställda och föräldrar.
– Jag är inte för aga, och det har jag inte heller skrivit någonstans i boken. Boken handlar inte om det. Men vi har ett problem om man över huvudtaget inte får korrigera barnet.
Han hänvisar till World Values Survey som mäter värderingar bland befolkningen i olika länder.
– Deras mätning visar att Sverige är det minst auktoritetsbundna, minst traditionsbundna och minst religiösa landet. Men att de antiauktoritära idealen håller på att spridas i västvärlden är ett internationellt fenomen. Det låter jättefint med platta organisationer och idealen har många fördelar. Men genom årtusenden har det funnits auktoriteter, även i djurriket. I skolvärlden är auktoriteterna en förutsättning.
Varför har kulturen gått mot att man inte vågar sätta gränser för barnen?
– Det har att göra med hur man skapar kultur. I viss mån är det slump, men det handlar också om några högljudda individer som sätter standarden.
När han själv gick i skolan såg ingen elev några problem med betygen, utom några enstaka högljudda elevkårspersoner.
– De hade inte ens dåliga betyg själva utan de drev en sorts ideologisk agenda. Alla vi andra ansåg dem vara knäppgökar. Men på några decennier har den här lilla klicken individer lyckats vända skutan. Nu bråkar man i Sverige om man ska ha första betyget i årskurs sex eller sju och menar att det har en avgörande betydelse för barnens utveckling.
Läs hela artikeln i KP 15/2014.