– Styrelsens bedömning är att May Wikström har de bästa förutsättningarna att leda den helhet som Kyrkpressen och företagets bokverksamhet tillsammans utgör. May Wikström tillträder omgående, säger styrelseordförande Hans Boije.
Wikström säger själv att utnämningen känns som en naturlig utveckling av den process förlaget gått igenom hittills.
– I den förändrade värld som förlaget ska verka i är det bara ändamålsenligt att slå ihop de här funktionerna, säger hon.
Hon är övertygad om att Fontana Media och Kyrkpressen också i framtiden kommer att spela en viktig roll för kyrkans medlemmar – kanske ännu större då ramarna runt omkring krymper.
– Jag tror att det finns ett viktigt uppdrag där, kyrkan på svenska i Finland behöver både böcker och en tidning som kan fungera som ett sammanhållande kitt.
May Wikström poängterar att hon verkligen vill vara lyhörd och öppen för vilka behov som finns.
– Nu är tiden inne för församlingarna att ta kontakt och berätta vilka de verkliga behoven är. Vi kanske behöver ge oss själva en spark i baken och jobba ännu hårdare med våra produkter. Jag vill gärna möta dem och höra vad de har att säga och se hur vi kan bistå dem i deras arbete.
Utnämningsbeslutet fattades på styrelsemötet i slutet av förra veckan.
Fontana Media ger ut Kyrkpressen och kristen litteratur. Kyrkpressen har en upplaga på cirka 100 000 exemplar.
May Wikström VD för Fontana Media
Kyrkpressens chefredaktör May Wikström blir vd för Fontana Media. Hon kommer dessutom att fortsättningsvis sköta uppdraget som chefredaktör för Kyrkpressen.
8.4.2013 kl. 11:12
8.4.2013 kl. 11:12
Sofia Torvalds
KP-arkiv