Mörker.
Mörker.

I mörkret låter han sig finnas

Påsk. Karnevalstämningen har avtagit och det är mörkt trots att det bara är eftermiddag. Förhänget i templet rämnar.
6.4.2012 kl. 15:00
Det är mörkt. Klockan är tre på eftermiddagen men ändå är det beckmörkt. Solförmörkelsen har redan hållit på i tre timmar och den visar inga tecken på att avta.
Tre timmar tidigare var det karnevalstämning utanför staden. Alla var där. Både de som hörde till innegänget och de som inte gjorde det. Hela stadens befolkning var där tillsammans med stadens ledning och alla prästerna. Tre män skulle avrättas på det mest förnedrande sätt man kände till, genom att bli korsfästa. Två förbrytare och en som var dömd för att han påstod sig vara Guds son.
Men den uppsluppna stämningen avtog i takt med att det blev allt mörkare. Då solen inte längre värmde blev det också kallare och folket svepte sina mantlar tätare omkring sig. Man började skruva på sig oroligt: vad var det egentligen som hände? Det var inte lika roligt längre. De yngsta barnen började gråta och man började sakta söka sig hemåt fast männen på korsen fortfarande var vid liv. Folket lämnade tillställningen innan den nått sin kulmen.
Det var en decimerad skara som fanns kvar när klockan närmade sig tre. Soldaterna fick inte lämna sin post, så de stod kvar. Några av vännerna till Jesus, han som dömts för att han påstod sig vara Guds son, stod också i närheten och såg på. Det var bland andra några kvinnor och en ung man som följt honom från Galiléen.
Då ropar Jesus: Eli, Eli lema sabachtani. Vad säger han, undrar folket, ropar han på Elia? Nu ska vi se om Elia kommer och hjälper honom. Och Jesus ropar en gång till med hög röst: Far, i dina händer lämnar jag min ande. Och när han sagt det slutar han andas.

Då brister förhänget i templet i två delar, uppifrån ändå ner. Det betyder att vägen till Gud öppnar sig. Marken skakar och klipporna rämnar. Gravar öppnar sig och många döda vaknar till liv igen och går in i staden. Det är en underdrift att säga att de som är ögonvittnen till denna mörka stund är rädda.
Men i detta kaos står en man, en romersk officer, som ser det som sker. När han ser allt går det upp för honom att Jesus, mannen vars död han nyss bevittnat, är Guds son. Officerens reaktion är fascinerande: han prisar Gud. Han har nyss medverkat till att Guds son blivit oskyldigt avrättad. Och han prisar Gud. Som om han sa: Jag har nyss dödat din son, Gud, all ära till dig. Det är nog inte den repliken jag skulle använda i den situationen.

Det verkar som om han redan tjuvläst slutet av evangeliet och visste hur det kommer att sluta. Han verkar förstå det som ingen annan förstår i den stunden, Guds räddningsplan. Det förstår inte ens lärjungarna. Åtminstone har officeren en stark tro på att Gud kommer att ställa allt till rätta igen oavsett omständigheterna. Vilket Gud kan.
Jag har svårt att föreställa mig det mörker som härskade över jorden då Jesus dog. Det är bara följa med nyheterna för att vi ska få belägg för att människor försätts i mörker än i dag genom olika katastrofer som drabbar dem på det personliga och det kollektiva planet. Katastrofer som förorsakats av både medmänniskor och naturens krafter. Men skillnaden är ändå den att vi vet hur evangeliet slutar. Vi vet att Jesus uppstod och att han ger oss hopp i vårt mörker. Även om det inte alltid känns så.
Jesus låter sig ofta finnas i våra djupaste mörker och mest hopplösa situationer. Det var ju där den romerska officeren upptäckte honom.

Efter att tsunamin dragit över Indiska oceanen på julannandagen 2004 tog många thailändare som bodde norr om Khao Lak – där de flesta finländarna omkom – sin tillflykt till Gud. Två små nya kyrkor grundades i staden Takuapa och fiskarbyn Nam Kem. Den thailändska pastorn som flyttade till Takuapa för att grunda församlingen där säger att folket upptäckte att Jesus var den som bar när allt annat rämnade.


Följ redaktionens påskvandring i Kyrkpressen 14–15/2012 eller på webben.

Johan Sandberg



Världen. Kyrkoledare i Jerusalem och ekumeniska biståndsorganisationer i Europa, bland dem Kyrkans Utlandshjälp från Finland, vill fästa världens uppmärksamhet vid Israels ockupation av palestinska områden. 5.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Själens landskap är temat för nordiska sjukhussjälavårdare som samlas på Haiko gård i Borgå den 13-16 juni. 5.6.2007 kl. 00:00

Världen. Den 17 maj, på Norges nationaldag, skickade Norges regering ett förslag om en könsneutral äktenskapslag på remiss, skriver Kyrkans tidning. 5.6.2007 kl. 00:00

Teologi. Docent Bernice Sundkvist har blvit vald till ny professor i praktisk teologi vid Teologiska fakulteten vid Åbo Akademi. Sundkvist blir den första kvinnliga professorn i fakultetens 83-åriga historia. 5.6.2007 kl. 00:00

Världen. Bön gör ungas vardag mindre stressig och gör synen på tillvaron mer optimistisk.  4.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Finska Missionssällskapets missionsfest 2007 hålls i Jakobstad 15-17 juni. Temat är Dela liv. 3.6.2007 kl. 00:00

Världen. Antalet politiker som lämnat kyrkan Svenska kyrkan har ökat. 2.6.2007 kl. 00:00

Människa. Småbarn och tonåringar, föräldrar och singlar. Kyrkans Ungdom har byggt upp en lägervecka som får finlandssvenskar att dra österut. 1.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Swing, salsa, tango och social samvaro med avrundande andakt och trosinriktade diskussioner. Dessutom till halva priset om du är man från Finland. Det är det norska danslägret Sidestep som i sommar arrangeras för fjärde gången. 1.6.2007 kl. 00:00

Kyrka. Vid årsdagen för branden av Borgå domkyrkan har återuppbyggnaden framskridit till takarbeten och fönstermålning. Så här långt ser tidtabellen ut att hålla. 1.6.2007 kl. 00:00

Kultur. – Att lära mig lita på Guds ledning är den skola jag just nu upplever att jag går i, säger Lilian Lindén, ledande studentarbetare för det svenska arbetet i Finlands evangelisk-lutherska Student– och skolungdomsmission. 31.5.2007 kl. 00:00

Kyrka. En kontaktgrupp för diakoni-, kantor- och ungdomsarbetsledarstuderande behövs i stiftet. 31.5.2007 kl. 00:00

Kyrka. Medierna är konfliktfokuserade och behandlar också kyrkan som vilken institution som helst. Därför skapar kyrkliga konflikter rubriker och löpsedlar. 31.5.2007 kl. 00:00

Människa. Kyrkpressen.fi gör slag i saken och förverkligar en smörgåsfest för sajtens alla bloggare, kommentatorer och besökare. 31.5.2007 kl. 00:00

Kyrka. Kyrkostyrelsen diskuterade på sitt möte 29.5 i Kuopio hur centralförvaltningen borde utvecklas. 30.5.2007 kl. 00:00

Efter studenten flyttade Peter Strang till Uppsala för att studera medicin. Trots att han nu jobbar sida vid sida med sjukdom och död trivs han bra och känner att han gör en skillnad. (Foto: Lars Liljesvärd)

Eva och Adam fördrevs ur lustgården, bort från Guds gemenskap. Kidnapparen lämnar fången allena i sin cell eftersom ensamhetens börda är den tyngsta att bära. För cancerspecialisten och överläkaren, Peter Strang, är det oerhört viktigt att de svårt sjuka inte lämnas ensamma när de står inför döden. 7.1.2015 kl. 15:52
Våra matskribenter är Bianca Holmberg, bekant från KP:s brödserie, och pensionerade KP-redaktören Rolf af Hällström.

äta tillsammans. Äta tillsammans. Kyrkpressens nya matserie ska bjuda på mat för den som vill lyssna och umgås i stället för att prestera i köket. 2.1.2015 kl. 00:00

andakt. ”Personlig andakt” låter fromt och kanske lite pretentiöst. Men det handlar sist och slutligen om något mycket enkelt och naturligt. Andakt är ordet för den metod vi använder för att kunna leva nära Gud. 29.12.2014 kl. 11:37
I huset där den blåa båten strandat samlades den första kristna församlingen i Nam kem. Båten står numera i en minnespark.

Även om det gått tio år sedan flodvågen dödade 280 000 människor och ödelade stora delar av stränderna runt Indiska oceanen har rädslan för att katastrofen ska upprepas inte lagt sig. 23.12.2014 kl. 08:25

När han sätter sig ner vid pianot och böjar spela räknar Stefan Jansson med den helige Andes inspiration. Jag försöker hela tiden ha en öppen kanal uppåt, säger han. 22.12.2014 kl. 15:41