Mörker.
Mörker.

I mörkret låter han sig finnas

Påsk. Karnevalstämningen har avtagit och det är mörkt trots att det bara är eftermiddag. Förhänget i templet rämnar.
6.4.2012 kl. 15:00
Det är mörkt. Klockan är tre på eftermiddagen men ändå är det beckmörkt. Solförmörkelsen har redan hållit på i tre timmar och den visar inga tecken på att avta.
Tre timmar tidigare var det karnevalstämning utanför staden. Alla var där. Både de som hörde till innegänget och de som inte gjorde det. Hela stadens befolkning var där tillsammans med stadens ledning och alla prästerna. Tre män skulle avrättas på det mest förnedrande sätt man kände till, genom att bli korsfästa. Två förbrytare och en som var dömd för att han påstod sig vara Guds son.
Men den uppsluppna stämningen avtog i takt med att det blev allt mörkare. Då solen inte längre värmde blev det också kallare och folket svepte sina mantlar tätare omkring sig. Man började skruva på sig oroligt: vad var det egentligen som hände? Det var inte lika roligt längre. De yngsta barnen började gråta och man började sakta söka sig hemåt fast männen på korsen fortfarande var vid liv. Folket lämnade tillställningen innan den nått sin kulmen.
Det var en decimerad skara som fanns kvar när klockan närmade sig tre. Soldaterna fick inte lämna sin post, så de stod kvar. Några av vännerna till Jesus, han som dömts för att han påstod sig vara Guds son, stod också i närheten och såg på. Det var bland andra några kvinnor och en ung man som följt honom från Galiléen.
Då ropar Jesus: Eli, Eli lema sabachtani. Vad säger han, undrar folket, ropar han på Elia? Nu ska vi se om Elia kommer och hjälper honom. Och Jesus ropar en gång till med hög röst: Far, i dina händer lämnar jag min ande. Och när han sagt det slutar han andas.

Då brister förhänget i templet i två delar, uppifrån ändå ner. Det betyder att vägen till Gud öppnar sig. Marken skakar och klipporna rämnar. Gravar öppnar sig och många döda vaknar till liv igen och går in i staden. Det är en underdrift att säga att de som är ögonvittnen till denna mörka stund är rädda.
Men i detta kaos står en man, en romersk officer, som ser det som sker. När han ser allt går det upp för honom att Jesus, mannen vars död han nyss bevittnat, är Guds son. Officerens reaktion är fascinerande: han prisar Gud. Han har nyss medverkat till att Guds son blivit oskyldigt avrättad. Och han prisar Gud. Som om han sa: Jag har nyss dödat din son, Gud, all ära till dig. Det är nog inte den repliken jag skulle använda i den situationen.

Det verkar som om han redan tjuvläst slutet av evangeliet och visste hur det kommer att sluta. Han verkar förstå det som ingen annan förstår i den stunden, Guds räddningsplan. Det förstår inte ens lärjungarna. Åtminstone har officeren en stark tro på att Gud kommer att ställa allt till rätta igen oavsett omständigheterna. Vilket Gud kan.
Jag har svårt att föreställa mig det mörker som härskade över jorden då Jesus dog. Det är bara följa med nyheterna för att vi ska få belägg för att människor försätts i mörker än i dag genom olika katastrofer som drabbar dem på det personliga och det kollektiva planet. Katastrofer som förorsakats av både medmänniskor och naturens krafter. Men skillnaden är ändå den att vi vet hur evangeliet slutar. Vi vet att Jesus uppstod och att han ger oss hopp i vårt mörker. Även om det inte alltid känns så.
Jesus låter sig ofta finnas i våra djupaste mörker och mest hopplösa situationer. Det var ju där den romerska officeren upptäckte honom.

Efter att tsunamin dragit över Indiska oceanen på julannandagen 2004 tog många thailändare som bodde norr om Khao Lak – där de flesta finländarna omkom – sin tillflykt till Gud. Två små nya kyrkor grundades i staden Takuapa och fiskarbyn Nam Kem. Den thailändska pastorn som flyttade till Takuapa för att grunda församlingen där säger att folket upptäckte att Jesus var den som bar när allt annat rämnade.


Följ redaktionens påskvandring i Kyrkpressen 14–15/2012 eller på webben.

Johan Sandberg



Samhälle. Nätverket Läkare mot tobak uppmanar kyrkan att se över rökningen på skriftskollägren. 9.6.2007 kl. 00:00

Världen. Aldrig tidigare har svenska kyrkans skogar, jordbruk och fonder gått bättre, rapporterar Kyrkans tidning. 8.6.2007 kl. 00:00

Världen. Det norska kirkerådet höll i torsdags ett möte om hur rådet skall behandla frågan om homosexuellas möjlighet till äktenskap genom kyrklig vigsel. 8.6.2007 kl. 00:00

Samhälle. Iransk-kurdiska Naze Aghayi lever just nu i kyrkoasyl i Åbo efter att alla berörda myndigheter har satt tummen ner för hennes möjligheter att stanna i Finland. 8.6.2007 kl. 00:00

Människa. Carolina och Daniel Djupsjöbacka var med på familjelägret på Klippan som barn. Nu vill de att också lilla dottern Saga tidigt skall få kristna kompisar. 8.6.2007 kl. 00:00

Världen. De protestantiska tyska kyrkodagarna inleddes igår kväll i Köln och pågår till söndagen. 7.6.2007 kl. 00:00

Människa. Bara strödda proteströster hörs om planerna på att bygga den s.k. centrumtunneln för biltrafik delvis under Sandudds begravningsplats i Helsingfors. Helsingfors kyrkliga samfällighet ger projektet grönt ljus med motiveringen att tunneln går tillräckligt djupt. 7.6.2007 kl. 00:00

Människa. – Jag vill öppna mina elevers sinnen att se möjligheter i stället för problem. Om eleverna får fokusera på det de kan blir de motiverade. Det vill jag hjälpa dem med, säger Gun Monto. 7.6.2007 kl. 00:00

Kultur. En antologi med andlig poesi av drygt hundra finlandssvenska poeter utkommer i oktober. 7.6.2007 kl. 00:00

Kultur. Föreningen för amerikanska bokförläggare, Association of American Publishers (AAP) noterar i sin årliga försäljningsstatistik att året 2006 var ett svårt år för religiös litteratur. 6.6.2007 kl. 00:00

Kultur. Andlighet är ett viktigt tema för Marianne Backlén, som vunnit första pris i Fontana Medias romantävling Liv.nu med inriktning på unga läsare. 6.6.2007 kl. 00:00

Kultur. Kyrkans mediestiftelse beviljade denna gång sammanlagt knappt 150 000 euro till nio tv-programprojekt. Sammanlagt 42 ansökningar hade kommit in och ansökningarna uppgick till 685 000 euro. 6.6.2007 kl. 00:00

Världen. Antalet finska missionsarbetare som befinner sig utomlands har ökat med en femtedel jämfört med år 2005. 6.6.2007 kl. 00:00

Övriga. – Du gör precis som min mommo! fick jag höra när jag snurrade ihop ett paketband till ett prydligt nystan. – Tar det alltid så där länge för dig att öppna paket? blev följdfrågan. Svar: JA! 5.6.2007 kl. 00:00

Ledare. Ledare 23/2007 Enligt kyrkoordningen skall biskopen ”vid behov” sammankalla stiftsdagar. Då det sker skall kallelse gå till ”församlingarnas förtroendevalda, tjänsteinnehavare och arbetstagare samt representanter för föreningar, stiftelser och anstalter”. 5.6.2007 kl. 00:00

I dagsläget råder det stor brist på utbildade lärare i utvecklingsländerna. Helena Sandberg åker till Uganda för att hjälpa till med att fortbilda lärare. (Foto: Michaela Rosenback)

– När jag ringde sa hon ”jag har talat om dig i dag och skulle precis ringa upp, projektet blir av”. Det samtalet blev början på Helena Sandbergs frivilligarbete för Lärare utan gränser, organisationen som nu för henne till Uganda och fem månader av volontärarbete. 15.1.2015 kl. 09:33
Dottern Eva föddes i Jordanien den 8 juli. Fyra månader senare kom familjen till Finland.

kvotflykting. Kotyba Hamesh flydde undan kriget i Syrien. I oktober kom han med sin fru och dotter till Nykarleby från Jordanien. 15.1.2015 kl. 00:00

monica heikel-nyberg. Monica Heikel-Nyberg har överklagat beslutet att välja Daniel Björk till kyrkoherde till förvaltningsdomstolen i Helsingfors. 12.1.2015 kl. 10:43
Liisa Mendelin tror inte att de människor som jobbar med att framställa smarttelefoner i utvecklingsvärlden har ett fritt val.

liisa mendelin. Det går att tillverka smarttelefoner utan att arbetstagare på andra sidan jorden behöver jobba under slavlika förhållanden. Liisa Mendelin använder en Fairphone, den lite rättvisare telefonen. 9.1.2015 kl. 09:27

Församlingarna i Lovisanejden,Nykarleby, Vasa, Esbo ochHelsingfors hör till förlorarna i reformendå kyrkans andel av samfundsskattenersätts med statsbudgeterade medel. 8.1.2015 kl. 09:56