Mörker.
Mörker.

I mörkret låter han sig finnas

Påsk. Karnevalstämningen har avtagit och det är mörkt trots att det bara är eftermiddag. Förhänget i templet rämnar.
6.4.2012 kl. 15:00
Det är mörkt. Klockan är tre på eftermiddagen men ändå är det beckmörkt. Solförmörkelsen har redan hållit på i tre timmar och den visar inga tecken på att avta.
Tre timmar tidigare var det karnevalstämning utanför staden. Alla var där. Både de som hörde till innegänget och de som inte gjorde det. Hela stadens befolkning var där tillsammans med stadens ledning och alla prästerna. Tre män skulle avrättas på det mest förnedrande sätt man kände till, genom att bli korsfästa. Två förbrytare och en som var dömd för att han påstod sig vara Guds son.
Men den uppsluppna stämningen avtog i takt med att det blev allt mörkare. Då solen inte längre värmde blev det också kallare och folket svepte sina mantlar tätare omkring sig. Man började skruva på sig oroligt: vad var det egentligen som hände? Det var inte lika roligt längre. De yngsta barnen började gråta och man började sakta söka sig hemåt fast männen på korsen fortfarande var vid liv. Folket lämnade tillställningen innan den nått sin kulmen.
Det var en decimerad skara som fanns kvar när klockan närmade sig tre. Soldaterna fick inte lämna sin post, så de stod kvar. Några av vännerna till Jesus, han som dömts för att han påstod sig vara Guds son, stod också i närheten och såg på. Det var bland andra några kvinnor och en ung man som följt honom från Galiléen.
Då ropar Jesus: Eli, Eli lema sabachtani. Vad säger han, undrar folket, ropar han på Elia? Nu ska vi se om Elia kommer och hjälper honom. Och Jesus ropar en gång till med hög röst: Far, i dina händer lämnar jag min ande. Och när han sagt det slutar han andas.

Då brister förhänget i templet i två delar, uppifrån ändå ner. Det betyder att vägen till Gud öppnar sig. Marken skakar och klipporna rämnar. Gravar öppnar sig och många döda vaknar till liv igen och går in i staden. Det är en underdrift att säga att de som är ögonvittnen till denna mörka stund är rädda.
Men i detta kaos står en man, en romersk officer, som ser det som sker. När han ser allt går det upp för honom att Jesus, mannen vars död han nyss bevittnat, är Guds son. Officerens reaktion är fascinerande: han prisar Gud. Han har nyss medverkat till att Guds son blivit oskyldigt avrättad. Och han prisar Gud. Som om han sa: Jag har nyss dödat din son, Gud, all ära till dig. Det är nog inte den repliken jag skulle använda i den situationen.

Det verkar som om han redan tjuvläst slutet av evangeliet och visste hur det kommer att sluta. Han verkar förstå det som ingen annan förstår i den stunden, Guds räddningsplan. Det förstår inte ens lärjungarna. Åtminstone har officeren en stark tro på att Gud kommer att ställa allt till rätta igen oavsett omständigheterna. Vilket Gud kan.
Jag har svårt att föreställa mig det mörker som härskade över jorden då Jesus dog. Det är bara följa med nyheterna för att vi ska få belägg för att människor försätts i mörker än i dag genom olika katastrofer som drabbar dem på det personliga och det kollektiva planet. Katastrofer som förorsakats av både medmänniskor och naturens krafter. Men skillnaden är ändå den att vi vet hur evangeliet slutar. Vi vet att Jesus uppstod och att han ger oss hopp i vårt mörker. Även om det inte alltid känns så.
Jesus låter sig ofta finnas i våra djupaste mörker och mest hopplösa situationer. Det var ju där den romerska officeren upptäckte honom.

Efter att tsunamin dragit över Indiska oceanen på julannandagen 2004 tog många thailändare som bodde norr om Khao Lak – där de flesta finländarna omkom – sin tillflykt till Gud. Två små nya kyrkor grundades i staden Takuapa och fiskarbyn Nam Kem. Den thailändska pastorn som flyttade till Takuapa för att grunda församlingen där säger att folket upptäckte att Jesus var den som bar när allt annat rämnade.


Följ redaktionens påskvandring i Kyrkpressen 14–15/2012 eller på webben.

Johan Sandberg



Kyrka. Finska Missionssällskapet (FMS) fyller 150 år nästa år och händelsen uppmärksammas med fester, gudstjänster och seminarier av olika slag. Kyrkan har samtidigt utlyst året till ett jubileumsår för hela kyrkans mission. 26.11.2008 kl. 00:00

Kyrka. Scoutverksamhet ska bli en tydligare del av församlingars barn- och ungdomsarbete. Det blev klart vid kyrkostyrelsens plenum i dag. 25.11.2008 kl. 00:00

Teologi. Antalet teologistuderande i Danmark faller drastiskt. Ett nytt förslag går ut på att prästutbildningen tas bort från universiteten och flyttas till nyupprättade prästseminarier. 25.11.2008 kl. 00:00

Kyrka. De kristliga hjälporganisationerna i Åbo slog ihop sina resurser i en gemensam matkass tidigare i år. 25.11.2008 kl. 00:00

Kyrka. Inom utsatt tid har tjänsten som direktor för Kyrkans central för svenskt arbete fått en sökande, kaplanen i Esbo svenska församling, teologie licentiat Bror Träskbacka. 24.11.2008 kl. 00:00

Kyrka. Kalle Holm som förorsakade domkyrkobranden i Borgå krävs inte på ytterligare ersättningar. 24.11.2008 kl. 00:00

Kyrka. Enligt biskopen i S:t Michels stift Voitto Huotari är juridiken i fallet med den transsexuelle kyrkoherden Olli Aalto klar: Aalto får fortsätta som kyrkoherde i Imatra också efter sitt planerade könsbyte. 24.11.2008 kl. 00:00

Kyrka. Domkyrka och domkapitel har varken med dom eller domslut att göra. Domsöndagen handlar om yttersta domen, men är själv ingen domens dag. 23.11.2008 kl. 00:00

Världen. Regnvattnet droppar ner bland tegelstaplar och presenningar på kyrkans betonggolv. Ett par katalanska byggnadsarbetare lägger lastpallar över de värsta pölarna så att turisterna kan gå torrskodda genom kyrksalen. Turister finns det gott om, La Sagrada Familia – den heliga familjens katedral – är miljonstaden Barcelonas främsta sevärdhet. 22.11.2008 kl. 00:00

Kultur. Tv-kanalen Taivas TV7 har en stark identitet och en troende och aktiv publik, visar en internetundersökning. Av kanalens publik är 65 procent kvinnor och 35 procent män. Merparten är 45 år eller äldre. Var tredje tittare är ändå under 45 år. 22.11.2008 kl. 00:00

Kultur. Inför Ungdomens kyrkodagar ordnas en fototävling med temat Perspektiv. 21.11.2008 kl. 00:00

Kultur. Det hjärta man har är ett nutidsdrama om tre män och tre kvinnor i olika åldrar. De förenas av släkt- och bekantskapsband, men också av minnet av en människa som dog för länge sedan. 20.11.2008 kl. 00:00

Människa. – En del tycker att det är opassande att vara musikalartist och kristen. Men jag har svårt att tro att det är fel att sjunga och dansa, bara det inte blir det viktigaste i livet. 20.11.2008 kl. 00:00

Ledare. En grovindelning av de utmaningar som presenteras i det strategidokument för Borgå stift som publicerades i samband med stiftsdagarna i Jakobstad visar att utmaningarna är av två slag: administrativa och teologiska. 20.11.2008 kl. 00:00

Kerstin Haldin-Rönn. Jag får lätt blåmärken. Mina lemmar har en tendens att slå emot bordsben och sänggavlar. Ofta när jag kolliderat med något vasst eller hårt och häftig smärta ilar genom märg och ben så tänker jag på dem som medvetet tillfogats smärta. Av slag som är riktade och planerade. 20.11.2008 kl. 00:00

Det är orättvist mot kyrkans medlemmar om de ska betala för att regeringen sparar, säger Åsa A Westerlund.

Kyrkomötet. Kyrkomötet motsätter sig undervisnings- och kulturministeriet förslag att frysa indexjusteringen av finansieringen för de samhällsuppgifter kyrkan sköter för åren 2017-2019. 11.11.2016 kl. 13:43

Kyrkomötet. 25 kyrkomötesombud har publicerat ett skriftligt ställningstagande där de uttrycker sitt stöd för kyrklig vigsel av homosexuella. 10.11.2016 kl. 10:31
Fast sändningstid på söndag förmiddag för de tio finlandssvenska gudstjänster som sänds per år – det är möjligt när Yle Fem och Yle Teema ska dela kanalplats.

andaktsprogram. Gudstjänsterna kan äntligen få en fast sändningstid, säger Svenska Yles direktör Marit af Björkesten. 9.11.2016 kl. 10:19

äktenskapet. En undersökning visar att 48 procent av finländarna är positivt inställda till att par av samma kön ska kunna vigas i kyrkan. Bara 17 procent vill att kyrkan avstår från vigselrätten. 8.11.2016 kl. 13:54
Heikki Sarmanto vill inte fastna i jazzklichéer. I musiken till oratoriet om Johannes
döparen har han inspirerats särskilt av orientalisk musik.

musik. Johannes döparens var en visionär och sanningssägare, säger jazzlegenden Heikki Sarmanto som skrivit musiken till ett oratorium om mannen från ödemarken. 8.11.2016 kl. 12:54