Kapellet på Lekholmen är mörklagt och en bildskärm längst fram visar en snutt ur Hollywoodfilmen Bruce Almighty. Filmen fungerar som en övergång till en diskussion om bön, där en av hjälpledarna bland annat avslöjar att hon brukar skriva böner i ångan på duschväggen.
Men hur är det med konfirmanderna själva? Brukar de be? Var och en får anonymt svara på frågan genom att rösta med mentometrar, en sorts fjärrkontroller som delats ut i bänkarna. Svaret syns några tiotals sekunder senare framme på skärmen och för samtalet vidare.
Det hela påminner om en talk show på tv snarare än om traditionell katederundervisning. Ledarteamet på Matteus skriftskolläger har medvetet strävat efter att utforma inlärningspassen så att de motsvarar ungdomarnas eget sätt att kommunicera.
– Vi använder oss av olika sinnen och inlärningsmetoder så att alla ska hitta något som tilltalar dem i programutbudet, säger ungdomsarbetsledaren Daniel Jakobsson.
Enligt kollegan Patricia Högnabba har avsikten varit att sudda ut uppdelningen i rolig fritid och tråkiga lektioner.
– Skriftskolan har ett bra innehåll och starkt budskap, men risken är att undervisningsmetoderna står i vägen för budskapet.
Öppna frågor
Lektionsinnehållet på Matteus läger handlar inte om att ge konfirmanderna färdiga svar på olika trosfrågor, utan om att dela med sig av personliga upplevelser och vara öppna för ungdomarnas synpunkter.– Ett interaktivt utgångssätt poängteras också i den nya skriftskolplanen. Trots att samtalen inte är strikt styrda har de ändå givna huvudteman, säger kyrkoherde Stefan Forsén.
Under det pågående lägret samlas programmet under rubriker som Vem är Gud?, Jesu liv, Vem är jag? och Det onda. Beroende på ungdomarnas respons betonas vissa aspekter mer än andra.
– Visst finns det alltid en risk för att det blir en mer allmänetisk diskussion i stället för en som är rent teologisk, men är det inte bättre så än att vi talar om sådant som inte alls känns relevant för dem vi vänder oss till? säger Forsén.
Han påpekar att konfirmanderna ändå inte blir utan kristen grundkunskap; Jesu lärdomar och bibliska händelser tas upp genom till exempel spårningar och verkstäder med drama, musik, poesi och dylikt.
Läs mer i Kyrkpressen 32/2011!