Sann i ett nytt "på riktigt"

Ledare. Vi går in i en tid när gränser och landskap suddas ut, bokstavligt talat.
Inom ett par decennier har vi fått definiera om begrepp som geografi, ålder, makt – men också vad vi inkluderar i begreppet ”verklighet”.
27.6.2011 kl. 00:00
I Japan växer en populär hobby som handlar om att fånga virtuella fjärilar med mobiltelefon. Fjärilarna är knutna till annonsörers intressen och utlokaliserade på över en miljon olika platser via GPS. ”Se” dem kan man genom displayen i sin mobiltelefon – ”fånga” dem likaså, genom att lyfta mobiltelefonen mot den plats där fjärilen fladdrar. När man väl har fjärilen i sin mobil kan den bytas, eller lösas in, mot rabatt på en viss produkt i närheten. Både barn och vuxna älskar dem och jämför flitigt sina kollektioner med varandra.

Känns det långt borta? Inte! Den sortens marknadsföring har också fotfäste i Norden redan nu. Ett känt möbelföretag erbjuder en service där man kan placera in deras produkter i sitt eget vardagsrum, utan att köpa dem.

Facktermen för det hela är Augmented Reality – som i svensk överföring fått namnet ”förstärkt verklighet”. I den suddas skiljelinjen mellan våra drömmar och fantasier och vardagslivet på gatan effektivt ut för att ge oss helt nya upplevelser.

En annan gräns som suddats ut är identitetens – och integritetens. Kön, nationalitet, utseende, ålder är alla utbytbara legoklossar i världens största och alltid öppna skådefönster. I detta nu har tio procent av världens befolkning Facebook, och också mormor och farfar är numera där. Men att finnas på nätet är inte detsamma som att existera fysiskt. Trots det kan en fiktiv nätpersonlighet, som bloggaren A Gay Girl in Damascus, sända politiska chockvågor över världen. Den syriska lesbiska kvinnan visade sig ju nyligen vara en heterosexuell amerikansk man.

På många sätt har den virtuella tidsåldern slutgiltigt smulat sönder, ja nästintill patetiskförklarat, begreppet ”sanning”. Om det är något vi borde ha lärt oss vid det här laget är det att ifrågasätta allt, alla, alltid. Samtidigt hävdar den digitala passionären och nymediegurun Ola Ahlvarsson från Sverige att nätet också har gett oss en transparens som helt självgående obönhörligt och omedelbart avslöjar skurkar och lögnare, vare sig de är företag, bloggare eller diktatorer. Och på det sättet har vi följaktligen också fått ett snäpp mera ”sanning”. Men han erkänner att mekanismen inte har någon etik. Journalister har inte längre makten att grindvakta vad som släpps över nyhetströskeln. Och deras källor och alster granskas omedelbart på nätet av ivriga kommentatorer.
Makthavare har det inte heller.

I den här verkligheten, den nya ”sönderslagna verkligheten”, för att citera författaren Jane McGonigal som i boken Reality is Broken menar att spel faktiskt kan göra oss till bättre samhällsindivider, sitter kyrkans ämbetsstruktur illa. På nätet ser rådvilla herdar med ett ärligt avgivet och tungt förpliktande löfte om att vårda, vakta och bevara den rätta läran hur fåren glatt och obekymrat rymmer, bloggar, bräker, kritiserar och sprider virrläror så mycket de hinner. Och herdarna kan ingenting göra längre för att tvinga in dem i fållan igen, för fåren stoppas varken av trycktekniska begränsningar eller språkliga hämningar. Det går inte att dra ur sladden.
Visst finns aktörer som fortfarande väljer att vara okränkbara, som de stora filmbolagen som presenterar en oantastbar officiell bild av sina gulliga djur och kryp. Men det är en död kommunikation och engagerar inte människor, menar Ahlvarsson.

Kyrkan har länge varit okränkbar som Bambi. Det Luther och Gutenberg en gång gjorde möjligt har hänt igen. Ordet är hos folket och det stavas webb.
I nätet måste kyrkan nu välja mellan att vara transparent – och utsätta sig för blåsten – eller att faktiskt ge sig ut på det hala med darriga ben.
Den får också frimodigt tro att sann på riktigt är något som håller i all sin enkelhet oberoende av mediers dimensioner och möjligheter.
May Wikström



Läger i Pieksämäki brukar betyda hundratals människor på ett litet område, därför fattades tidigt beslutet att inte ordna lägret i sommar.

Pieksämäki. Det anrika sommarlägret fick inhiberas i år, istället uppmärksammar Kyrkans Ungdom lägerveckan med digitalt program. 28.7.2020 kl. 12:18
José Salomé Pina är konstnären, men vilken kvinna
porträtterar han?

frågesport. Sara, Bilba, Hanna? Deborah eller Abigail? Gör vår frågesport! 21.7.2020 kl. 20:39
Fred Wilén är tf. kyrkoherde i Matteus församling.

Kolumn. Ibland har jag varit med om att ordna katakombmässor på skribaläger. Det handlar om att vi leker oss in i de första kristnas vardag som förföljda trossyskon. 22.7.2020 kl. 17:36
»Jag avundades deras förmåga att gå in i ett rum och genast känna sig välkomna.«

Sofia Torvalds

avund. Vi skäms över vår avund, men alla är vi avundsjuka. Avund kan göra oss bittra, men den kan också sporra oss. Säg mig vad du avundas så ska jag säga dig vad du längtar efter. 18.7.2020 kl. 19:00
– Vi hoppades att vi på något vis skulle få syn på de människor som inte själva göra väsen av sig men som har det jobbigt just med ensamhet, säger Johannes församlings kyrkoherde Johan Westerlund.

ensamhet. Vad kan vi göra för att motverka din ensamhet? frågade församlingen. Lågtröskelverksamhet och målgruppstänk var ett par av svaren. 16.7.2020 kl. 18:00

Härskartekniker. En härskarteknik innebär alltid att köra över. Härskartekniker är uttryck för ett fult spel, där makt tas, inte delas, säger Malin Gustavsson. 15.7.2020 kl. 19:00
Camilla Lif är en svensk präst, radioprofil och skribent.

camilla Lif. Den svenska regeringen har tillsatt en kommission för att utvärdera Sveriges hantering av coronapandemin, skriver Kyrkans Tidning. Bland ledamöterna i kommissionen finns också prästen Camilla Lif, tillförordnad kyrkoherde i Katarina församling i Stockholm. 13.7.2020 kl. 08:00
Daniel Norrback kom till tro då han gick på tvåan i gymnasiet. Han konstaterar att hans tro har utvecklats från att ha varit ganska lagisk och pietistisk till att handla mer om Guds nåd.

profilen. Daniel Norrback berättar om de turbulenta veckorna som började med en ful kommentar om prideparader och kulminerade i en polisanmälan. Erfarenheten blev en viktig lärpeng och idag är Norrback försiktig med att ge sig in i teologiska diskussioner. 15.7.2020 kl. 16:00

boknyheter. Biskop emeritus Gustav Björkstrand ger ut självbiografin På avstånd ser man klarare på Fontana Media i höst. Också Kyrkpressens redaktör Christa Mickelsson är aktuell med en självbiografisk bok. 10.7.2020 kl. 14:07
St. Matthew’s International Lutheran Church är en del av Helsingfors kyrkliga samfällighets arbete. Man samlas till gudstjänst på engelska i Matteuskyrkan i Östra centrum.

Helsingfors . Kristian Willis växte upp med flera språk. Det har han nytta av när han varje söndag firar gudstjänst med människor från världens alla hörn i Östra Centrum i Helsingfors. 6.7.2020 kl. 14:54

diakoni. Är oron över hur ekonomin ska gå ihop ett stort mörkt moln på din sommarhimmel? Ta kontakt med diakonin – där får du både akuthjälp och stöd i att reda ut situationen på längre sikt. 6.7.2020 kl. 14:40
Semestern utmanar parrelationen. I ett parförhållande kan det vara så att den ena parten behöver mer avstånd än den andra.

parrelation. Under semestern blir problem i förhållandet synligare än vanligt. 2.7.2020 kl. 15:52
Morteza Naseri gick från Kabul till Helsingfors.

asylsökande. – Vi var 55 eller 60 personer i en niometers gummibåt. Vatten slog in hela tiden. Jag kunde inte simma. Morteza Naseris väg till Finland är en berättelse om utsatthet, orättvisa och en okuvlig vilja att leva. 1.7.2020 kl. 15:40
Bilden är tagen på de tvåspråkiga ekumeniska kyrkodagar i Åbo i maj 2017.

Kyrkodagar. – Jag hoppas att alla ska tänka: Wow, nu får vi äntligen träffas ansikte mot ansikte, säger direktor Sixten Ekstrand. 30.6.2020 kl. 21:16
Jean d’Amour Banyanga är född och uppvuxen i Rwanda. Bor nu i Eckerö prästgård. Gift och har två flickor och två pojkar i åldern 5 till 14 år.

profilen. Som tolvåring var rwandiern Jean d’Amour Banyanga med om en skakande upplevelse. Efter det ville han jobba för Gud och sina medmänniskor. – Jag är historisk, säger han, som den första mörkhyade prästen i Borgå stift. 30.6.2020 kl. 20:17

Tetiana och Oleksandr Pokas leder den ukrainska
församingsgemenskapen i Munsala.

Ukraina. Folket i Ukraina lider. De dödas, lämlästas och tvingas lämna sina hem. Familjerna är trasiga och lever under konstant tryck. Man vet inte vad nästa missil träffar. Pastor Oleksandr Pokas vill ändå inte jämföra det med Kristi lidande. Kristus är unik och hans lidande kan inte jämföras med någon persons eller nations, säger han. 6.4.2023 kl. 15:33
Kyrkoherde Mats Björklund tycker det är viktigt att en utredning görs så man vet vilka alternativ man har.

STRUKTUR. En utredning av församlingsstrukturen i Korsholm inleds i vår. – För att vi ska kunna säkerställa verksamhet i alla församlingar måste något göras, säger Mats Björklund som är kyrkoherde i Korsholms svenska församling. 5.4.2023 kl. 16:18

Åland. I Getakören är den yngsta sångaren fem år och de äldsta pensionärer, huvudsaken är att ha roligt – och kören dirigeras av rullstolsbrukaren Miina Fagerlund som dirigerar med ansiktet när armarna inte orkar. ”Graven är tom!” ska de sjunga triumferande i påsk. 5.4.2023 kl. 14:15
Påskens ord har en intressant historia där folklig och religiös tradition går hand i hand.

ORD. Räck upp handen den som vet varifrån dymmelonsdagen fått sitt namn! Och visste du att memman kanske också propsar på att vara lite religiös om man tittar långt tillbaka i tiden? Ifall du aldrig fått koll på när påsken infaller: Skyll på de tidiga kristna! 5.4.2023 kl. 11:54

KOLUM. Biskopens påskhälsning är en inbjudan att vandra vägen tillsammans och med Gud. 8.4.2023 kl. 08:00