Den hetaste trenden på kommande är ”dokumentärteater”, ett slags teaterns svar på reality-tv.
– Det finns en verklighetsbrunst i finsk teater, man vill se det ”riktiga livet”. Ett slags farväl till fiktionen, säger Heini Junkkaala, dramaturg och en av den finska nationalteaterns fem ”husförfattare”.
Suget efter det verkliga livet har hämtat också religionen in på scen: Fundamentalisten, Kuume (Feber) om den karismatiska Nokiaväckelsen och nu senast Kristuksen morsian som fick flytta till en större scen för att den var slutsåld hela tiden.
Heini Junkkaalas ”Kristi brud”, som pjäsen heter i svensk översättning, är inte dokumentär fullt ut.
– Min pjäs utvecklar en story, men allt har sina förlagor i verkligheten.
I pjäsen nekas biskop
Huovinen nattvarden, Finland får sin första kvinnliga biskop och sannlutheranerna går hårt åt den avfallna folkkyrkan där ”djävulen har tagit över”. Rykande aktuell blev pjäsen under vårens debatt om ”Anni”, flickan som gjorde bättring från sin lesbiska eller bisexuella inriktning. I Kristuksen morsian bryter pjäsens centrala figur Marion upp från sitt lesbiska förhållande och går med i en konservativ församling och siktar på ett traditionellt äktenskap.
– För mig är det här en mycket personlig pjäs, säger författaren Heini Junkkaala. Så personlig att den kunde kallas ett dramaturgiskt slutarbete av en inre dialog som pågått i många år.
Läs hela artikeln i Kyrkpressen 22/2011.