”Är bibelkuppen en lyckad kupp?” var rubriken för det undersökande programmet Granskat på Radio Vega på fredagen. Programmet granskade tävlingen i bibelkunskap som över 50 finlandssvenska skolor deltagit i detta år. Flera kritiska frågor ställdes, till exempel om kyrkan har makt i skolorna och ifall det är frågan om mission. Helena Sandberg, branschsekreterare för undervisning på Kyrkans central för det svenska arbetet som har hand om Bibelkuppen, dementerar påståendena.
– Bibelkuppen erbjuder läraren ett stöd för undervisningen. Kyrkan har sakkunskap och vill ställa det till förfogande. Vi tvingar inte någon att vara med.
Samarbete med andra ämnen
Enligt radioredaktören Annvi Gardberg förhåller sig lärarmaterialet bokstavstroget till texterna, men Sandberg säger att materialet också innehåller frågor som ska öppna för diskussion.
– I en tävling kan man inte poängsätta tolkningar. Men diskussionerna i klassen är minst lika viktiga.
Sandberg säger också att tävlingen inte är det viktigaste.
– Bibelkuppen är en morot för att göra undervisningen intressant och engagerande.
Anmälningstiden till Bibelkuppen gick ut på hösten och sedan dess har skolorna fått arbeta med texterna i egen takt på olika sätt. De tre tävlingsskedena sker i klassen, på regionnivå och nationellt. Enligt Sandberg är kyrkan med endast för att erbjuda hjälp för undervisningen. Allting som behandlas ingår i läroplanen, och kyrkan sammanställer material som handledning för läraren.
I radioprogrammet Granskat sägs det att Bibelkuppen har lånat timmar av modersmål och bildkonst. I lärarhandledningen som följer med tävlingsmaterialet finns det också förslag på uppgifter som kan göras tillsammans med andra ämnen. Enligt Helena Sandberg är syftet att ge möjligeter att se samband och helheter i undervisningen. Man kan alltså slå två flugor i en smäll, så länge det inte äventyrar det andra ämnet.
– Bibelkuppen ska absolut inte ta tid av något annat ämne, säger Sandberg.
Följer läroplanen
Undervisningsrådet Erik Geber, numera pensionerad, har mångårig erfarenhet från Utbildningsstyrelsen av läroplansarbete och om hur läroplanen har omsatts i praktiken. Han tycker att Bibelkuppen helt klart ryms inom ramarna för religionsundervisningen, där bibelkunskap finns med som ett av målen. Däremot är han mera tveksam till att utvidga instuderingen av bibelfrågor till andra ämnen som modersmål och bildkonst.
– I litteraturen studerar man texter av olika slag, och där ingår också Bibeln, samma gäller konst. I den mån man klart kan anknyta till ämnet i fråga går det, men det måste finnas en klar koppling till det ämne det faktiskt ska handla om, säger Geber.
Han menar att det är lärarens uppgift att bedöma hur och om Bibeltemat i så fall passar in.
Läs mera i Kyrkpressen 16-17/2011.