Ole Jakobsson, legendarisk chefredaktör för Jakobstads Tidning har tillsammans med tonsättaren-arkitekten Roger Wingren berikat det finlandssvenska musiklivet med sånger, som påfallande ofta slår sällskap med brustna, halvfärdiga och tvivlande vandrare.
”Att brottas med Gud” var temat för en temabrunch som dukades upp av Kyrkans informationscentral häromveckan. Den satt bra så här inför påsk för sådana som Nya testamentets Tomas – han med spikhålen – Gamla testamentets Gudsbrottare Jakob och i det här fallet inbjudet mediefolk och journalister.
Ärkebiskop Kari Mäkinen flankerades av den judiske journalisten Rony Smolar och Aku Visala, gästforskare vid Institutet för kognitiv och evolutionär antropologi i Oxford. Han har bland annat fördjupat sig i nyateismen och spänningen mellan tro och vetenskap.
Ateism bör definieras, menar Visala. Antingen handlar det om avsaknad av gudstro eller om en övertygelse om att Gud inte existerar. I det fallet blir det nödvändigt att också slå fast vad det egentligen är man menar med ”Gud”, som man alltså vill ta avstånd från. Samtidigt brottas den moderna människan mer än någonsin i dag med Gud, enligt ärkebiskop Kari Mäkelä. Den dödsförklaring av Gud som utfästes på 1800-talet, och som tycktes leda till ett oundvikligt avskaffande av alla gudar och religioner har ännu inte vunnit laga kraft.
I stället får vi erkänna att religionen spelar en stor roll när man frågar sig vad som händer i världen, att den värld som satte sin tilltro och optimism till människan nu börjat tvivlat på hennes möjligheter att utgöra världens centrum och att den intellektuella debatt som drivs av nyateister och rationalister också blåser liv i en annan fråga: Vilket språk ska vi använda för att hantera livet? Det rationella vetenskapsspråket eller trons, känslans och kulturens språk?
Tvivlet har många schatteringar. Rony Smolar lyfte fram det judiska perspektiv, som talar om en Gud så stor att han inte kan ifrågasättas. Från sidan har han med förvåning betraktat den värdedebatt som alltsedan i höstas har förts i folkkyrkan. Enligt honom för judarna inte sönderslitande teologiska debatter inför öppen ridå. ”Varje medlem är så viktig att vi inte vill mista en enda själ”, löd hans kommentar.
Ärkebiskopens syn på saken är att kyrkan erbjuder en trygg plattform också för svåra frågor. Men han medger att Jakobs brottningskamp med Gud i natten slutade i gryningen med att brottaren fick höften slagen ur led och blev halt för resten av livet.
”Den som ger sig in att brottas med Gud kan inte förvänta sig att gå ur matchen utan sår”, summerade Mäkinen.
Årets vinter var ovanligt lång. Den tycktes aldrig ta slut.
Nu kommer påsken med vårflödet, allt smälter.
Också det skärvade och ärrade blir läkt. Ur tvivlet reser sig Jakobssöner och –döttrar. Ofta har deras vittnesbörd den tyngd som brustenhet ger.
... och blir åter en gång
helt och starkt,
blir helt och starkt.