Ett uttryck för den sekulariseringen är individualism.
– Vi tänker att vi går till gudstjänsten bara för vår egen förnyelse och upplevelse. Det är ett främmande sätt att tänka i den tidiga kyrkan.
En annan risk är att gudstjänsten mer och mer blir en spegel av den omgivande populärkulturen.
– När vi talar om gudstjänstens förnyelse handlar det inte bara om att ska vi förändra och föra in nya moment. Det handlar om den inre hållning som vi har till gudstjänsten – att förstå vad kyrkan gör när hon firar gudstjänst och varför. Här kan vi få hjälp av den ortodoxa traditionen och liturgin.
Peter Halldorf har en viktig roll vid det andliga centret Nya Slottet i Bjärka-Säby, Östergötland. Slottet fungerar som både kurs- och retreatgård men hyser också den kommunitet som Halldorf är en del av.
Blodgivarcentraler
– Den centrifugalkraft som slungar oss mot ytan är oerhört stark i dag. Som motvikt är det oumbärligt med starka, friska centrum och andliga miljöer.
Traditionellt har klostren varit de här miljöerna. Halldorf kallar dem blodgivarcentraler och osynliga refuger i tillvaron som människor får komma till för kortare och längre perioder. Han talar för att vi behöver en modern klosterform, andliga centrum som knyter an till den tradition som finns men samtidigt talar till vår samtid.
– De behövs inte bara för de personer som har ett kall att leva det monastiska livet – utan också för både kyrkans och samhällets skull. De här miljöerna ska bistå kyrkan. Om de saknas finns risken att förtunningen och ytligheten tar överhanden.
Det är folkkyrkans fördel att den finns bland människorna, men Halldorf lyfter fram vikten av den andliga fördjupningen.
– Det behövs människor som kan arbeta med den andliga fördjupningen av kyrkans liv. Det är den viktiga utmaningen. Vi behöver inte vara så upptagna av hur vi ska nå och vara relevanta för människor. Ett andligt centrum med en levande gudstjänst har i sig en attraktionskraft.
Läs hela intervjun med Peter Halldorf i Kyrkpressen 14/2011.